Sözleşmeli öğretmenlerin sorunları tartışıldı

Sakarya Üniversitesi'nde yapılan "17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi"nde, sözleşmeli statüde çalışan öğretmenlerin sorunları ele alındı, çözüm önerileri sunuldu.

soL (HABER MERKEZİ) Sakarya Üniversitesi'nde düzenlenen "17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi"nde konuşan Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Hasan Basri Gündüz, sözleşmeli öğretmenlerin sorunlarını belirlemek amacıyla "Öğretmenlerin Sözleşmeli İstihdamı ve Sorunları" konulu bir çalışma yaptığını, araştırma sonuçlarının, sözleşmeli statüde çalışan öğretmenlerin pek çok sıkıntıyla karşı karşıya olduğunu gösterdiğini söyledi.

Sakarya Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı devlet okullarında çalışan 398 sözleşmeli öğretmen üzerinde anket çalışması yaptığını belirten Gündüz, öğretmenlerin tamamına yakınının gelecek kaygısı içinde olduklarını ifade etti.

Gündüz, sözleşmeli öğretmenlik konusunun kökten ele alınarak tartışılması gerektiğini söyledi. "Maliye Bakanlığı'nın her ile açtığı kadro var. Bakanlığın belirlediği bu kadro, ildeki ihtiyacı karşılamıyor. Bu ihtiyacı karşılamak için de sözleşmeli öğretmenler ara yol olarak kullanılıyor."

Sözleşmeli öğretmenlerin hukuki sorunları

Sözleşmeli öğretmenlerin daha önce ''4 B'' ve ''4 C'' olmak üzere iki statüde görevlendirildiğini ifade eden Gündüz, ''4 C statüsüne göre görev alan öğretmenler 10 ay çalıştırılıyor ve 10 ayın sonunda sözleşmeleri sona eriyordu. Sendika ve değişik yerlerden gelen tepkiler sonucu Milli Eğitim Bakanlığı bu uygulamaya son vermiş gibi görünüyor. 4 C statüsündeki öğretmenler 4 B statüsüne aktarıldı" dedi.

4 B statüsündeki öğretmenlerin "kamu görevlisi" sayılmasına rağmen, hukuki durumlarının tartışmalı olduğu biliniyor. Anayasa Mahkemesi, Yargıtay ve Danıştay kararları arasındaki çelişkiler de sözleşmeli öğretmenleri arada bir yerde bırakıyor.

Sözleşmeli öğretmenlerin kadrolu öğretmenlerle aynı haklara sahip olmadığını ifade eden Hasan Basri Gündüz, öğretmenler arasında varolan bu eşitsizliğin giderilmesi gerektiğine dikkat çekti.

Yasaların revize edilmesi gerekiyor

Statüdeki belirsizlikler nedeniyle sözleşmeli öğretmenlerin karışık düşünceler içinde olduğunu kaydeden Gündüz, sorunun çözümü için yasal altyapıda birtakım değişikliklere ihtiyaç olduğunu söyledi.

Kısa vadeli çözüm olarak, kadrolu öğretmenlerle sözleşmeli öğretmenler arasındaki farklılıkların giderilmesi gerektiğine işaret eden Gündüz, "kadrolu bir öğretmen zorunlu ders saatini doldurmak zorunda değil, ama sözleşmeli öğretmen, ihtiyaca binaen atandığı için, ücreti karşılığındaki saati doldurmak zorunda. Müfettiş olma, müdür olma, yurt dışı görevlerine çıkabilme hakkından da yoksun oldukları görülüyor" dedi.

Hak ve sorumluluklarda eşitlik sağlanması için yasaların revize edilmesi gerektiğini vurgulayan Hasan Basri Gündüz, ayrıca, iş sözleşmelerinin de daha açık bir biçimde düzenlenmesi gerektiğini belirtti.

17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi
1 Eylül günü başlayan ve bugün sona erecek olan 17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi'nin amacı, akademik düzeyde katkı sunabilecek eğitimbilimcilerin, ülkenin eğitim ve öğretim sorunlarının çözümüne yönelik olarak tartışması ve çözüm üretmesi olarak açıklanmıştı. Öğretmenlerin sorunlarının da masaya yatırıldığı kongrede, 250 tebliğ sunulacağı bildirildi.

Kongre'de ele alınacak başlıklar arasında, "Eğitimde Planlama", "Eğitim Ekonomisi", "Eğitim Yönetimi", "Kalkınmaya Yönelik İnsan Gücü Yetiştirme", "Öğrenme ve Öğretme Ortamları", "Öğretmen Yetiştirme ve Sorunları Özel Öğretim", "Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri" var.