'Vandal' taraftar kazandı, o reklamlar yasaklandı

“Passolig Stad” ve Passolig Kahve” reklam filmlerinde stadyumlarda kullanılacak elektronik kartın tanıtımının taraftarları yanlış yönlendirdiği gerekçesiyle Reklam Özdenetim Kurulu'na yapılan başvuru sonucunda yasak geldi.

Gençlerbirliği taraftarı, Taraf-Der üyesi ve Avrupa Taraftarlar Birliği (FSE) Yönetim Kurulu üyesi Başar Yarımoğlu tarafından televizyonda yayınlanan Passolig reklamları hakkında reklamların taraftarları küçük düşürmesi, halkı yanlış bilgilendirmesi ve kişisel verilerin kullanımına aykırılık konularında Reklam Özdenetim Kurulu'na yapılan başvuru sonucunda, reklamların mevcut halleriyle yayınlanmamasına karar verildi.

Reklam Özdenetim Kurulu'nun yaptığı açıklamada, tanıtım filminde meşale yakıp diğer insanların can ve mal güvenliğini tehlikeye atan karakterlerin kullanımı ile henüz Passolig kart almayan taraftarların aşağılanıp küçük düşürüldüğü, şiddete eğimli olarak gösterildikleri ve kötülendikleri yönündeki başvurunun değerlendirildiği söylendi. Reklam filminde, taraftarların, meşalesiz, şiddetsiz, güvenli ortamlarda maç izleyebilmelerini sağlamaya yönelik uygulanmaya başlayan elektronik kartın tanıtılması amaçlanmandığı reklam filminin ise bunun aksini yansıttığı belirtildi.

Mahkeme, kararında, devletin kişisel bilgileri toplama konusundaki eğilimine de dikkat çekerek, önemli bir uyarıda bulundu:

Passolig “Stad” reklam filminde, güvenlik görevlisi ve taraftar karakterlerin arasında geçen “T.C. kimlik numaranı biliyor musun?” – “Biliyorum tabii, her yere veriyorum.” şeklindeki diyalog T.C. kimlik numarasının her yere verilebileceği izlenimi yaratması açısından sakıncalı bulunmuştur. Oysa ki, kişisel veri toplarken toplanan veriyi korumak için gerekli kurallara ve düzenleyici yasalara uygun davranılmalı ve tüketiciler nezdinde de yaşanabilecek olumsuz örneklerin önüne geçilmesi için kişisel verilerin hangi durumlarda paylaşılması gerektiği konusunda tüketicilerin bilinçlendirilmeleri gerekmektedir. Fakat reklamda yer alan ifade ile T.C. kimlik numarasının her yere verilebileceği şeklinde tüketicilerin yanlış yönlendirildiği görüşüne varılmış ve reklamdaki kullanım, “Verinin Korunması ve Kişilik Haklarına Saygı” başlıklı Özdenetim Esasları’na aykırı olarak değerlendirilmiştir.