Rıfat Okçabol

Maarif Platformu, Enderun Özgün Eğitimciler Derneği ve İstanbul Medeniyet Enstitüsü gibi üç kuruluş, 20 Kasım 2024 tarihinde "Bir Problem Alanı: Zorunlu Eğitim" başlıklı bir çalıştay düzenlemiş. İlgili kuruluşların web sayfaları onları tanımamıza yardımcı oluyor.

Zorunlu eğitim sorunu!

Rıfat Okçabol

Maarif Platformu, Enderun Özgün Eğitimciler Derneği ve İstanbul Medeniyet Enstitüsü gibi üç kuruluş, 20 Kasım 2024 tarihinde "Bir Problem Alanı: Zorunlu Eğitim" başlıklı bir çalıştay düzenlemiş. Konu pek çok insanın sorunlu gördüğü zorunlu eğitim olunca, insan ister istemez bu çalıştayı düzenleyenleri de çalıştayda nelerin konuşulduğunu da merak ediyor. İlgili kuruluşların web sayfaları onları tanımamıza yardımcı oluyor.

Örneğin Maarif Platformu’nun (Maarif Sivil Toplum Kuruluşları (STK) Platformu) web sayfasında yer alan "Kuruluş Amacı ve Gerekçe" kısmında, “Maârif” kelimesinde kişinin kendini, dünyayı, hayatı, Yaratıcı’yı bilme, okuma, anlama çabası veya anlam çabası bulunmaktadır. Hâlbuki 'eğitim' kelimesi, 'maârif' kelimesinin anlam dünyasının zenginliğine ve derinliğine sahip bulunmuyor. Türkiye’nin Maarif Davası kitabının yazarı Nurettin Topçu maarifin amacını şu şekilde hulasa eder: 'İlimden felsefeye, felsefeden sanata ve ahlâka ve nihayet dine yükselmemiz lâzımdır. Böyle adım adım yürüyüş, hasta, hem de şaşkın bir nesli Allah’a götüren yolda yeniden canlandırabilir. Bu iş bir maarif işidir ve bir neslin kurtuluşunu ancak maarifinin yükselmesinde aramak lâzımdır” deniyor.1

Web sayfasına göre bu kuruluşun başkanlığını, yaratılış sırlarına dair felsefe-din-bilim üçgeninde yazıları olan kimyacı bir profesör yürütüyor. Bu kuruluşun danışma kurulu üyeleri arasında, dini öğretime ağırlık veren ve evrim kuramına karşı okullara yaratılış düşüncesini getiren ANAP’ın ilk milli eğitim bakanı bulunuyor. Bir başka üye de, İstanbul Aydın Üniversitesi’nde rektör yardımcısı, Refah Partisi ile AKP’de milletvekili olmuş ve 2018’de Cumhurbaşkanlığınca kurulmuş olan ‘Eğitim ve Öğretim Politikaları Kurulu’ üyesi bir ilahiyatçı. Bu ilahiyatçı, Erbakan-Çiller koalisyon hükümeti zamanında 1998’in başlarında bir televizyon programında, eğitim sisteminde ne gibi değişiklikler yapacakları konusunda yaklaşık olarak “Bildiğiniz gibi biyoloji, fizik gibi ders kitapları Hristiyanlar tarafından hazırlanmıştır. Biz ilahiyatçılardan ve üniversitelerdeki uzmanlardan komisyonlar oluşturup bu derslerdeki Hristiyan öğeleri eleyeceğiz” demesiyle anımsanıyor.

Bu platform Oku adlı bir dergi çıkarıyor; "Mütefekkir Bir Derviş D. Mehmet Doğan" ve "7. Bilimler Işığında Yaratılış Kongresi Değerlendirmeleri" gibi konuların ele alındığı Maarif Sohbetleri ile Aile Okulu adıyla aileyle ilgili konuşmalar düzenliyor. Bu Platformun "Maarif Düşüncemizin Kuramsal Temelleri" ve "Yolunu Arayan Türk Eğitim Sistemine Yeni Bir Model Önerisi: Beş Boyutlu Düşünme (5D Thinking) Modeli" gibi yayınları da bulunuyor.

"Enderun Özgün Eğitimciler Derneği", "İnsan ve Medeniyet Hareketi" tarafından bu hareketin eğitimcilere yönelik faaliyetlerini yürütmek üzere 2013’te bir ihtisas kurulu olarak oluşturulmuş. Bu dernek, 12 Kasım 2022’de düzenlediği ‘Çocuk Edebiyatı Çalıştayı’nın açılışını ‘Kur’an-ı Kerim Tilaveti’ ile yapmış. İnsan ve Medeniyet Hareketi’nin ‘Genç Hareket Spor Kulübü; Balkan Müslümanlarıyla Yardımlaşma Dayanışma Gençlik Ve Spor Derneği (BESADER); Mutlu Aile Mutlu Çocuk Eğt. Kül. ve Day. Der.; Girişimci İş Adamları Vakfı (GİV) ile İnsan Eğitimi Kültür ve Yardımlaşma Vakfı’ gibi başka ihtisas kurulları da bulunuyor.  

İnsan ve Medeniyet Hareketi ile ilgili web sayfasında, bu kuruluş için, “… geçmişinden aldığı birikim ve tecrübeyle geleceğin dünyasını inşa etmek için nitelikli çalışmalara imza atmayı kendine hedef ediniyor. … İnsan ve Medeniyet Hareketi’nin kökleri 70’li yıllarda Milli Türk Talebe Birliği ve Akıncılar Derneği etrafında bir araya gelen, bu topraklarda İslam’ın sesi olmayı kendine şiar edinmiş o yıllardaki üniversite gençliğine dayanmaktadır” deniyor.2

Web sayfasına göre İnsan ve Medeniyet Hareketi’nin çeşitli illerde şubeleri, yayımlanmış videoları, eğitsel etkinlikleri ile

  • "Ramazan Hoca ve ‘Saf’ İslam Devleti" ve "İnsanın Anlam Arayışına Bir Çıkış Yolu Olarak Tasavvuf" gibi makaleleri içeren ve "Mevlâ bizi afvede, Gör ne güzel ıyd olur Cürm ü hatalar gide, Bayram o bayram olur" sözleriyle başlayan Enderun
  • "Peygamberin Varisi Cihanşümul Bir Alim: Hüccetü’l-İslam Muhammed el-Gazali et-Tusi" ve "İmam Gazali’den Gençler Öğütler" gibi makaleler içeren ve "Allah’ın adıyla, yardımıyla, ihsan ve ikramıyla" ifadesiyle başlayan İnsicam
  • "Ramazan ve Cihat", "Bir Tebessüm bir Sevap" ve "Hissedar Mevta, Müdebbir Galip" gibi makaleleri içeren ve "Hamd, övgü ve şükürler, Rabbimiz Allah’a mahsustur. O’na sığınır, O’ndan yardım dileriz. Allah’ın salat ve selamı Peygamberimiz Muhammed’e (s.a.v) ve onun ashabına olsun" ifadesiyle başlayan Yediveren
  • ve yalnız gençlerin yazdığı Sürgün

adlı dergileri bulunuyor.

İstanbul Medeniyet Enstitüsü’nün web sayfasında vizyonları, “Orta Doğu, Balkanlar, Afrika, Avrupa ve Türki Cumhuriyetler olmak üzere eğitim sistemlerinin küresel gelişimi ve yeniden yapılandırılması için eğitim ve danışmanlık çalışmaları yapmaktadır. Bunlara ilaveten bölgedeki olası eğitim yatırım fırsatları için bireylere ve eğitim kurumlarına, birlikte çalışmakta olduğu dünyanın farklı bölgelerinden ileri gelen akademisyenlerin de desteğiyle eğitim ağırlıklı araştırmalar yürütmekte ve karar vericiler için raporlar ve analizler yayınlamaktadır. Bu doğrultuda İME başta müfredat geliştirme çalışmaları olmakla birlikte öğretmen eğitimi, aile ve çocuk eğitimi, öğrenci kulüpleri, mesleki eğitim, dini eğitim, sanat ve kültürel miras konuları ile bu konulara yönelik eğitim politikaları geliştirme konusunda yoğunlaştırmış ve buna yönelik proje ve çalışmalar yürütmektedir” olarak açıklanıyor.3

Bu enstitünün web sayfasındaki "Amaç ve Gayemiz" kısmında ise “a. Fikir, düşünce ve dilde yeni bir hakikat dili inşa edecek bilim, araştırma, eğitim ve sanat pratiği oluşturmak. Varlıkta madde ve manayı birlikte ele alan hakikat dilini destekleyecek, disiplinlerarası ilmi çalışmalar ve araştırmalar yap(tır)mak. b. 'Allah-İnsan-Âlem' bütünlüğüne dayalı bilim, eğitim ve sanat dilinin yaygınlaşması için ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla ortak çalışma ve araştırmalar yap(tır)mak. … e. Oluşturulan hakikat dilini eğitim ve hayatın bütün alanlarında yaygınlaştırmak için tüm ilgililere yönelik panel, seminer, çalıştay ve kongreler düzenlemek” gibi açıklamalar yer alıyor.

Web sayfasına göre bu enstitünün "Bilim Danışma Kurulu"nda yabancı ülke üniversitelerinde çalışan ve çoğu yabancı olan 9 akademisyen bulunuyor. Ayrıca bu enstitünün, düzenlediği etkinlikler yanında, 

  • "Çocuk Edebiyatında Mana-i Harfi: Dini Eğitim Ve Tefekkür Perspektifi" ve "Van’da Bir Medrese-i Âliyye (Medresetü’z-Zehra) Açma Serüveni" gibi makaleleri içeren Katre Dergisi: Uluslararası İnsan Araştırmaları Dergisi (nedense bu derginin ilk sayfasında "İstanbul İlim ve Kültür Vakfı Yayınları" yazıyor!) ile
  • "Tebliğ ve İrşadda, Vaaz ve hutbelerde hakikat dilinin inşası" ve İngilizce yayımlanmış olan "Bir Dilin İnşası: İslami Eğitim ve Sosyal Yardım Bağlamında Vaaz ve Vaazlardaki Kur’an Gerçeklerine Dayalı" başlıklı raporları

bulunuyor.    

Maarif Platformu’nun yönetim ve danışma kurulları; İnsan ve Medeniyet Hareketi’nin Yüksek İstişare Kurulu, yönetim ve denetleme kurulu; İstanbul Medeniyet Enstitüsü’nün Mütevelli Heyeti, genel sekreter, müdürü ve akademik koordinatörü yalnız erkek üyelerden oluşuyor.

Yukarıdaki açıklamalar herhalde bu kuruluşları yeterince tanıtıyor. Bu kuruluşların toplumu Osmanlıca ile dini konularda bombardımana tuttukları anlaşılıyor.

Not: Çalıştayda dile getirilen görüşler haftaya

[email protected] 
 

  • 1

    www.maarifplatformu.com

  • 2

    www.imh.org.tr

  • 3

    www.medeniyetenstitu.com