TAV, Sabiha Gökçen Havalimanı'na ortak oldu

TAV Havalimanları Holding, Limak’ın Sabiha Gökçen’deki yüzde 40 hissesini satın aldı. İşletme şirketi ISG’ye ortak olan TAV, Sabiha Gökçen’i diğer ortak Malezyalı grup Malaysia Airport Holdings (MAH) ile birlikte yönetecek.

Kokpit.aero internet sitesinin haberine göre, Limak hisselerini satın alan TAV Havalimanları Holding, Sabiha Gökçen Havalimanı'na ortak oldu. Limak'ın elindeki yüzde 40'lık hisseyi alan TAV, geçen yılı 18,5 milyon yolcu ile kapatan Sabiha Gökçen'i Malezyalı ortağı Malaysia Airport Holdings (MAH) ile birlikte yönetecek. Limak ise yapım çalışmaları devam eden Üçüncü Havalimanı Projesi'ne ağırlık verecek.

Geçen yıl sonunda, Hintli ortak GMR'nin yüzde 40'lık hissesi ile TAV Grubu da ilgilenmişti. Ekonomik problem yaşayan GMR, satışta tercihini diğer ortak Malezyalı MAH yönünde kullanmıştı. GMR, geçtiğimiz mayıs ayında elindeki hisselerin satışının 296 milyon dolara tamamlandığını açıklamıştı. GMR, MAH'a bir miktar borcunun da bu satış karşılığında kapatıldığını belirtmişti. Hissenin yüzde 40 alımıyla birlikte MAH halen, Sabiha Gökçen'in yüzde 60 hissesini elinde bulunduruyor.

Sabiha Gökçen Havalimanı'nın kurulmasına 1987'de karar verildi. 2001 yılında açıldığında, sadece 47 bin yolcuya hizmet veren havalimanı uzun süre atıl kaldı. 2005 yılında, Pegasus Havayolları'yla birlikte Sabiha Gökçen'de trafik artmaya başladı. İstanbul'a olan talebin yükselmesiyle birlikte özellikle düşük maliyetli havayolu şirketleri Sabiha Gökçen'i tercih etmesiyle yolcu sayısı hızla arttı.

Sabiha Gökçen havalimanı açıldığı zaman, atıl durumdaki 3,5 milyon yolcu/yıl kapasiteli terminal yetersiz duruma gelince, SSM 2007'de yap-işlet-devret metodu ile ihaleye çıktı. Büyük çekişmenin yaşandığı ihalede açık artırmayı Limak-GMR-Malezya ortaklığı kazandı. Toplam 1,9 milyar Euro+ KDV teklifi 20 yıl işletme için veren konsorsiyum, yıllık 25 milyon yolcu kapasiteli inşaat için çalışmaları Mayıs 2008'de başladı.

18 ay içinde havalimanı inşaatını tamlayan konsorsiyum, 250 milyon Euro'luk yatırımla 25 milyon yolcu/yıl kapasiteli terminali tamamladı. Toplam 320 bin metre kare kapalı alana sahip terminal ile 5 bin 350 araçlık otopark, 60 odalı otel de hizmete girdi. Halen havalimanında 120 adet check-in noktası ile 42 adet pasaport bankosu bulunuyor. Toplam 7 adetlik bagaj alım bandının saatlik kapasitesi ise 7 bin 5000 bavul. Pegasus'un ardından SunExpress, THY'nin alt markası AnadoluJet operasyonu ile büyüyen havalimanı, geçen yıl sonunda 18,5 milyon yolcu sayısına ulaştı.

Sabiha Gökçen'e haftalık olarak 1376 tarifeli uçuş gerçekleştiriliyor. Gelen havayollarının yüzde 69'u Avrupalı, yüzde 25'i Ortadoğulu ve yüzde 6'lık bölümü de Afrikalı şirketler oluşturuyor.

Avrupa'nın en hızlı büyüyen havalimanları arasında sayılan Sabiha Gökçen için projenin ikinci büyüme aşamasında, paralel pist ile uçak trafiğinin en az iki kat artırılması hedefler arasında yer alıyor. Bu plana göre, toplam uzunluğu 3 bin 500 metre olacak piste, büyük yolcu uçakları maksimum kalkış ağırlıkları ile havalanabilecek. Aynı anda uçakların inip kalkabileceği paralel iki pistin arasına terminal inşa edilecek. Uydu terminal sayesinde Sabiha Gökçen'in kapasitesi yıllık 50 milyon yolcuya ulaşacak. Uçuş operasyonunun daha emniyetli yönetilmesi için 115 metre yüksekliğinde, hava trafik kontrol kulesi de yapılacak.

Sabiha Gökçen Havalimanı, yolcu ve kargo operasyonunun yanı sıra önemli bir bakım merkezi olarak ta kullanılmaya başlandı.