İzmir Körfez Geçiş Projesi protesto edildi: Köprü bahane rant şahane!

İzmir Körfez Geçiş Projesi'ne verilen olumlu ÇED raporunun iptali için açılan dava kapsamında bilirkişi incelemesi bugün gerçekleşti. İncelemeye tanıklık etmek isteyen vatandaşlar ve gazeteciler alana alınmadı. İzmir'e Sahip Çık Platformu, bu projenin İzmir'i sermaye çevrelerine ve rant yağmasına açmak anlamına geldiğini belirterek projeyi protesto etti.

İzmir Körfez Geçiş Projesi'ne verilen olumlu ÇED raporunun iptali için açılan dava kapsamında bilirkişi incelemesi bugün gerçekleşti. İncelemeye tanıklık etmek isteyen vatandaşlar ve gazeteciler alana alınmadı. İzmir'e Sahip Çık Platformu, bu projenin İzmir'i sermaye çevrelerine ve rant yağmasına açmak anlamına geldiğini belirterek projeyi protesto etti. 

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın İzmir Körfez Geçişi Projesi'nin yapımına olanak sağlayacak ÇED olumlu raporuna yönelik Mayıs 2017 tarihinde açılan davada oluşturulan bilirkişi heyeti, bölgede keşif yaptı.

'GERİ DÖNÜLMEZ ZARARLAR VERECEK'

İzmir'e Sahip Çık Platformu üyeleri projenin yapılmasının planlandığı bölgede bir araya gelerek, basın açıklaması yaptı. Grup adına açıklamayı okuyan Melih Yalçın, şunları söyledi:

"Bugün adına Körfez Geçişi Projesi denilen projenin ÇED olumlu kararına karşı açılan davada bilirkişi heyeti keşif yapıyor. Ön projelerde 3,5 milyar TL'ye mal olacağı tahmin edilen, ancak aslında çok daha büyük maliyetlere mal olacak bu proje, merkezi hükümet tarafından İzmir'e dayatılmaktadır. Biz diyoruz ki; bu bir kent içi ulaşım projesi değildir. İzmir'in bu projeye ihtiyacı yoktur. Bununla birlikte kuzeyde İzmir Kuş Cenneti'nden (Gediz Deltası), güneyde İnciraltı bölgesine dek tahribata neden olacağı gibi, yüzülebilir Körfez hayalini kurduğumuz İzmir Körfezi'ne de geri dönülemez zararlar verecektir. Körfez Geçişi Projesi, kuzeyde yapım aşamasında olan İstanbul Otoyolu ile Çiğli'de sulak alanların ve Kuş Cenneti'nin olduğu bölgeden güneyde doğal sit statüsü değiştirilen İnciraltı ve Çeşme yarımadasını birbirine bağlayacaktır. Proje, İzmir'i rant çevrelerinin talan ve yağmasına açmanın, daha fazla betonlaşmaya boğmanın araçlarından biridir."

'DOĞA, KÜLTÜR, TARİH TALANI...'

Projenin bölgede yaşamlarını sürdüren kuş türlerine zarar vereceği iddia eden Yalçın şunları söyledi:

"Bu projenin, kentimizin doğal ortamına zarar vereceği açıktır. Proje alanında flamingo, kılıçgaga ve tepeli pelikan gibi türlerin dünya nüfusunun önemli bir kısmının yaşadığı bilinmektedir. Söz konusu proje gerçekleştiği takdirde, köprü ayağı, geniş çaplı yüzey yapılaşması gibi faaliyetlerden, bu türlerin nüfusları olumsuz etkilenecek ve farklı statülerle korunan Gediz Deltası'nın ekolojik ve habitat bütünlüğü zarar görecektir. Proje, ülkemizin önemli su ürünleri istihsal sahalarından biri olan İzmir Körfezi'nin bentik bölgesinde yapılması planlanan inşaat faaliyetleri, körfez ve İzmir balıkçılığına önemli darbe vuracaktır. Ama her şeyden önemlisi, İstanbul ve Ankara'ya ihanet edenler şimdi gözlerini Ege kıyılarına ve İzmir'e dikmişlerdir. İzmir'e Sahip Çık Platformu olarak bugünkü keşfin bilimsel değerler esas alınarak yapılacağına inanıyor ve bunu umuyor; tüm yurttaşları doğa, kültür ve tarih talanına karşı kentimizin geleceği için mücadele vermeye davet ediyoruz."

Açıklamada "Köprü Bahane Rant Şahane", "Flamingoma Dokunma", "Gediz Deltası Hepimizin" ve "Köprülü Değil Temiz Körfez İstiyoruz" yazan dövizler açıldı.

PROJEDE NELER VAR?

İzmir Körfezi Geçiş Projesine göre Kuzey Çevre yolu Çiğli Sasalı kavşağından başlıyor. Körfez ortalarına kadar gidecek olan yol burada yapılacak yapay bir ada ile deniz altına girecek ve sonrası tünel olarak devam edecek. Yol, Narlıdere’de İzmir Çeşme otoyoluna bağlanan kavşakla sona erecek. Proje 12 kilometre otoyol, 16 kilometre raylı sistem tramvay olarak öngörülüyor. Bunun 4,2 kilometresi ayaklar üzerinde köprü, 800 metresi yapay ada ve 1,9 kilometresi batırma tüp tünel olması planlanıyor. 

ŞEHİR PLANCILARI ODASI BU SORULARIN YANITINI BEKLİYOR 

TMMOB Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi'nin İzmir Körfez Geçiş Projesi ile ilgili bilirkişi heyetinin yanıtlaması istemiyle dosyaya sunduğu sorulardan bazıları şöyle:  

  • Körfez Geçişi kent içi yolculukların arzu hatlarına uygun mudur? 
  • Bu kadar büyük maliyetli yatırımın İzmir’in gerçek ulaşım sorunlarının çözümünde kullanılması daha doğru değil midir?
  • Körfez Geçişi kentte en yoğun yolculuk talebinin oluştuğu kent merkezine yönelen iş ve diğer yolculuklarda kullanılabilir mi? 
  • Bu kadar yüksek maliyetli ve olumsuz etkileri çok olan bir projenin hizmet vereceği yolculukların sayısı bu yatırımı fizibilitesinin pozitif olması mümkün müdür? 
  • Bu proje ile aslında çevre yolunu kullanması gereken trafiği kent içine çekmeyecek midir?
  • Günün her saatinde ağır vasıta oranlarının yüksek olacak Körfez Geçiş trafiği gürültüsü ve egzoz gazları ile yerleşim alanlarını olumsuz etkilemeyecek midir?
  • Araba vapurları bu koridordaki talebi zaten karşılamaktadır. Bir toplu taşım türü olan vapurların tamamen kaldırılmasına sebep olacak ve otomobil kullanımını teşvik edecek bu proje dünyanın benimsediği sürdürülebilir ulaşım ilkelerine ve politikalarına aykırı değil midir?
  • Yolcu garantisi ile yapılacağı belirtilen bu projede de beklenen talep oluşmayacağından İzmit Körfez Geçişi ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü gibi sürekli açık veren bir kara delik olmayacak mıdır?
  • Bu yanlış projenin bedelinin İzmirlilere ve hatta tüm ülkeye ödetilmesi yanlış değil midir?
  • Kent ulaşım sorunlarının çözülmesine hiçbir katkı sağlamayacak bu proje çevre yolundaki ağır taşıt oranları yüksek transit trafiği yerleşik alana çekerek mevcut yollar ve kavşaklar üzerinde daha büyük yoğunluklar yaratmayacak mıdır?
  • İzmir Körfez Geçişi Projesi, kentin CO2 salımına etkisi nasıl olacaktır? 
  • 3,5 milyar TL'lik bir yatırımla yapılacağı öngörülen İzmir Körfez Geçişi projesi yerine kentin ihtiyacı olan ve Ulaşım Ana Planı ile belirlenen raylı sistem yatırımlarına öncelik verilmesi kent için daha faydalı olmayacak mıdır?