AKP, CHP ortaklığı Avrasya tüneli ile perçinlendi!

AKP’li ve CHP’li meclis üyelerinin oybirliği ile Taksim’e cami yapılmasına onay vermelerinin ardından, bu defa AKP'nin Avrasya Tüneli adıyla sessizce yürüttüğü projenin arkasından CHP'nin eski milletvekilinin adı çıktı.

Beyoğlu Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı, İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nin AKP’li ve CHP’li üyelerinin oybirliği ile mecliste kabul edilmişti. Planda Taksim'e biri Su Maksemi’nin arkasına, diğeri eski adıyla İsmet İnönü Gezi Parkı'na yapılması düşünülen iki cami yanında, Dolmabahçe meydanının ticari bir cami avlusuna dönüştürülmesi, Demirören AVM’nin kaçak katlarının kurtarılması gibi çok sayıda yağmaya da izin veriliyordu.

Dün İstanbul’a gelen Erdoğan, beklenmedik biçimde İstanbul Boğazı’nın altından geçmesi düşünülen karayolu tüp geçit projesinin temelini attı. Hazırlanmış olan Çevre Düzeni Planı’na uygun olmayan ve Avrupa Yatırım Bankası’nın (EIB) Şubat ayının ilk günlerinde onay verdiği kredinin ardından başlayan proje için Çevre Etki Değerlendirme Raporu hazırlanmasına bile gerek duyulmadı.

Kredi çıkar çıkmaz, temel atıldı
2005 yılında fizibilite raporu Nippon Koei Co. Ltd. tarafından yapılan proje için 2008 yılının Ağustos ayında ihale yapılmıştı. 2009 yılının Eylül ayında Etki Raporu ekibi bir araya getirildi, Ekim ayında alelacele taslak çıkarıldı. Kasım ayında ise ortaklık resmen kuruldu.

Süreç bu kadar yavaş ve sessiz ilerlerken Avrupa Yatırım Bankası için hazırlanan Etki Raporu tamamlanır tamamlanmaz temel atıldı. Rapora son hali Ocak 2011’de verilmişti. Banka ise krediye olumlu yanıtı Şubat ayının ilk haftasında verdi. Para bulunur bulunmaz hızla projenin temeli atıldı.

Banka için hazırlanan raporda neler var?
Belediyede Avrasya Tüneli adıyla yürütülen proje ile ilgili herhangi bir resmi belge bulumadığı ve Ulaştırma Bakanlığı’nın belgeleri “Hizmete Özel” gizli belgeler haline geldiğinden nasıl bir proje yapılacağının ayrıntıları ancak EIB için hazırlanan Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirme Raporu’ndan takip edilebiliyor.

Raporda, Türkiye’deki mevzuata göre ÇED raporu hazırlanması gerekmediği, bu yüzden etki raporunun EIB’ye özel hazırlandığı belirtiliyor. Rapora göre 14,6 km uzunluğundaki paralı otoyol ve tünel sisteminin, tünel kısmı 5,4 km uzunluğunda. Projeye göre tarihi eserlerin ve hastanelerin hemen yanında biri Ahırkapı, diğeri Anadolu yakasının Marmara Üniversitesi Haydarpaşa Kampüsü ile Koşuyolu Kalp ve Damar Hastalıkları Hastanesi arasında olmak üzere iki tane büyük çaplı egsoz gazı havalandırma şaftı bulunacak.

Yaklaşık 12 hektardan fazla alanda açık alan, spor alanı, dinleme alanı, liman, otopark, mezarlık ve konut alanı yok edilecek. 4 hektarlık alanda Kumkapı Balık Hali ve diğer sınai, ticari binalar proje için yola dönüştürülecek.

Yağma ekonomisi yol alıyor!!
Erişme kontrollü yoldan sadece binek arabaları ve minibüsler geçebilecek. Binek araçları için geçiş 4, minibüsler için 6 Amerikan Doları ve KDV olacak. Fiyat artışları ise Amerikan Kentsel Alanlar Tüketici Fiyat Endeksi’ne göre belirlenecek.

Yap-İşlet-Devret modeli ile yapılacak Avrasya Tüneli’nde kontrol, 4,5 yılı inşaat süresi olmak üzere toplam 30,5 yıl boyunca CHP’li eski milletvekili Ersin Arıoğlu’nun kurduğu ortaklıkta, yani Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım Anonim Şirketi'nde (ATAŞ) bulunacak. Ancak Erdoğan dün yaptığı açıklamada ayak üstü marifet gibi inşaatın 3,5 yıl süreceğinin sözünü aldığını açıkladı. Oysa bu durum firmanın işletme süresinin uzatılmasından başka anlama gelmiyor.

Rapora göre günde 80 bin aracın geçmesi beklenen tünel işletmeye alındığı yıl 190 milyon TL gelir elde edilecek. Bu rakam her iki köprüden elde edilen gelirle neredeyse aynı. 2010 yılı rakamlarına göre Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinden elde edilen toplam gelir 210 milyon TL’ydi. 2023 yılında ise tünelden geçen araç sayısının günde 130 bin olması planlanıyor.

Ortaklıkta kimler var?
Yağmayı gerçekleştirecek ortaklıkta Yapı Merkezi Holding ve beş Koreli firma var. Hisselerin %72’si Koreli firmalarda. Fransız Vinci firmasını geride bırakarak ihaleyi alan koreli firmalar ve ortaklıktaki hisseleri şöyle: %26 SKEC, %15 Kukdong, %10 Mankwang, %10 Samwhan ve %10 ise Hanshin Mühendislik ve İnşaat firmaları.

ATAŞ’ta %28’lik hisseye sahip Yapı Merkezi Holding’de ise hisselerin büyük çoğunluğu eski milletvekiline ait. Hisselerin yaklaşık %40’ını tek başına elinde bulunduran CHP’li Ersin Arıoğlu'nun hisseleri ile akrabalarının %20'lik hissesi bir araya getirilince Arıoğlu Ailesinin şirketteki toplam hissesi %60 civarında. Kalan hisselerin %25’i Emre Aykar, % 15’i ise Köksal ve Canan Anadol adlarına kayıtlı bulunuyor.

(soL - Haber Merkezi)