'İskender Pala zihniyeti gerici ve cahildir'

Zaman gazetesi yazarı İskender Pala’nın “Günlük Müstehcen Sırlar” oyunuyla ilgili “sanat diye bize bayağılık yutturuyorlar”, “tiyatronun repertuarındaki oyunların yüzde 80'inde cinsel sululuk var” sözlerine Tiyatro Eleştirmenleri Birliği (TEB)’nden yanıt geldi: "İskender Pala zihniyetini gerici ve cahildir."

Zaman gazetesi yazarı İskender Pala’nın İBB Şehir Tiyatroları’nda sahnelenen Günlük Müstehcen Sırlar oyunuyla ilgili, “seyirciye teşhircilik hakkında hayat dersi veriliyor”, “devlet parasıyla bayağılık” sözlerine tepki gösteren TEB Başkanı Üstün Akmen, Pala’nın üretim araçlarının kamu malı olmasından mı, baskıcı rejimler altında inim inim inleyen toplumların anlatılmasından mı tahrik oldu” dedi.

“Pala’nın açıklamalarını kınıyorum”
UNESCO’nun sivil toplum kuruluşlarının başında yer alan Uluslararası Tiyatro Eleştirmenleri Birliği’nin (IATC) Türkiye Merkezi (TEB) Başkanı Üstün Akmen, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları (İBŞT)’nda sahnelenen oyunlar hakkında “müstehcen” ve “bayalık” diyen İskender Pala’ya tepki gösterdi. “Bu tür davranış biçimleri kurumu hedef göstermek, belirli kesimleri kışkırtmaya teşvik etmek anlamına gelmektedir” diyen Akmen, İskender Pala’nın Zaman Gazetesi’ndeki köşesinde “Günlük Müstehcen Sırlar” oyununu “sanat diye bize bayağılık yutturuyorlar” sözleriyle nitelendirmesini kınadığını dile getirdi.

“Bayağı dediği oyun Latin Amerika tiyatrosunun en etkileyici oyunlarından”
Pala’nın ödenekli tiyatro çalışanları için: “Bayağı oyunlarla amaçlarından sapıp halkı kandırmaları reva mı” sözüne, Pala, palasını taşa çalmıştır” diyen Akmen, Şilili yazar Marco Antonio De La Parra’nın ülkemizde daha önce de sahnelenmiş oyununun Latin Amerikan tiyatrosunun en etkileyici oyunlarından biri olduğunu söyledi.

“Pala, üretim araçlarının ortak mülkiyetinden mi tahrik oldu?”
Akmen, açıklamasında: “Oyunda gerçeğe ancak olgulara, deney ve gözleme dayanılarak, pozitif bilimlerin yardımıyla ulaşılabileceği savlanmaktadır. Üretim araçlarının özel kişilerin değil, kamunun malı olması ve toplum içinde gelişen her türlü eylemde ortak davranış gerekliliği öne sürülür. Baskıcı rejimler altında inim inim inleyen toplumlar, o toplumların yaşadığı nevrozlar, özgür toplum kurumları, çalışanların hakları, anneler, babalar ve tüm bunların psikanalizleri vardır. İskender Hoca, acaba bunların hangisinden ‘tahrik’ oldu” diye konuştu.

“Kenan Işık’a aba altından sopa gösteriliyor”
İskender Pala’nın yazısında, “AKP ve Başbakan’ın desteğiyle Belediye Kültür-Sanat Danışmanı oldu” dediği Kenan Işık ile ilgili iddialara da değinen Akmen, Pala’nın bu sözlerinin “aba altından sopa göstermek” amaçlı olduğunu vurguladı.

"Şehvet duygunuz mu kabardı?"
Oyun hakkındaki yazıda kullanılan “müstehcenlik diz boyu”, “seyirciye teşhircilik hakkında hayat dersi veriliyor”, “devlet parasıyla bayağılık” sözlerinden hicap duyduğunu belirten Akmen, Pala’nın “İBŞT oyunlarında yüzde 80 cinsel sululuk ve müstehcenlik var” sözleriyle ilgili şunları söyledi: “Müstehcenlik kavramı, özellikle cinsel nitelikli çağrışımlarla, genel olarak toplumun utanma ve edep duygusunu inciten, şehvet duygusunu uyandıran açık saçık ve yakışıksız durumlara yakıştırılır. Oyunu izlerken edep duygunuz mu incindi, şehvet duygunuz mu kabardı İskender Pala” diye sordu.

"Akşam, Vatan ve Sabah muhabirleri zavallılar"
Diğer taraftan Stanislav Stratiev’in yazdığı “Otobüs” adlı oyunun galasından sonra Vatan Gazetesi için haber hazırlayan Bora Engin’i, Akşam Gazetesi’nden Sayit Durmaz’ı ve Sabah Gazetesi için haber yapan Ömer Karahan’ı “zavallılar” olarak nitelendiren Üstün Akmen: “Bu muhabirler, iki oyuncunun rol gereği sahnede öpüşmesini ‘ateşli’ olarak tasvir edecek, tabloyu ‘cüretkâr sahneler’ olarak yorumlayacak, öpüşmeyi ‘ayıp’ sayacak, son zamanlarda birçok tiyatro oyununun erotik içerikli dans sahnelerinden oluştuğundan yakınacak kadar zavallılar” dedi.

(soL - Haber Merkezi)