"İstanbul Büyükşehir Belediyesi Halkla İlişkiler" twitter hesabından sorulan ve Hollanda ile yaşanan gerilime gönderme yapan "Metrobüs hattımız ile her gün Amsterdam nüfusundan fazla yolcu taşıdığımızı biliyor muydunuz?" sorusu metrobüs hattı kurulurken Hollanda'dan alınan ve İstanbul'un yoğunluğunu karşılamaktan uzak olduğu için kullanılamayan milyon dolarlık metrobüsleri akla getirdi.
Bir Yeni Bilgi !
Metrobüs hattımız ile her gün Amsterdam nüfusundan fazla yolcu taşıdığımızı biliyor muydunuz?#ibb pic.twitter.com/SpiCzOCEj4
— İBB Halkla İlişkiler (@ibbPR) March 15, 2017
TOPBAŞ'IN HOLLANDALI ŞİRKET ISRARI
Metrobüs hattının kullanıma açıldığı günlerde Hollandalı Phileas firmasından tanesi 1,5 milyon avro gibi fahiş bir fiyattan (o dönemki döviz kuru üzerinden 2,1 milyon dolar) 100 tane alınmıştı. İstanbul'daki yolcu yoğunluğu hesaba katılmadan seçim yatırımı olarak apar topar hayata geçirilen metrobüs projesi ilk günlerinde çöktü. Zira Hollanda'dan alınan otobüsler İstanbul koşullarına uygun değildi.
HOLLANDA OTOBÜSÜ İSTANBUL'DA ÇALIŞMADI
Metrobüs hattı için ülke nüfusu 17 milyon olan Hollanda’dan alınan otobüsler İstanbul’a uyumlu değildi. Tüm Hollanda’nın yedide biri yüz ölçümüne sahip olan İstanbul’da, yaklaşık olarak Hollanda’nın bütün nüfusu kadar insan yaşıyordu. Otobüslerde balık istifi yolculuk etmek, engebeli arazide fazla dolulukla çalışmak milyon dolarlık otobüsleri fazla yordu ve işlemez hale getirdi.
Çok daha fazla yolcuyu daha ucuz yeni otobüslerle taşımak mümkünken Kadir Topbaş’ın yerel seçimleri kazanma isteği halkımızın milyonlarca dolarının adeta çarçur edilmesine neden olmuştu.
O günlerde Kadir Topbaş'ın metrobüsler konusuda gösterdiği Hollanda ısrarı oldukça tartışılmıştı.
Hollandalı Phileas otobüslerin maksimum 250 kişi taşıma kapasitesi varken, örneğin, dörtte biri fiyatındaki Mercedes Capacity otobüsler 220 yolcu taşıyabiliyordu. Yani 1 Phileas’a yatırılan para ile başka marka metrobüsler seçilerek yaklaşık 900 kişilik bir taşıma kapasitesi elde edilebilirdi, ama yapılmamıştı. Çünkü iddia, Phileas markalı otobüslerin "şoförsüz" çalışabildiği, daha konforlu bir ulaşım sunduğuydu. İstanbul halkının bugüne kadar şoförsüz çalışan otobüs görmemesi ve de metrobüsle son derece sağlıksız ve konforsuz koşullarda yolculuk etmesi bu iddiaların doğru olmadığına dair yeterince veri sunuyor.
Dolayısıyla, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bugün sorduğu "eğlencelik" sorunun yanıtını metrobüs projesi hayata geçmeden önce bilmiyor oluşu İstanbul'a ve ülkemize 200 milyon dolardan fazlasına mal olmuştu.