ABD'nin suç ortağı Türkiye mi?

İspanya’da Savunma Bakanlığı’nın yayınladığı rapor ABD’nin Irak ve Afganistan’dan Guantanamo Üssü’ne insan kaçırmasında en büyük ortağın Türkiye olduğunu söylüyor.
Çarşamba, 03 Aralık 2008 15:45

soL (HABER MERKEZİ) ABD'nin, Taliban ve El Kaide tutuklularını çeşitli ülkelerin üzerinden Küba'daki Guantanamo Üssü'ne taşınmaya başlamadan önce İspanya ve diğer ilgili ülkeleri bilgilendirerek izin istediğini gösteren "çok gizli" belgeyi açıklayan İspanyol El Pais Gazetesi bu defa İspanya Savunma Bakanlığı'na dayanarak bu uçuşlara ilişkin detayları içeren listeyi de yayınladı. İnsan kaçıran İspanya aktarmalı uçakların büyük çoğunluğunun kalkış noktası Adana'daki İncirlik Üssü olduğu ortaya çıktı.

Guantanamo'ya insan kaçırılmasında İspanya'nın ortaklığını araştıran savcı Savunma İsmael Morneo İspanya'nın sivil ve askeri havaalanlarına inen veya İspanya hava sahasından geçen insan kaçıran ABD uçaklarının listesini istedi. Savunma Bakanlığı'nın verdiği belgede İspanya havasahasını veya havaalanlarını kullanan esirleri taşıyan ABD uçaklarının önemli bir kısmının Adana'daki İncirlik Üssü'nden kalktığı ortaya çıktı.

İspanya'daki havaalanlarına 11 iniş yapan ABD'li uçakların dördünün kalkış veya son iniş noktası, Türkiye olarak gösterildi. Bu arada, iniş olmadan İspanya üzerinden geçiş yapan uçaklardan 12'sinin kalkış veya iniş noktasının Türkiye olduğu da belirtildi.

Söz konusu listeye göre, ABD'li askeri uçaklar, 2002-2006 döneminde İspanya'daki askeri üs ve havaalanlarına toplam 11 iniş yaparken 13 uçak iniş yapmadan İspanya üzerinden uçtu.

Bu arada, İspanyol hükümetince yargıç Morneo'ya verilen liste, İspanya'daki üs ve havaalanlarına iniş yapan uçakların bu uçuşlardan dördünde ya Türkiye'den kalktığı ya da Türkiye'ye doğru havalandığı belirtildi.

El Pais'de yayınlanan bilgilere göre, Türkiye'den kalkıp ya da son iniş noktası Türkiye olan uçaklar ve bunlara ilişkin teknik bilgiler şöyle:

-2.5.2002. RCH709 bildirim nolu C-141 ucağı. 2 Mayıs'ta Seville'deki Moron havaalanına indi ve ertesi gün İncirliğe gitmek üzere havalandı. Lojistik bir uçuş olarak tanımlandı.

-28.10.2002. RCH319 bildirim nolu C-17 uçağı, Adana'dan geldi, Cadiz'deki Rota Üssü'ne indi.

-20.4.2005. RCH950 bildirim nolu C-17 uçağı, Adana'dan kalktı 15.41'de Rota'ya geldi ve 18.05'de Guantanamo'ya doğru havalandı. Lojistik destek uçuşu olarak tarif edildi.

-10.2.2006. RCH919 bildirim nolu KC-10 ucağı. Rotası Türkiye-Moron-Guantanamo. Kalıcı Özgürlük Operasyonu'na lojistik destek uçuşu olarak tanımlandı.

Bu arada, listede 4.11.2005 tarihinde Guantanamo'dan kalkarak Türkiye'ye gidecek olan bir uçak için Rota'ya iniş izni istendi. Uçak, tutukluları taşıyan diğer bir uçak için yedek olarak tanıtıldı. Ancak bu uçuşun yapılmadığı belirtildi.

2003 yılının Mayıs ayında yapılan bir uçuşun dışındaki tüm Guantanamo uçuşlarında ABD'li uçakların kalkış yada iniş noktasının Türkiye olduğunu da belirten gazeteye göre, ayrıca, Cebeli Tarık Boğazı üzerinde uçan ABD'li askeri uçaklardan RCH7502 bildirim nolu C-141 uçağı da, 11 Ocak 2002 tarihinde Guantanamo'ya ilk 23 tutukluyu taşıdı.