ŞPO İzmir Şube Başkanı: Körfez geçişi projesi kent anayasasına aykırı!

TMMOB yöneticileri, AKP'nin İzmir körfezine yapmak istediği "Körfez geçişi projesi"nin bir rant projesi olduğunu savundu. Şehir Plancıları Odası İzmir şube başkanı Özlem Şenyol, "Bu proje kent anayasasına aykırı" dedi.

TMMOB ve Konak Kent Konseyi tarafından düzenlenen "Körfez geçişi projesi" bilgilendirme toplantısı Türkan Saylan Kültür Merkezinde gerçekleştirildi.

"Körfez geçişi projesi" bilgilendirme toplantısında konuşan TMMOB İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Melih Yalçın, İzmir'de planlanan rant projeleri ile ilgili hazırladıkları ortak raporu basın toplantısı ile açıkladı.

İzmir "Körfez geçişi projesi" ve korunan alanların koruma statülerinin düşürülerek ranta açılmasına dönük projeler hakkında bilgi veren kurum temsilcileri, İzmir halkını kenti korumak için mücadeleye çağırdı: Çağrıda, "Eğer İzmir'in İstanbul gibi olması istenmiyorsa rant amaçlı bu projelere karşı durmamız gerekiyor” denildi.

Melih Yalçın şöyle konuştu:

"Özellikle İstanbul Ankara gibi büyük şehirlerde uygulanan rant politikaları bu kentleri yaşanmaz hale getirmiştir. Yaşanan son sel felaketleri bunun en güzel örnekleridir. Ancak özellikle İstanbul’da ranta çevrilecek alanlar azaldıkça AKP gözünü İzmir’de ranta çevrilecek alanlara dikmiştir. Eğer İzmir'in İstanbul gibi olması istenmiyorsa rant amaçlı bu projelere karşı durmamız gerekiyor. İstanbul Ankara rant meyvesi bitti. İzmir diğer iki büyük şehre göre doğasını daha iyi korumuş. İktidar 15 yıldır sadece inşaat sektörü ile ekonomiyi ayakta tutuyor. Amiral gemisi ekonomi. Üretim ve sanayi yok. Tarım can çekişiyor. Turizm siyasi havaya göre şekilleniyor. Kentsel dönüşüm sadece rant üzerine müteahhit kazansın.  Rant geleceğimizi tehdit ediyor. Göçe seyahat özgürlüğünü savunuyorum ama sadece rant için hayatlarını ranttan kazanlar İzmir’e göç edilmesi doğru değil. Rant geleceğimize tehdit oluşturuyor. Kentleri kent yapan kültürü doğası İzmir’in kendine ait bir kültürü olduğunu düşünüyoruz.”

"RAKAMLAR ŞİŞİRİLİYOR"

Yalçın, “Körfez Geçiş Projesi'ne Bostanlı’dan baktığımızda feribot seferleri ayda 50 bin civarı araç taşıyor. Maliyet projesi 3.5 milyar TL olan yap işlet devlet modeli var. Daha da artacak, 5 milyar TL'yi bulacak. 20 yıl sonrası için, günde 200 bin araç geçecek. Şu an ayda 50 bin araç geçerken bu 200 bin sayısı İstanbul Boğazı'ndan geçen sayı. Bu sayı orada olacak mı bilmiyoruz, geçmese de o para müteahhite ödenecek. Şimdi köprü yapılsa günlük araç sayısının 30 bin araç geçeceği söyleniyor ki, bu rakam şişirilmiş. Bu proje kuzeyde İstanbul’dan gelen Çanakkale üzerinden gelen otoyola bağlanacak, İstanbul’dan gelen ve yarım adada yatırım yapmak isteyenler İzmir’e girmeden Karaburun, Urla ve Çeşme’ye ulaşacak” dedi.

"KENT ANAYASASINA AYKIRI"

Şehir Plancıları Odası İzmir şube başkanı Özlem Şenyol, 1/100000 Manisa-İzmir Çevre Düzeni Planı ile gelen hukuksuzluk ve rantı anlattı.

Planda yapılan projeksiyonlarda 2025 yılına kadarki nüfus artış oranının çok yüksek olduğunu belirten Şenyol, "Bu planın, kapsadığı coğrafyada yer alan çok nitelikli tarım arazileri, zeytinlik alanlar, orman alanları, su havzaları vb korunması gerekli doğal değerlerin yok olmasına sebep olacağı ortadadır" dedi.

Önümüzdeki yıllarda yapılaşma alanlarının şehir merkezleri dışına çıkacağını ifade eden Şenyol, bununda tarım alanlarının yapılaşmaya açılacağı anlamına geldiğini ifade etti.

Körfez Geçiş Projesinin de yüzülebilir İzmir projesine de balta vuracağını sözlerine ekleyen Şenyol, “Proje etrafında bir yapılaşma olmayacak. Bu yüzden bu körfez geçiş projesinin neye hizmet edeceği belli değil. Sulak alan ve kuş cenneti 32 ayaklı bir köprü inşa edilecek. Çevre düzeni planı imar planı kentin anayasasıdır, kentin anayasasına aykırı proje isteniyor” dedi.