Mahkemeden 'proje okul' kapsamında yapılan öğretmen atamalarına ret

İdare Mahkemesi proje okullarında görev yapan öğretmenlerin keyfi olarak görev yerlerinin değiştirilemeyeceğine dair emsal oluşturacak bir karar verdi.

Haber Merkezi

İstanbul ve Eskişehir başta olmak üzere, doğrudan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı olan ve proje okulu olarak adlandırılan okullarda görev yapan çok sayıda öğretmenin, hukuka uygun hiçbir neden yokken görev yerleri değiştirilmişti.

soL'un ulaştığı mahkeme sonucuna göre İstanbul 12. İdare Mahkemesi, söz konusu keyfi atamalardan birisiyle ilgili açılan davada emsal oluşturacak bir karar vererek, yürütmeyi durdurdu. 

Ağustos 2015'te Milli Eğitim Bakanlığı tarafından İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne atanan, Üsküdar Hüseyin Avni Sözen Anadolu Lisesi'nde görevli bir öğretmenin açtığı davada mahkeme yürütmenin durdurulmasına karar verdi. Mahkeme karara gerekçe olarak, davaya konu olan atamaların usül ve esaslarının bakanlıkça düzenlenmesi gerektiğini, söz konusu düzenlemelerin bakanlık tarafından yapılmadığını belirtti. 

Mahkeme ayrıca, 'proje okul' kapsamında bulunan lisede görev yapan öğretmenin görevlendirmesinde neden olabilecek, başarısızlık, branş yetersizliği gibi subjektif nedenlerin de olmadığını belirterek, yürütmenin durdurulmasına oy birliğiyle karar verdi. 

İdare mahkemesi, proje okullarında görev yapan öğretmenlerin görev yerlerinin değiştirilmesini şu gerekçeyle hukuka aykırı buldu ve yürütmesini durdurfdu:

“… dava dosyasındaki bilgi ve belgelerin birlikte değerlendirilmesinden,  davacının da görev yaptığı okulun “proje okulu” olarak belirlendiği ve bu okula öğretmen atamalarında Bakanlık makamının yetkili olduğu açık olmakla birlikte, yukarıdaki mevzuatta belirtilen 652 sayılı KHK'nın 37.maddesinin (9) bendi kapsamında yapılacak öğretmen atamalarına ilişkin dolayısıyla bu okullarda öğretmen olarak  görev yapabilmeye/seçilmeye  ilişkin  objektif kural ve seçme kriterlerini belirleyen  usul ve esasların  Bakanlıkça prensip olarak oluşturulmadığı gibi bu bağlamda da, proje okulda  öğretmen olarak görev yapacaklara ilişkin koşul/ilkelerin belirlenmemesi sebebiyle atamaya kamu yararı ve hizmet gerekleri yönünden makul ve haklı görülebilecek objektif-genel nitelikte nedenler ile gerekse de,  davacıya  özgü  subjektif (başarısızlık. disiplin,  branş yetersizliği v.s gibi) nitelikte hukuken itibar edilebilir somut nedenlerin ortaya konulamadığı anlaşılmakla, dava konusu işlemde hukuka ve mevzuata uyarlık bulunmamıştır.”

KARAR NEDEN ÖNEMLİ?
Mahkemenin verdiği yürütmeyi durduma kararı AKP'nin liselerde kadrolaşmasının önüne geçebilecek emsal niteliğinde. Türkiye genelinde 44 lise Ocak ayında proje okulları kapsamın alınmış, bu uygulamayla söz konusu okullar tamamen Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlanmıştı. 

AKP'nin kanca attığı okullardan biri olan Hüseyin Avni Sözen Anadolu Lisesi, Türkiye genelinde en başarılı okul niteleğinde. Lise, TEOG sınavında, 500 tam puan üzerinden 490-500 puan alınarak girilebilen az sayıda okullardan.

Lisede geçtiğimiz Eylül ayından 43 öğretmen 26'sı bir telefonla kadrodan çıkarılmış, müdür görevden alından 26 öğretmenin yerine 'çalışmak istediği' kişilerin listesini bakanlığa vermişti. 

Alınan yürütmeyi durdurma kararının ardından benzer davalarda da aynı sonucun alınması bekleniyor.