Sıvanın altında saklı Leonardo

Milano’da Castello Sforzesco’da süre gelen restorasyonda Leonardo da Vinci’ye ait olduğu öne sürülen resimler günışığına çıkarıldı. Bugün kadar tanınmayan bu desenler, Sala delle Asse adıyla anılan mekanda, sıva tabakasının altında saklıydı.

Floransa Sert Taşlar fabrikası, Castello Sforzesco’da tek renkli bir duvar resmini koruma altına almak amacıyla restorasyon başlattı. Duvardaki sıva tabakasının alt katmanlarında başka desenler olduğunu fark etti uzmanlar.

Monokrom desen dikkatlice incelendiğinde ağaç gövdesini anımsatan bir figür göze çarptı. Restoratörler, bu ağaç gövdesi Leonardo’nun işiyse Usta’nın Castello Sforzesco’daki başka salonlarda da benzer resimler yapmış olması gerektiğini öne sürüyor.

Leonardo uzmanları Sala dele Asse’de sıva parçası altında saklı kalan resimlerin Usta’nın kaleminden çıktığını düşünüyor. Bu sürpriz işin ne kadar zaman sıvanın altında saklı kaldığı ise bir başka tartışma konusu. Milano Politeknik’in tasarımını yaptığı www.saladelleassecastello.it adlı sitede restorasyonun her aşamasına ilişkin ayrıntılar bu konunun meraklılarınca güncellenerek paylaşılıyor.

Yerel yönetimin katkısıyla 2 milyon avroluk bir bütçe karşılığında restore edilen Leonardo’ya ait rsimlerin Expo’ya ev sahipliği yapmaya hazırlanan Milano’da Mayıs 2015’den itibaren ziyarete açılması planlanıyor.

Leonardo Da Vinci 1498 yılında Ludovico Il Moro’nun sarayında ressamdı. O tarihte Leonardo, Sala dele Asse’nin dekorasyonu konusunda görevlendirildi. Milano kalesindeki bu salon, duvarlar boyunca inşa edilen ahşap akslar nedeniyle “Sala dele Asse” diye anılıyordu. Ancak sanat tarihçilerinin yürüttüğü son araştırmalar, Sala dele Asse’nin esmer tenli olduğu bilinen Ludovico Il Moro’ya ithafen “Sala dei Moroni” diye adlandırıldığını ortaya koydu.

Avusturyalıların Milano’yu işgal ettiği on sekizinci yüzyılda Milano Kalesi, bir karakola dönüştürüldü, Sala dele Asse ise atların tedavi edildiği bir bakım merkezi oldu. On sekizinci yüzyılda Luca Beltrami, Leonardo’nun kaleminden çıkan eserleri keşfederek restorasyonu için Ernesto Rusca’yı görevlendirdi, Ancak o dönemin teknikleriyle gerçekleştirilmeye çalışılan restorasyon, özgün yapıta zarar verdi, aslından uzaklaştırdı.

[email protected]