Coğrafi mirasa Koç görgüsüzlüğü

10 Kasım ve 29 Ekim reklamlarıyla PR peşinde koşan Koç Holding, doğal güzellikleri de reklam nesneleriyle tahrip ederek sermayenin kültür üzerindeki tahakkümünü görgüsüzlük seviyesinde sürdürüyor.

Arzu Kayhan

Anadolu’nun en kuzey noktasında bulunan ve coğrafi bir miras olan İnceburun Feneri'nde markalarıyla reklam yapan Koç Holding, Sinopluların protestosuna maruz kaldı.

Doğanın ticari amaçlarla tahribine karşı çıkan Sinoplular bank ve salıncak şeklinde doğaya kondurulmuş reklam araçlarının kaldırılmasını istiyor. 1863 yılında Sinop’ta, Anadolu'nun en kuzeyindeki kayalıklarda kagirden inşa edilen İnceburun deniz feneri her yıl sayısız turistin ilgisini çeken coğrafi bir miras niteliği taşıyor. Aktif faaliyette bulunan İnceburun fenerinin civarında, yıllar içinde tadilat geçiren hizmet binası dışında başka bir yapılaşma mevcut değil.

Anadolu'nun en kuzeyinde görgüsüzlük

Bir süredir sırtı Beko markasının harfleriyle imal edilmiş bir bankla Arçelik logosu şeklinde tasarlanmış ve sosyal medya için çekilen fotoğraflara fon olması amaçlanmış metal bir salıncak, fenerin önündeki boşlukta yer alıyor. Markaların reklamını yapmak dışında alana uygun hiçbir işlev taşımayan ve gerek fenerin gerek etrafındaki kayalık bölgenin doğal görünümü de bozan nesneler kuzeyin sert rüzgârına açık halde kısa sürede deforme olup paslanmış, salıncak da devrilmiş metal yığını olarak duruyor.

Sinoplular hemen kaldırılmasını istiyor

Koç Holding’in İnceburun Feneri’ndeki reklam görgüsüzlüğünü sosyal medya paylaşımlarıyla protesto eden Sinoplular, üzerinde fenerle ilgili bilgilerin yer aldığı ve Koç grubuna ait markaların logosunu barındıran bu nesnelerin bir an önce kaldırılmasını talep ediyor. İnceburun Fenerinin ve çevresindeki doğal alanın değerini başka hiçbir nesneye ya da özellikle sermayenin desteğine borçlu olmadığını vurgulayan Sinoplular, Koç Holding’in anlamsız buldukları bu girişiminin derhal durdurulmasını istiyor.

Koç Holding’e seslenen Sinoplular, daha önce de başka bir kurumun üzerinde reklamlarının olduğu bir tabelayı aynı yere yerleştirdiğini, ancak yine Sinopluların buna izin vermeyerek tabelayı yerinden söktüğünü hatırlattı. Protestolar sosyal medyada Koç Holding ve markalarının da etiketlenmesiyle yayılmaya başladı.