Arkeolog ve paleontologlardan önemli keşifler

Amerikalı ve Gürcü arkeolog ve paleontologlar, Gürcistan'da önemli keşiflerde bulundular.

Amerikan bilim dergisi Science'da yayımlanan bir makaleye göre, Gürcistan'da bir mağarada yapılan kazılarda, insanların 34 bin yıldan daha uzun bir zaman önce keten iplik kullandığı anlaşıldı.

Mağarada bulunan keten iplik kalıntılarının yetiştirilmemiş yabani ketene ait olduğunu ve kumaş, dikiş ipliği, giysi, sicim ve sepet yapmakta kullanılmış olabileceğini belirten ABD'nin Harvard Üniversitesinden Prehistorik Arkeoloji Profesörü Ofer Bar-Yosef, "Bu ilk insanlar için çok önemli bir buluş" dedi.

İlk insanlar, kumaşı ve keten ile yapılan ipliği boyamak için mağaranın bulunduğu bölgede yetişen bitkileri kullanıyordu. Bu iplikler bugün, aradan geçen çok uzun zaman boyunca tahribata uğradığından çıplak gözle görülemiyor.

Arkeologlar, iplikleri mağaranın farklı derinliklerinden getirilen kil örneklerini mikroskopla incelerken tesadüfen keşfetti. Bilim adamlarının asıl amacı, aradan geçen binlerce yıl boyunca meydana gelen sıcaklık dalgalanmalarının bu ilk insanların yaşamını nasıl etkilediğini anlamak için mağarada bulunan ağaç polenlerini incelemekti.

Araştırmacılar, iplik kalıntılarının gün ışığına çıktığı kil örneklerinin yaşını belirleme işleminde, mağaranın tabanındaki çeşitli katmanları belirlemek için radyokarbon yöntemini kullandılar. Bilim adamları, mağarada ayrıca 21 bin ve 13 bin yıl öncesine ait iplik kalıntıları da keşfettiler.

Çek Cumhuriyeti'nin meşhur arkeolojik bölgesi Dolni Vestonice'de daha önce yapılan kazılarda 28 bin yıl öncesine tarihlenen iplik kalıntıları keşfedilmişti.

Bu arada, Gürcistan'ın başkenti Tiflis'teki Ulusal Müzenin Müdürü David Lordkipanidze’nin Britanya Bilim Festivalinde yaptığı açıklamada, ülkesinde yapılan son kazılarda bulunan fosillerin, insanın ilk atalarının bölgede, tahmin edilenden 800 bin yıl önce yaşamış olabileceklerini gösterdiğini anlattı.

Profesör David Lordkipanidze, Gürcistan'da kalıntıları bulunan bu ilk insanların, Avrasya'da daha sonra yaşayan homo erektusların ataları olabileceğini ifade ederek, "Sorun şu: Homo erektuslar Afrika'da mı, yoksa Avrasya'da mı ortaya çıktı. Eğer Avrasya'da ortaya çıktılarsa, tersine bir göç mü söz konusu? Bu fikir birkaç yıl önce çok aptalca görünebilirdi, ancak bugün o kadar aptalca görünmüyor" diye konuştu.

(soL – Gürcistan)