Atalarımız başka türlerle çiftleşmiş olabilir

İnsan evrimi her zamankinden daha karmaşık bir hal almış durumda. Nerdeyse 2000 insanla yapılan yeni genetik çalışmalara göre, atalarımızdan bazıları Neanderthaller gibi diğer insan türleriyle en az iki kere çiftleşmiş.

Nature News dergisinin Amerikan Fiziksel Antropolojistler Topluluğu’nun (American Society of Physical Antropologists) yıllık toplantısından hazırladığı rapora göre, araştırmacılar insan türleri arası çiftleşmenin 60 bin yıl önce doğu Akdeniz’de ve daha yakın bir geçmişte, 45 bin yıl önce, Doğu Asya’da gerçekleştiğini belirtiyorlar. Çalışma, yaklaşık 100 farklı popülasyondan alınan örneklerde mikrosatellit denen, genetik belirleyicilerin dizilenmesiyle gerçekleştirildi.

İnsanlar Afrika’dan 50 ila 100 bin yıl önce çıktıklarında bu genetik belirleyiciler de değişmeye başladılar. Değişimi inceleyerek, bu belirleyicilerle yapılan genetik çalışmalarla farklı popülasyonlar arasındaki ilişkileri belirlemek ve birbirlerinden ne zaman ayrıldıklarını tahmin etmek mümkün oluyor.

Eğer insanlar sadece kendi türlerinden insanlarla çiftleşmiş olsalardı, bu belirleyicilerle yapılan çalışmalar sonucunda düzgün filogenetik ağaçlar çıkarmak mümkün olacaktı. Öyle ki, insanların evrimsel geçmişine göre oluşturulabilen filogenetik ağaçlarda 100 bin yıl önce Afrika’da yaşamış bir insan popülasyonuna kadar inmek mümkün olacaktı.

Yapılan araştırmalar bu varsayımın aksini gösteriyor. New Mexico Üniversitesi’nden Jeffrey Long liderliğindeki ekibin yaptığı çalışmalarda, bu genetik belirleyicilerden bazılarının Homo sapiens’e ait olamayacak kadar eski olduğunu gösteren kanıtlar bulundu. Araştırmacılara göre yapılabilecek en uygun açıklama, Homo sapiens’in diğer eski insansı türleriyle çiftleşmiş olması. Long’a göre bu da Neanderthallerin tamamen kaybolmamış olması anlamına geliyor.

Ancak Neanderthaller atalarımız için en uygun cinsel partner olsalar da, tek değiller. Geçtiğimiz ay, Almanya Leipzig’deki Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar, Moğolistan’da 30 ila 50 bin yıl yaşındaki bir insansı kemiğinden elde ettikleri DNA örneğinin ne bir Neanderthale ne de insana ait olmadığını buldular. Kemiğin sahibinin ataları insanlarla ya da henüz bulunmamış bir başka eski insansıyla çiftleşmiş olabilirler.

Neanderthal genomunun ufak kısımlarıyla yapılan geçmiş çalışmalarda böylesi bir melezleşme ile ilgili bir kanıt bulunamamıştı. Ancak bütün bir Neandertal genomu ve yeni keşfedilen insansılardan elde edilen DNA örnekleri ile biliminsanları türümüzün diğerleriyle aynı yatağı paylaşıp paylaşmadığı konusunda daha çok bilgi sahibi olabilecekler.

(soL - Dış Haberler)