Öğretmenlerin yüzde 70’i işini bırakmayı planlıyor

Eğitim-Sen, 24 Kasım açıklamasında öğretmenlerle yaptığı bir anket çalışmasına yer verdi. Anket çalışmasına göre yüzde 70’i ekonomik koşulları daha iyi olan bir iş teklifi aldığında mesleğini bırakabileceğini ifade ediyor. Eğitim-İş Sendikası'nın yaptığı araştırmaya göre ise öğretmenlerin yüzde 88'i gelişmiş ülkelerdeki meslektaşlarından daha düşük maaş aldıklarını, yüzde 44'ü…

Haber Merkezi

Yarın, 24 Kasım Öğretmenler Günü. Öğretmenler Günü dolayısıyla bir açıklama yapan Eğitim-Sen, "Yarın, mesleği ve öğrencileri elinden alınan, güvencesiz istihdamla düşük maaşlarla çalışmaya zorlanan, mesleği itibarsızlaştırılan, siyasi iktidara itaat etmesi istenen, işsizliğe mahkum edilen, yarınımız ne olacak kaygısına terk edilen öğretmenlerin günü! Tıpkı 1981 yılında, bundan 37 yıl önce 24 Kasım Öğretmenler Günü’nü ilan eden askeri cuntanın yapmak istediği gibi!" ifadelerini kullandı.

5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nde, “Öğretmen Dünya Değiştirir” diyerek başlattıları kampanyanın bir parçası olarak 2424 öğretmenle bir anket çalışması yaptığını duyuran Eğitim-Sen, anketten çıkan bazı sonuçları açıkladı:

  • %57’si aldığı maaşın yaptığı işi karşılamadığını düşünüyor,
  • %96’sı 2018 Toplu Sözleşmesi hükümlerinin hemen güncellenmesini istiyor,
  • %70’i ekonomik koşulları daha iyi olan bir iş teklifi aldığında mesleğini bırakabileceğini ifade ediyor,
  • %59’u kendisini iş yerinde değerli hissetmiyor,
  • %76’sı, MEB’in “1 Milyon Öğretmen 1 Milyon Fikir” projesi kapsamında yürüttüğü kampanya ile öğretmenlerin eğitim politikalarının oluşumunda etkili olduğu iddiasına katılmıyor,
  • %84’ü “2023 Eğitimde Vizyon Belgesi”nin sorunlarına kalıcı çözüm üreteceğini düşünmüyor,
  • %94’ü ücretli/kadrolu/sözleşmeli biçiminde ayrıştırılarak çalıştırılmayı, mesleklerinin geleceğini tehdit ettiğini belirtiyor,
  • %79’u Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlık çalışmalarının yapıldığı ifade edilen Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun öğretmenlik mesleğinin temel sorunlarına çözüm üretmeyeceğini düşünüyor

İKTİDARIN DEĞİL, HALKIN ÖĞRETMENİ OLMAK İSTİYORUZ

Öğretmenlere vaat edilen tek şeyin, siyasi iktidara sadakatle itaat etmek ve hükümet memurluğu yapmak olduğunu vurgulayan Eğitim-Sen, "İşte 24 Kasım Öğretmenler Günü’nü, 5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü’nden tüm çarpıcılığıyla ayıran gerçekler! Çünkü öğretmenlerin sesi duyulmasın, sorunları konuşulmasın isteniyor! Hâlbuki biz, kendimizi güvende ve değerli hissetmek istiyoruz. Ücretli, kadrolu, sözleşmeli ayrımlarının kaldırılarak güvenceli istihdam edilmek, insanca yaşama ve çalışma koşulları istiyoruz. Ataması yapılmayan öğretmenlerin öğrencilerine kavuşmasını istiyoruz. Kısacası iktidarın değil, halkın öğretmeni olmak istiyor, görevimizi özgürce yapabilmek istiyoruz" ifadelerini kullandı.

EĞİTİM-İŞ: ÖĞRETMENLER EKONOMİK VE SOSYAL OLARAK ZOR DURUMDA

Eğitim-İş Sendikası da, 24 Kasım Öğretmenler Günü nedeniyle öğretmenlerin ekonomik, mesleki ve sosyal durumlarını ortaya koyan bir araştırma yaptı. 23 ilde bin 60 öğretmenle yüz yüze görüşülerek yapılan “Öğretmenlerin Ekonomik, Mesleki ve Sosyal Durumlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri” adlı araştırma sonuçları, öğretmenlerin ekonomik ve sosyal olarak çok zor durumda olduğunu ortaya koydu. Bunun yanı sıra devlet okullarında niteliğin düştüğü öğretmenler tarafından ifade edilirken, öğretmenlerin sadece yüzde 45,76’sı Milli Eğitim Bakanının eğitimin sorunlarını çözebileceğine inanıyor. Öğretmenlerin yüzde 70’i ise vakıf, dernek ve Diyanet İşleri Başkanlığı’nın eğitime müdahalesinden rahatsız.

Araştırmaya katılan öğretmenlerin yüzde 77,83’ü öğretmenliğin saygın bir meslek olma özelliğini kaybettiğini belirtirken, yüzde 64,72’si borçları nedeniyle motivasyonunun azaldığını söylüyor. On öğretmenden dördü daha çok gelir elde edebileceği bir iş bulması halinde öğretmenliği bırakacağını ifade ediyor.

Araştırmaya göre, öğretmenlerin yüzde 42,17’si ikiden fazla kredi kartı kullanıyor ancak yüzde 29,25’i kredi kartının sadece asgari borcunu ödeyebiliyor. Öğretmenlerin yüzde 32,557i şahıslara borcu olduğunu belirtirken, yüzde 22,36’sı ek iş yapıyor. Öğretmenlerin yüzde 87,73’ü gelişmiş ülkelerdeki öğretmenlerden daha düşük maaş aldıklarını ifade ederken, yüzde 43,96’sı çocuklarının eğitim ihtiyacını karşılayamadığını söylüyor.