Bir peşkeş hikayesi: 4 bin dönümlük arazi Erdoğan'ın 'beş babayiğidi'ne hediye edildi...

Türkiye’nin 'yerli otomobili'ni üretecek fabrika için Bursa’nın Gemlik İlçesi’ndeki 4 bin dönümlük TSK arazisi önce Varlık Fonu’na devredildi ardından TOGG patronlarına bedelsiz peşkeş çekildi. Araziye kurulacak fabrikanın yapımında ağaçlara ve doğaya zarar verilmeyeceği yetkililer tarafından ifade edilirken, bölgedeki zeytin ağaçlarının talan edileceği de dile getiriliyor.

Haber Merkezi

Türkiye’nin 'yerli' otomobilini üretecek fabrika için Bursa’nın Gemlik İlçesi’ndeki 4 bin dönümlük Gemlik Askeri Hara Bölgesi, bedelsiz olarak Erdoğan'ın ''Beş babayiğitler'' olarak adlandırdığı TOGG patronlarına hediye edildi. 

İlk kez Erdoğan duyurdu

Yerli otomobil fabrikasının Gemlik’teki TSK arazine kurulacağını ilk kez geçtiğimiz Aralık ayının sonunda Gebze’de yapılan Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu Yeniliğe Yolculuk Buluşması toplantısında Erdoğan duyurdu. 

Fabrikanın nerede kurulacağını, ‘’Bursa’nın Gemlik ilçesindeki TSK’ya arazide inşa edilecek fabrikada üretilecek’’ sözleriyle açıklayan Erdoğan, ilk siparişi kendisinin verdiğini söylemişti.

Aynı gün Resmi Gazete'de bir Kararname…

Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu Yeniliğe Yolculuk Buluşması’nın yapılacağı gün, Resmi Gazete’de yayımlanan bir Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi dikkatleri çekti. 

1945 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle yerli otomobil yatırımcısı; “Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret A.Ş” adlı ortaklığa aktarılacak kaynakların meblağsı ortaya çıktı. 

Kararnamede destek olarak adlandıran kaynak aktarımını soL yazarı Kadir Sev soygun olarak değerlendirmişti. 

TOGG'a aktarılacak kaynaklar şöyle sıralandı:

  • KDV ve Gümrük vergisi alınmayacak. 
  • %100 vergi indirimi; %100 yatırıma katkı oranı uygulanacak. Yani hiç vergi alınmayacak.
  • 10 yıl süresince gelir vergisi stopaj desteği uygulanacak;
  • Projede 300 nitelikli personel çalıştırılacak ve her biri için asgari ücretin aylık brüt tutarının 20 katına kadar ücretlerinin 360 milyon lirası Bütçeden ödenecek.
  • 31 Aralık 2027 tarihine değin kullanılacak yatırım kredilerinin %80’i de bütçeden ödenecek.
  • Bedava yatırım yeri tahsis edilecek.
  • Alım Garantisi verilecek.

Ayrıca kararnamede, bu desteklerin 13 yıl boyunca devam edeceği ve gerekli görülürse yarısı oranında arttırılabileceği yer alırken, kararnamenin ikinci maddesine göre ‘desteğin’ 30 Kasım’dan itibaren başlatıldığı da yer almıştı. Yani destek kararı yürürlüğe girmeden TOGG patronlarına kaynak aktarımı çoktan başlamıştı.

Önce Varlık Fonu'na devredildi

Mayıs ayının ortasından İYİP Genel İdare Kurulu Üyesi Hasan Toktaş, 4200 dönümlük arazinin Varlık Fonu’na devredildiğini, ‘’Burası bir kısmına yerli otomobilin yapılacağı, Türkiye’nin en kıymetli arazilerinden olan Gemlik’teki 4200 dönümlük parsel. Hazineye ait ve TSK'ya tahsisli bir arazi. Bugün itibariyle Varlık Fonu'na devredildi... Acaba hangi Londra Bankerine borç karşılığı ipotek edilecek?’’ sözleriyle iddia etti.

Toktaş’ın sözlerine ise herhangi bir yalanlama gelmedi.

ÇED Raporu olumlu sonuçlandı

Haziran ayının başında TOGG, Çevresel Etki Değerlendirme Olumlu Raporu’nun Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından onaylandığını, "Elektrikli Otomobil Üretim Tesisi hakkında ÇED Yönetmeliği'nin 14. maddesi gereğince bakanlığımızca 'Çevresel Etki Değerlendirmesi olumlu' kararı verilmiştir" diyerek duyurdu.

Yatırım teşvik belgesini de aldılar

ÇED olumlu raporunun onaylanmasından sadece iki gün sonra da TOGG, yatırım teşvik belgesini aldığını da duyurdu. 
Böylece TOGG’un devlet kredilerini almasının yolu da açıldı. 

'Çorak ve boş bölge'

Yapılacak fabrikanın Gemlik Askeri Hara Bölgesi’nde yapılacağı açıklandıktan sonra projenin bölgedeki zeytin ağaçlarının talanına neden olacağı iddiaları da dile gelmeye başlamıştı.

Ocak ayının başında arazide inceleme yapan heyetin içindeki AKP Bursa Milletvekili Zafer Işık, Fabrikanın yapılacağı alan, boş ve kısmen sazlıkların bulunduğu çorak bir bölge. Bölgede hiçbir ağaç bulunmuyor’’ demişti.

İşte boş ve kurak denilen arazi:

Alinur Aktaş'a güvenebilirsek...

Gemlik’teki askeri arazinin yerli otomobil fabrikası için kullanılacak olmasına ilişkin açıklama yapan Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, fabrikanın doğaya ve ağaçlara zarar vermeyeceğini iddia eden isimlerden biri.

Aktaş, fabrikanın doğa ile uyumlu olacağını iddia ederken, "4 bin dönümlük arazinin bin dönümlük kısmı bu projeye ayrıldı. Yer belirlendikten sonra hemen yanı başındaki derenin ıslahı yapılıyor. Beraberinde doğayla uyumlu ve herhangi bir ağaca zarar verilmeyecek. Denize yakın olması sebebiyle zemin iyileştirmesi yapılacak. Sanayileşmek demek sanki yeşilden ve ağaçtan uzaklaşmak gibi bir algı var, ama doğayla çok uyumlu iç içe, denizin yanı başında kurulmuş olacak. Doğayla uyumluluğu konusunda da önemli kazanımlar elde edeceğiz diye düşünüyorum" ifadesini kullandı.

TOGG Patronları, ‘Beş Babayiğit’ kimdir?

4 bin dönümlük arazinin hediye edileceği Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret A.Ş. (TOGG), 25 Haziran 2018 yılında kuruldu. 

TOGG, Erdoğan’ın yerli otomobili üretecek ‘’babayiğitler’’ diyerek açıkladığı beş şirket tarafından oluşturuldu.

Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell, Zorlu ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından kurulan ortaklık şirketi, hedeflerinin küresel ölçekte rekabet edecek bir otomobil markası yaratmak olduğunu ifade ediyor. 

BMC Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı, AKP’li yıllarda servetine servet katan Ethem Sancak. 

Sancak gibi AKP döneminde karlarını arttıran Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nazif Zorlu, işçi düşmanlığı ile bilinen ve enerji özelleştirmelerinden en çok nemalanan patronlardan biri.

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği de patronların çatı örgütlerinden biri.

Ne kadar yerli?

TOGG tarafından üretilecek yerli otomobilin ne kadar yerli olduğu da tartışmalara konu olmuştu. 

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay’ın 2020 yılının başlarında yaptığı, "Türkiye'nin Otomobili minimum yüzde 50-51 yerlilikle başlıyoruz’’ açıklaması, yerli otomobilin ne kadar yerli olduğunu da gözler önüne sermişti.