50. yılında bir güzel Devrim!

Küba Devrimi yarım asırı devirdi. Onca yokluk, abluka ve müdahaleye rağmen bu 50 yıla öyle şeyler sığdırıldı ki...

soL (HABER MERKEZİ) ABD tarafından d&uumlzenlenen a&ccedilık ve saklı işgal girişimlerini, 50 yıldır aralıksız devam eden ekonomik ve siyasi ablukayı, sayılamayacak kadar &ccedilok ve organize ter&oumlrist saldırıları geride bırakan K&uumlba devrimi sosyalist ekonomisiyle emperyalizmin karşısına &ccedilıkardığı zorluklara rağmen direniyor. K&uumlba Sovyetlerin &ccedil&oumlz&uumll&uumlş&uumlne, k&uumlreselleşmeye, neo-liberalizme meydan okuyarak ayakta durabildi.&nbsp&nbsp

K&uumlba son 50 yılda &ccedilok ileri ve işlevli bir sosyal refah programı geliştirdi: &Uumlcretsiz, evrensel, kaliteli sağlık hizmetleri ve ana okulundan &uumlniversiteye kadar parasız eğitimin yanı sıra biyo-teknoloji alanında elde edilen gelişmeler, ulusal ve kişisel g&uumlvenlik konusunda d&uumlnya liderliğine oynaması, su&ccedil oranlarının inanılmaz d&uumlş&uumlkl&uumlğ&uuml ve neredeyse sıfırlanan şiddet olaylarının &uumlst&uumlne onurlu bir dış politika ve bağımsız duruş&hellip&nbsp&nbsp

Eğitimde elde edilen başarılar
&nbsp
K&uumlba&rsquonın eğitimdeki başarısı t&uumlm d&uumlnyada hayranlıkla izleniyor ve UNESCO gibi &oumlrg&uumltlerden de sayısız &oumld&uumlller alıyor. Devrimden &oumlnce K&uumlba&rsquoda n&uumlfusun yaklaşık d&oumlrtte birinin okuma yazması yoktu. Okul &ccedilağındaki &ccedilocukların y&uumlzde 54&rsquo&uuml okul y&uumlz&uuml g&oumlrmemişti. Devrimci h&uumlk&uumlmet bu tabloyu tersine &ccedilevirmek i&ccedilin işe koyuldu.&nbsp

Mart 1959&rsquoda, devrimden &uuml&ccedil ay sonra Temel Eğitim ve Okuma Yazma &Oumlğretimi Ulusal Komitesi kuruldu ve okuma-yazma seferberliği başlatıldı. Komite ilk iş olarak işsiz &oumlğretmenleri g&oumlreve aldı. Devrimden &oumlnce faal olarak &ccedilalışan 17 bin &oumlğretmen vardı, işsiz &oumlğretmenlerin de g&oumlreve alınmasıyla bu sayı 36 bine &ccedilıktı. Bu &oumlğretmenlerden 35 bini kampanyaya katıldı. 35 bin &oumlğretmen yeterli olmayınca 1960 yılında orta&oumlğretim gen&ccedilliğine &ccedilağrıda bulunuldu.&nbsp&nbsp

On binlerce gen&ccedil &ccedilağrıya uydu, aldıkları kısa s&uumlreli eğitim sonunda gen&ccedil m&uumlfreze eğitimcilerinin &oumlnc&uumlleri oldular. Eğitmenler kısa s&uumlreli bir eğitimden sonra giysi, ara&ccedil ve gere&ccedillerini yanlarına alarak eğitmen eksikliği &ccedilekilen b&oumllgelere yollandı. Yaş ortalamaları 15 olan bu gen&ccedil eğitmenlerin 55 bini kadındı.&nbsp&nbsp

Ağustos 1961&rsquode iş&ccedililere de &ccedilağrıda bulunuldu. &Ccedilağrı sonucunda Patrio O Muerte (Ya Vatan Ya &Oumll&uumlm) iş&ccedili birlikleri doğdu. 20 bini aşkın iş&ccedili, &uumllkenin en yoksul b&oumllgelerine hareket ettiler.&nbsp

22 Aralık 1961&rsquode Okuma-Yazma Seferberliğinin sona erdiği a&ccedilıklandı ve K&uumlba &ldquoOkur-Yazarlık A&ccedilısından Kurtarılmış B&oumllge&rdquo ilan edildi. Okuma-yazma bilmeyenlerin oranı y&uumlzde 23,6&rsquodan y&uumlzde 3,9&rsquoa d&uumlşm&uumlşt&uuml ve 22 ay gibi kısa bir s&uumlrede 700 bini aşkın yetişkin okuma yazmayı &oumlğrenmişti.&nbsp&nbsp

T&uumlm Latin Amerika ve Karayiplerde K&uumlba&rsquoyı takiben Venezuela 2005 yılında, Bolivya ise 22 Aralık 2008 tarihinde cehaletten arındırılmış &uumllke stat&uumls&uumlne kavuştu. Ve bunu sağlayan da yine K&uumlbalı eğitimcilerin geliştirdikleri &ldquoYo Si Puedo (Evet, Yapabilirim)&rdquo y&oumlntemi ve K&uumlbalı &oumlğretmenlerin katkısı oldu. Ekvador ve Nikaragua da bug&uumln y&oumlntemi uygulayan &uumllkeler arasında yer alıyor. &Uumllkemizde ise 2000 n&uumlfus sayımına g&oumlre, yetişkin n&uumlfusumuzun y&uumlzde 14&rsquo&uuml okuma-yazma bilmiyor.&nbsp

&Oumlzel d&oumlnemin eğitimdeki etkileri ve aşılma yolları
&nbsp
SSCB&rsquonin &ccedil&oumlz&uumll&uumlş&uumlyle K&uumlba dış ticaretinin y&uumlzde 88'ini kaybetti. &lsquo&Oumlzel D&oumlnem&rsquo adı verilen bu d&oumlnemin en karanlık g&uumlnlerinin yaşandığı 1989-1993 yılları arasında K&uumlba halkı ortalama 9 kilo zayıfladı. Ve bu kriz g&uumlnlerinin eğitim &uumlzerindeki etkisi de zayıflatıcıydı.&nbsp&nbsp

Yapı malzemesi sıkıntısı nedeniyle okullardaki fiziki şartlar bozuldu. K&acircğıt, kalem yokluğu baş g&oumlsterdi. T&uumlm &oumlğrenciler i&ccedilin &uumlcretsiz olan ders kitaplarının tekrar basımı imkansız hale geldi. Eğitime katılım oranında d&uumlş&uumlş oldu. &Oumlğretmenlerin işlerini bırakması nedeniyle ilk&oumlğretimde sınıf başına d&uumlşen &oumlğrenci sayısı 38&rsquoe y&uumlkseldi.&nbsp

1995&rsquode &Oumlzel D&oumlnem&rsquoi geride bırakmaya kararlı olan K&uumlba aldığı bazı kararlarla eğitimde toparlanma s&uumlrecini başlattı. &Oumlğretmenlerin tekrar mesleklerine d&oumlnmeleri i&ccedilin, maaşlarına y&uumlzde 30&rsquoluk artış yapıldı. Eğitimli fakat işsiz gen&ccedil kuşaktan &ldquoacil durum &oumlğretmenleri&rdquo oluşturuldu. Sayıları 20 bin civarında olan bu gen&ccediller, bir yıllık pedagojik eğitimden ge&ccedilerek, eski &oumlğretmenlerin asistanlığında okullarda ders vermeye başladılar. Bu sayede t&uumlm adada sınıf mevcutları tekrar 20&rsquoye d&uumlş&uumlr&uumlld&uuml. G&oumln&uumlll&uumller vasıtası ile ilk ve orta &oumlğretim okulları boyandı, eski, kırık eşyalar onarıldı. Okullarda yeni teknolojiler kullanılmaya başlandı. En &uumlcra taşra okullarında dahi bilgisayarlı eğitime ge&ccedilildi. M&uumlfredatlar g&uumlncellendi ve &oumlğretmenler bu konuda eğitildiler.&nbsp&nbsp

K&uumlba&rsquoda okul &oumlncesi eğitimde kırk beş g&uumlnl&uumlkten beş yaşına kadar &ccedilocukları alan okullar bulunuyor. 2002-03 d&oumlnemi verilerine g&oumlre, 3-5 yaş grubu i&ccedilin okul &oumlncesi d&uumlzeyde okullaşma oranı y&uumlzde 100. T&uumlrkiye&rsquode ise bu oran y&uumlzde 2.6.&nbsp

İlk&oumlğretimde, sınıflarda bir &oumlğretmene en fazla 20 &oumlğrenci d&uumlş&uumlyor. Taşımalı eğitim t&uumlr&uuml bir uygulamanın olmadığı &uumllkede, kırsal b&oumllgelerde ondan az &oumlğrencisi bulunan 2000&rsquoin &uumlzerinde okul bulunmaktadır. UNESCO&rsquonun 2002-03 &oumlğretim yılı verilerine g&oumlre, &oumlğretmen başına d&uumlşen &oumlğrenci sayısı 11&rsquodir. Bu d&uumlzeyde, yine aynı &oumlğretim yılı i&ccedilin, K&uumlba&rsquoda toplam okullaşma oranı y&uumlzde 98&rsquodir. T&uumlrkiye&rsquode ise ilk&oumlğretim &ccedilağında olup da okula gitmeyen kabaca 1 milyon &ccedilocuk bulunuyor.&nbsp

Bug&uumln K&uumlba&rsquoda toplam 49 tane &uumlniversite ve 73 Araştırma Merkezi var. &Uumlniversitelerde 125 binden fazla &oumlğrenci &oumlğrenim g&oumlr&uumlyor. Ada genelinde, 300'den fazla y&uumlksek lisans, 140'tan fazla doktora programı var ve yaklaşık 110 &uumllkeden 17 bin yabancı &oumlğrenci, K&uumlba&rsquodaki &ccedileşitli &uumlniversitelerde eğitim g&oumlr&uumlyor. &nbsp

Bug&uumln K&uumlba&rsquoda eğitim devriminde &uuml&ccedil&uumlnc&uuml aşama devam ediyor. Ama&ccedillanan halkın tamamının b&uumlt&uumlnl&uumlkl&uuml ve genel bir k&uumllt&uumlr seviyesine ulaşması &ldquobataille d&rsquoidees&rdquo yani &ldquofikirler savaşı&rdquo. &nbsp

Sağlık: Nereden nereye...&nbsp
K&uumlba&rsquoda devrim ger&ccedilekleştikten 6 ay sonra Ağustos 1960&rsquoda sağlık bakanlığına atanan bakan Jose Ramon, sağlık sisteminde k&oumlkl&uuml değişiklikler i&ccedilin ilk adımı attı ve sağlık konularını tek bir &ccedilatı altında topladı, Halk Sağlığı Bakanlığı kuruldu. Yardımcı bakanlıklar oluşturuldu. &nbsp

Yeni mezun tıp &oumlğrencilerine 2 yıl zorunlu kırsal hizmet yasası &ccedilıkartılıp uygulandı. B&uumlt&uumln hastane ve tıbbi kuruluşlar Halk Sağlığı Bakanlığı'na bağlandı. Eyaletler alt b&oumllgelere b&oumll&uumlnd&uuml ve her alt b&oumllgede bir hastane kuruldu. Sağlık alanlarının oluşması 1968 yılında tamamlandı.&nbsp

Bu tarihlerde sağlık eyaletleri 1 milyon n&uumlfustan fazla, sağlık alt b&oumllgeleri 225-250 bin, sağlık alanları 25-35 bin, sağlık sekt&oumlrleri 4000 n&uumlfus şeklinde yapılandırıldı. &nbsp

Sağlık sekt&oumlrleri daha sonra 120 aileye ya da 400 civarı n&uumlfusa hizmet sunan aile hekimi uygulamasının ilk adımlarıydı. &nbsp

K&uumlba'da sağlık hizmetlerinin &oumlrg&uumltlenmesinin ana ilkeleri &nbsp
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp a) Sağlığın merkezileştirilmesi, &nbsp
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp b) Sağlığın geliştirilmesi, &nbsp
&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp c) Koruyucu ve tedavi edici hizmetlerin entegrasyonu şeklinde belirlenmiştir.&nbsp

Devrimden &oumlnce &ccediloğu &oumlzel &ccedilalışan 6 bin 300 hekim (hekimlerin y&uumlzde 65&rsquoi Havana&rsquodaydı ve 3 bini devrimin ardından Miami&rsquoye gitti), 20 hastane ve bir tıp fak&uumlltesi bulunan bu &uumllkede o zamanlar ortalama yaşam beklentisi 60 yaşın altındaydı. Difteri, tetanoz, boğmaca, kızamık gibi enfeksiyon hastalıkları en b&uumly&uumlk &oumll&uumlm nedeniydi ve bebek &oumll&uumlmleri oranı ise y&uumlzde 6&rsquodaydı. &nbsp

Bug&uumln ise 61200 hekim, 21 tıp fak&uumlltesi ve 200 hastane bulunmaktadır. Doktorların yarıdan fazlasının aile hekimi olarak &ccedilalışan K&uumlba&rsquoda D&uumlnya Sağlık &Oumlrg&uumlt&uuml&rsquon&uumln verilerine g&oumlre doğum sonrası &oumll&uumlm oranının binde 5.3 olmuştur ve bu oranla d&uumlnyadaki ilk 25 &uumllke arasında yer almaktadır. Ortalama yaş ise 78&rsquoe ulaşmıştır. 184 kişiye bir doktorun d&uumlşt&uumlğ&uuml K&uumlba, kişi başına doktor sayısı bakımından da d&uumlnyada ilk sırayı almaktadır. &nbsp

Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP), 2007 yılında K&uumlba&rsquoya &ldquoy&uumlksek insani gelişme endeksi&rdquo sıralamasında 51. sırada yer vermiştir. UNICEF&rsquoin verilerine bakılırsa d&uumlnyadaki 189 &uumllke arasında sağlık &oumll&ccedil&uumltleri en iyi olan ilk 30 &uumllkeden biri olan K&uumlba Latin Amerika ve Karayipler B&oumllgesi&rsquonde en iyi durumdaki &uumllkedir. &nbsp

K&uumlba&rsquoda devrimin 50 yılda sağlık alanında yaptıklarını &oumlzetlemek gerekirse altyapıya, beslenmeye, kadınlar ağırlıkta olmak &uumlzere eğitime &oumlnem verilmesi t&uumlm n&uumlfusa parasız ve eşit sağlık hizmeti sunulması bu hizmeti sağlayacak t&uumlm &uumllkeyi kapsayan sağlık &oumlrg&uumltlenmesi. Sonu&ccedil: D&uumlnya Sağlık &Oumlrg&uumlt&uuml&rsquon&uumln ifadesi ile &ldquo2000 Yılında Herkes İ&ccedilin Sağlık Hedefleri&rdquonin K&uumlba&rsquoda 15 yıl &oumlnce ger&ccedilekleşmesidir. &nbsp

Yarın: ABD &ccedilok uğraştı boğamadı
&nbsp