Teleferik kazasında otomasyon görevlisinin ifadesi: 'Eksiklikler seçimlerden sonra tamamlanacaktı'

Kazaya ilişkin başlatılan soruşturmada tutuklanan otomasyon görevlisi, onarım sürecine ilişkin 159 kalemden oluşan işin 19'unun yapıldığını kalanının seçim sonrasına ötelendiğini söyledi.

Haber Merkezi

Antalya’nın Konyaaltı ilçesinde bulunan Sarısu-Tünektepe arasındaki teleferik hattında yaşanan kazada 1 kişi yaşamını yitirmiş, 17 kişi de yaralanmıştı.

Teleferiğin bakımını yapan firmada otomasyon görevlisi olarak çalışan Serkan Yellice’nin savcılıktaki ifadesi ortaya çıktı. DHA'nın haberine göre, Serkan Yellice ifadesinde şirket olarak 24 Kasım 2023 tarihinde teleferiğin bakım onarım sürecine ilişkin 159 kalemden oluşan listenin teleferiği işleten Büyükşehir Belediyesi şirketlerinden ANET’e sunulduğunu belirtti.

'159 kalem işten 19 kalemi yapıldı'

Serkan Yellice ifadesinde şunları söyledi:

"Biz bu dosyayı şirket olarak her yıl sunmaktayız. Yaklaşık 100-200 kalem arası bakım onarım işini kendi patronuma sunarım. Direklerdeki torklama işlemi normalde her yıl yapılmaz. Direklerdeki makaraların lastikleri her yıl rutin olarak değiştirilmez. Ancak biz şirket olarak bu hususları düzenli yapmak amacıyla her yıl teklif olarak sunarız.

Seçimler dolayısıyla 159 kalem işten 19 kalemi yapıldı. 159 kalem içinde yerine getirilmeyen eksiklikler seçimlerden sonra tamamlanacaktı. 2017 yılından bu seneye kadar ağır bakımlar eksiksiz yapılmıştı. Mart ayında yerel seçimler olduğu için her sene rutin yapılan ağır bakım işlemlerinin bölünerek yapılacağına kanaat getirdim.

Mekanik mühendisi Okan Erol bana teleferiğin bakıma gireceğini, 19 Şubat’ta kapatılacağını, 5 Mart’ta açılacağını söyledi. Sanırım Okan Erol’a bu direktifi Ahmet Buğra Samsunlu vermiş. Eksiklikler giderilmeden tesisin açılması emrini veren Ahmet Buğra Samsunlu’dur."

'Cıvatalarda çekme-kesmeye bağlı deformasyon'

Kazaya ilişkin hazırlanan bilirkişi ön raporu da açıklanmıştı. Raporda denetim ve bakım-onarımda kusurların bulunduğuna dikkat çekilmişti.

Kazanın, deformasyona uğrayan cıvataların kopmasından kaynaklandığı belirtilen raporda, bakım sözleşmesinde yer almasına rağmen bağlama elemanlarının kontrolünün yapılmadığı da vurgulandı. Raporda şöyle denildi:

"Cıvatalardaki deformasyonun çekme-kesmeye bağlı deformasyon olduğu anlaşılmıştır. Direği oluşturan parçaları birleştiren flanşlarda deformasyon görülmemiştir. Devrilmiş olan direk yanına gidildiğinde taşıyıcı-çekici halatları tutan makaralardan birisinin halatın etkisiyle deforme olduğu, halatın makaranın içerisine girdiği (sıyırdığı) tespit edilmiştir."

Sistemin durması nedeniyle havada asılı kalan 24 kabindeki 174 kişi yaklaşık 22,5 saat süren çalışmaların sonunda kurtarılmıştı.

5 kişi tutuklandı

Antalya Cumhuriyet Başsavcılığınca başlatılan soruşturma kapsamında 14 şüpheli hakkında gözaltı kararı verildi. Cumhuriyet Başsavcılığı, soruşturma kapsamında ANET AŞ'nin eski Yönetim Kurulu Başkanı da olan Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz hakkında da gözaltı kararı çıkardı. 

Şüphelilerden Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz, Ahmet Buğra Samsunlu, mekanik mühendisi Okan Erol, Megatower bakım şirketi sahibi Serdar Tezcan, bakım şirketinin bakım ve otomasyon amiri Serkan Yellice "taksirle ölüme ve yaralanmaya neden olma" suçlamalarıyla tutuklandı. Diğer 8 şüpheli adli kontrol şartıyla, R.T ise savcılık tarafından serbest bırakıldı. CHP, Kocagöz'ün siyasi nedenlerle tutuklandığı açıklamasını yapmıştı.

Tutuklu belediye başkanı eski AKP'li

Kazanın ardından, teleferiği işleten Büyükşehir Belediyesi şirketlerinden ANET’in 2019-2023 arası yöneticiliğini yapan tutuklu Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz’e yönelik eleştiriler de gündeme geldi. CHP’den Kepez Belediye Başkanı seçilen Kocagöz’ün seçim vaatleri arasında ‘Teleferik Kepez’ adını taşıyan bir projesi olduğu da ortaya çıkmıştı.

ANET’i 5 yıl boyunca yöneten Kocagöz, seçim öncesi AKP'den CHP'ye geçmişti.

'Denetim piyasanın insafına bırakılmamalı'

Kazanın ardından soL'a konuşan Makine Mühendisleri Odası Antalya Şube Başkanı İbrahim Atmaca ise bakım ve periyodik kontrollerin düzgün yapıldığı takdirde kazanın olmayacağını ifade ederek, kontrollerin piyasanın insafına bırakılmaması gerektiğinin altını çizmişti. Atmaca, böyle kazaların önüne geçilmesi için kamu kurumu niteliğindeki meslek odaları ve kamu kurumlarının görevlendirilmesinin önemli olduğunu kaydetmişti.