Enerji Piyasası Denetleme Kurulu (EPDK) geçtiğimiz günlerde 40-45 gün aralığında kesilen doğalgaz faturaları nedeni ile İGDAŞ hakkında soruşturma başlatmıştı. Soruşturma ile ilgili yandaş A Haber kanalına açıklamalarda bulunan EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz “Bizim harekete geçmemizin nedeni, faturaların iptal edilmesi için. Faturalar ödendikten sonra biz bu hakkaniyetsiz durumu giderememiş oluruz. Bu yanlış faturaları ödemek zorunda değiller. Doğru faturayı ödemek zorundalar mevzuata göre” ifadelerini kullandı.
Mustafa Yılmaz’ın ifadeleri hangi faturaların doğru olduğu sorusunu doğurdu.
EPDK şirketlere çalışıyor
EPDK’nın yaptığı düzenlemeler neticesinde son birkaç yılda elektriğe yüzde yetmiş, doğalgaza ise yüzde altmıştan fazla zam gelmişti. Şirketlerin kârları ve yüksek vergiler nedeniyle tüketim bedelinin iki katı gelen faturalar da EPDK’nın eseri.
Ayrıca EPDK’nın doğru bulduğu faturalar yüzünden 2019 yılında 3 milyondan fazla yurttaşın elektriği, 1 milyondan fazla yurttaşın doğalgazı borcundan dolayı kesildi. EPDK’nın fiilen açma kapama yapılmasa da yurttaşlar faturalarını ödeyemediğinde bir sonraki ay açma kapama bedeli alınmasına ses çıkarmadığı, elektrik birim fiyatı onayladığı tarifeden yüksek olacak şekilde fatura kesen dağıtım şirketlerine göz yumduğu biliniyor.
Salgın döneminde EPDK
Salgın döneminde şirketlerin çıkarlarını korumak adına birbiri ardına kararlar alan ve düzenlemeler yapan EPDK, faturaların ertelenmesinin önünü açan düzenlemenin ardından açıkladığı bir kararla salgın nedeniyle sayaç okumasının riskli olduğu bölgelerde elektriğin perakende satışı ve doğalgaz dağıtım şirketleri için kıyasen fatura düzenlenmesinin önünü açmış, erteleme bir yana şirketlere oturdukları yerden fatura kesmesine olanak sağlamıştı.
Öte yandan şirketlerin gelirlerini garanti altına almak için çırpınan EPDK’nın elektrik ve doğalgaz faturalarının ödenememesi sebebiyle kesilmemesi yönünde pek çok çağrı yapılmasına rağmen bu konuda henüz bir karar almaması dikkat çekiyor.
Faturalara itiraz
EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz konuşmasında yüzbinleri bulan şikayetler olduğunu ve her şikayeti incelediklerini söylemiş ancak İGDAŞ dışında başka şirket bulunmadığını söylemişti. Bunun doğru olmasına ihtimal vermemekle birlikte yurttaşların faturaları ile ilgili şikayetlerini yapabilmeleri için EPDK’nın şikayet sayfasının bağlantısını paylaşıyoruz: