‘İşe bisikletle gidiyoruz’

6.5 milyon İtalyan bisiklet kullanıyor. Son on yılda ise bisikletle gidenlerin sayısı dört kat arttı. Bisikleti tercih edenler kuzey batı bölgeleri ve güneyde Puglia bölgesinde yaşayanlar. Otomobil üretiminin endüstrinin candamarı olduğu Çizme’de bisiklet, gitgide tırmanan ekonomik krizin de etkisiyle daha geniş bir kesim tarafından kullanılıyor.,

Bisiklet artık bir hobi ve yaz eğlencesi olmaktan çıktı. İtalya’da 2011’in ilk altı ayındaki verilere bakılırsa bisiklet kullanıcıları, öğrenciler ve çalışanlar.

Vatandaşlar başkent Roma ve Milano gibi büyük kentlerde olduğu gibi ise, okula toplu taşıma araçları ile gitmektense bisikletle gitmeyi tercih ediyor artık. Böylece hem ulaşım için ayrı bir bütçe ayırmaktan kurtuluyor hem de ev ile işyeri ya da okul arasındaki mesafeyi bisikletle katetmenin sağlık açısından yararlı olduğunu düşünüyor. Bisiklet sürücüleri, nostaljik modeller üzerinde durmaktansa gündelik gereksinimlerine yanıt verebilen niteliklerdeki şehir bisikletini kullanıyor.

Bisikletle şehir yaşamına karışanlar, bu aracı ekolojik bir boş zaman uğraşı ya da spor amaçlı değil bütünüyle şehirde özgürce hareket etmek adına kullandıklarını anlatıyor. Kuzey İtalya’da 2005 yılında bisiklet sürücükleri yüzde 19.5 oranındayken 2010’da yüzde 30.6 düzeyine ulaştılar.

Otomobile karşı bisiklet
İtalya’daki tercihli bisiklet yollarının dağılımı Almanya, Hollanda, Danimarka gibi kuzey Avrupa ülkeleriyle karşılaştırıldığında çok sınırlı kalsa da en azında ülkenin kuzeyinde bisikleti bir kültür tercihi olarak gören kentler var. Padova, Reggio Emilia, Ferrara gibi bisiklet yollarının göreceli daha geniş bir ağa yayıldığı bu kentlerde özle taşıt kullanımı çok düşük düzeyde.

Bir başka kuzey şehri Bölzano’da, işyerine bisikletle gidecekler için ödüller kondu, bundan amaç bisiklet kültürünü hızla yaymak ve vatandaşları çok zorunlu olmadıkça özel araçlarını kullanmamaya davet etmek. Venedik’te Mestre ise son birkaç yılda İskandinav ülkeleriyle karşılaştırılabilecek düzeyde bisiklet yolu ağıyla donatıldı.

Özellikle sonbahar ve kış mevsiminde hava kirliliğinin zirve noktalarına ulaştığı Milano’da da bisiklet kullanımı hızla yayılıyor. Özellikle de Milano’da yerel yönetimin metro ücretlerini 1 avrodan 1 avro 50 kuruşa arttırmasından sonra. Tercihli bisiklet yollarına yeterli yatırım yapılmamasına, her gün şehir merkezi ve çevre belediyelerde meydana gelen kazalarda bisikletçiler yaşamlarını yitirmesine karşın bisiklet kullanımı yine de artıyor Milano’da. Bu seçimde ekonomik krizin etkisinin yanı sıra, ekolojik bir araç olan bisikletten yana olanlar da azımsanmayak düzeyde elbette.

‘İşe bisikletle gidiyoruz’
Başkent Roma’da İtalyan bisikletçiler için bilgi alışverişi yapılan (www.ciclomobilisti.it), ‘işyerine bisikletle gidiyoruz’ kampanyasının da öncülüğünü yapıyor. Bisiklet kullanmanın yararları ve avantajlarını dile getiren rehber kitabın da edinilebileceği site, bisikletçiler açısından önemli bir kaynak. Kişi başına iki bisikletin düştüğü Ferrara’da bisiklet üretimi ile uğraşan Gianni Stefanati de İtalyanların otomobillerinden vazgeçerek, bisikleti öne çıkaracağını umuyor.

Ekonomik krize karşı bir çözüm olarak geliştirilen ve insan sağlığı açısından yararları bilinen bisiklet kullanımın yaygınlaşması kadar iki tekerleklilerin üzerinde güvenli seyahat edebilmek için gerekli kuralların da alınması önemli. Tercihli bisiklet yollarının yapımını öngören birçok yatırımın 1999’dan bu yana döndürüldüğü dikkate alındığında güvenlik konusunun masaya yatırılması öne çıkıyor.

Daha çok doğada kullanılan mountain bike satışları düşerken ‘city bike’ adıyla tanınan şehir bisikletlerinin peynir ekmek gibi satması bisiklet üreticilerinin yüzünü güldürüyor. Talep olunca yatırımların da devreye gireceğine güveniyor bisikleti savunanlar. İstanbul gibi yedi tepe üzerine kurulu Roma’da da iniş ve çıkışlara karşın vatandaşlar ‘bisiklet’ diyor.

[email protected]