Makinist Dante Nasıl İşten Çıkarıldı? ASLI KAYABAL (İtalya)

(Zavaglia)
Geçtiğimiz 14 ve 22 temmuzda Milano garında iki hızlı tren "vagonları bağlı tutan kayış kopması" iddiası ile ikiye ayrılıldı. Her iki kazada da trenlerin seferde olmaması iki buyuk faciayı önlemiş oldu.

Deneyimli makinist Dante De Angelis, gelecekte benzeri bir durumla karşılaşılmaması ve "olası başka tehlikeleri önlemesi" gerekçesiyle Eurostar hakkında suç duyurusunda bulundu. De Angelis savcılığa verdiği dilekçede 14 ve 22 temmuz 2008 günlerinde Milano'da iki hızlı trenin ikiye bölünmesinin çok tehlikeli bir kaza olduğunu vurgulayarak, hızlı trenlerin bakımı, projelendirilmesi ve kontrolu konusunda, yolcu ve personel güvenliği açısından birçok eksik nokta olduğunu söyledi.

Demiryolu çalışanlarının dergisi In Marcia'da yayımlanan bir uyarı metninde de hızlı trenler konusundaki olası tehlikelere vurgu yapılarak sorumlular, bakım ve kontrol konusunda daha dikkatli olunması gerektiğinin alti çizildi.

Ancak deneyimli makinist Dante'nin Eurostar hakkında yaptığı suç duyurusu, işini kaybetmesine neden oldu. Üstelik 47 yaşındaki makinist işten çıkarıldığını geçtiğimiz hafta 15 agustosta kutlanan pagan kokenli bir bayram olan Ferragosto'da öğrendi. Roma'da yeni bir sefer almak üzere depoya giden makiniste bir yetkili sözlu bildirimle işten çıkarıldığını iletti.

İmparator Augustus'a adanan bu bayram nedeniyle bütün İtalya'da in cin top oynarken, yıllık izninde olan Dante, tatil dönüşü eve uğramadan doğrudan iş yerine gitmişti. Oysa önce eve uğrasaydı, posta kutusunda iş akdinin fesh edildiğini tebliğ eden bir zarf bulacaktı.

Devlet Demiryolları imzalı mektupta, Dante De Angelis'in suç duyurusu metninin gerçekleri saptırdığı, yaşanan kazayı gerçekçi yorumlamadığı ve devlet demiryolları hakkında olumsuz bir ima yarattığı ve kurumu zarara ugrattığı öne sürüldü.

Dante de Angelis, daha once Cenova'da işine son verilen bir başka trenyolu çalışanından sonra işine son verilen ikinci makinist. Her iki trenyolu çalışanının ortak noktası sendikal faaliyetlerde aktif rol almaları.

Dante 27 yıldır makinist olarak görev yapıyordu. Son birkaç yıldır hızlı trenlerin makinistliğini üstlenmişti. Aynı zamanda Milano'da sendika temsilciliği görevini de yürütüyordu.

Devlet demiryollarına göre, 14 temmuzda Milano garında meydana gelen kaza yanlış bir
manevradan kaynaklandı, fren sistemi ve debriyaj aynı anda kullanılınca vagonları birbirine
bağlı tutan kayışlardan biri koptu ve tren ikiye ayrıldı. Devlet demiryolları kazanın personel hatası olduğunu iddia etti. Deneyimli makinist Dante ise hızlı trenlerde yeterli düzeyde bakım ve onarımın yapılmadığını öne sürdü. "Bu kaza tren maksimum hızda seyir halindeyken ve içinde yolcu varken olsaydı bir faciayla sonuçlanacaktı" diye konuştu.

Dante De Angelis'e büyük bir haksızlık yapıldığına şüphe yok. Sendika başkanlığı yaparken suç duyurusunda bulunduğu için işinden olan bir demiryolu çalışanı. "Böylesi görülmedi?" diye soranlara Tren Iitalia'nin yanıtı hazır, "Kurum her zaman haklıdır!"

Kış, yaz, bayram, seyran fark etmez.