İngiliz 'Harun Yahya' ortalığı karıştırdı

İngiliz Kraliyet Akademisi'nin eğitim sorumlusu Prof. Michael Reiss, yaratılışçılığın fen derslerinde tartışılabileceğini savundu. Richard Dawkins’in “uygun” bir öğretmen olmadığını söyleyen Reiss, papazlık yapıyor.

soL (HABER MERKEZİ) İngiltere'de Royal Society'nin (Kraliyet Akademisi) eğitim sorumlusu olarak görev yapan Profesör Michael Reiss'in, yaratılışçılığın fen derslerinde tartışılması gerektiğini savunması ortalığı karıştırdı. Yaratılışçılığa inanan öğrencilerin sayısında artış gördüklerine dikkat çeken Reiss, evrim teorisini anlatırken yaratılışçılık konusunu gündeme getirecek öğrencilerle konunun tartışılmasında sakınca görmediğini söyledi.

Haber 12 Eylül Cuma günü İngiltere'nin büyük basın kuruluşları The Times, Telegraph, The Guardian ve BBC'de geniş yer buldu. Haberde, Reiss'in, "Kraliyet Akademisi, türlerin soyu ve evrenin tarihi konularının okullarda gerçekten çok iyi bir şekilde öğretilmesini istiyor. Amacımız, çocukların bilime ilgi göstermesi. Sorun şu, sınıftaki bir ya da birkaç öğrenci, 'ben bunlara inanmıyorum Kuran'da ya da İncil'de yazanlara harfiyen inanıyorum' derse, fen öğretmeni ne yapacak? Biz de diyoruz ki bu konuyu onlarla tartışsınlar. İngiltere'de asıl sorun, öğrencilerin fen derslerinden sıkılması. Onlar için gerçekten tartışmalı olan konuları gündeme getirirsek, bu sağlıklı bir yaklaşım olur" ifadelerine yer verildi.

Times gazetesi haberi başyazısında değerlendirerek, "evrim teorisi, bir diğer teoriyle dengelenecek bir dogma değil, pek çok şeyi açıklama gücüne sahip bir teoridir" sözleriyle Reiss'in açıklamalarına tepki gösterdi.

Papaz profesörden yaratılışçılık dersleri
Açıklamalarını Akademi'nin ortak görüşü olarak yansıtan Reiss, Londra Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde bilimsel eğitim dersleri veriyor ve aynı zamanda Anglikan Kilisesi'nde papazlık yapıyor. Daha önce evangelist bakış açısına sahip olduğunu, öğrencilerin evrim konusunda kesin fikirlere sahip olması için uğraştığını söyleyen Reiss, İngiltere'de her on öğrenciden birinin yaratılışçılığa inanan Katolik veya Müslüman ailelerden geldiğini, bu nedenle fen derslerinde yaratılışçılığın tartışılmasının uygun olacağına inandığını belirtti. Elli dakikalık bir derste bu inanışa sahip bir öğrenciyi değiştirmenin zaten mümkün olmadığını da söyleyen papaz profesör, "yaratılışçılığı da tartışmazsak zaten hiçbir şey öğrenmeyecekler, çünkü dinlemiyorlar" dedi.

"Dawkins sadece evrim teorisi anlatıyor"
Açıklamalarını yirmi yıllık biyoloji eğitmenliği sırasında edindiği deneyimlere dayandıran Profesör Reiss, ünlü evrim bilimci Prof.Richard Dawkins'in ve benzeri bilim öğretmenlerinin yalnızca evrim teorisini anlatmakla tek taraflı eğitim verdiklerini öne sürdü. Reiss, yaratılışçılığa inanan öğrenci sayısının fazlalaştığı bir ortamda, Dawkins ve diğer evrim bilimci öğretmenlerin fen dersleri için "uygun olmadıklarını" söyledi.

Bilimsel eğitimde tek taraflı olmamak gerektiğini savunan Reiss, ortaya attığı yaratılışçılık tartışmasıyla birçok eğitimcinin ve akademinin de tepkisini çekti. Aynı gün İngiliz Eğitim Sendikası bir açıklama yaparak "yaratılış teorisi bir bilim değil, bir inançtır. Dolayısıyla da yeri fen dersi değil, din dersidir" dedi. Kraliyet Akademisi de Reiss'in açıklamalarının yarattığı tepkiye bir yanıt olarak basın açıklaması yaptı.

Akademi'den Reiss'e ayar
"Akademi yaratılışçılığın bilim teorisi olarak okutulmasının karşısındadır" sözleriyle başlayan basın açıklamasında, Profesör Reiss'in yanlış anlaşıldığını belirten düzeltme metni de yer aldı. "Ben sadece çocuklar sorarsa tartışmak gerekebilir demiştim, yaratılışçılığın bilimsel bir temeli yoktur" diyen Profesör Reiss, "ancak derslerde konuyu açan olursa, öğretmenlerin neden evrim teorisi ve Big Bang teorilerinin bilimsel olduklarını açıklaması gerekir. Bu anlamda yaratılışçılık sorularına vakit ayırıp, bilimin çalışma esaslarını anlatarak, yaratılışçılığın bilimsel bir temelinin olmadığını açıklamak gerekecektir" dedi. Basın açıklamasında ayrıca, "Akademi, evrim teorisinin dünya üzerindeki yaşamın oluşumunu açıklayan en iyi teori olarak öğretilmesi gerektiğini kabul etmektedir. Bu konu 2006 yılında yayınlanan iç yönetmelikteki evrim eğitimi başlığında da vurgulanmıştır" denildi.

"Sormadıkça söylemeyin"
İngiltere'de yaratılışçılık tartışması yeni değil. Bir yandan Kraliyet Akademisi "yaratılışçılığın bilimsel temeli yoktur" derken, Eğitim bakanlığının öğretmenler için yayımladığı kılavuzda da, "öğrenciler gündeme getirmedikçe, öğretmenlerin yaratılış konusunu fen dersinde açmamaları" isteniyor. Ancak soru soran olursa ne yapılacağına ilişkin herhangi bir açıklama yer almıyor. ABD merkezli bir kavram olan yaratılışçılık (akıllı tasarım) İngiltere'de giderek yayılıyor. Bu gerici düşünce Türkiye'de de Harun Yahya (Adnan Oktar) tarafından pazarlanıyor. Bilim dilini kullanarak evrim karşıtlığı yapan yaratılışçıların karşısında Richard Dawkins gibi sayısız bilim insanı kesintisiz bir mücadele veriyor.