Verilen garantiler tutmuyor, paralar patronlara akıyor: Ankara YHT Garı için 2,7 milyar lira ödendi

Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı’nda 8 yıl için verilen 46 milyon yolcu garantisinin ancak 16,8 milyonu tuttu. Verilen garantinin tutmaması nedeniyle Cengiz-Kolin-Limak’a 2,7 milyar lira ödendi.

Haber Merkezi

Geçen yıl yaklaşık 37 milyar lira zarar eden TCDD'nin, Ankara Yüksek Hızlı Tren (YHT) Garı için verilen yolcu garantisinin tutmaması nedeniyle Cengiz-Limak-Kolin ortaklığındaki şirkete 69 milyon 352 bin dolar ödeme yaptığı ortaya çıktı.

CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, Ankara YHT Garı'nda 8 yıl için 46 milyon yolcu garantisi verildiğini, ancak aynı dönemde Gar'ı yalnızca 16 milyon 823 bin yolcunun kullandığını açıkladı.

Güncel kur ile 2,7 milyar lira ödendi

2016 yılında hizmete giren Ankara YHT Garı için yolcu başına 1,5 dolar + KDV garantisi verildi. Son 8 yılda gar için toplam 46 milyon yolcu garantisi verildi, ancak 2016-2024 arasında toplam 16 milyon 823 bin 753 yolcu garı kullandı. 

2024 yılı sonu itibariyle şirkete 69 milyon 352 bin 545 dolar (Güncel kur ile 2,7 milyar lira) garanti yolcu parası ödendi. 

Cengiz-Limak-Kolin ortaklığı garı daha uzun yıllar işletecek. 

TCDD'nin dönem zararı her yıl artıyor

Yoğun talep olmasına karşın ek tren seferlerinin konulmadığı YHT hatlarında, yolcular bilet sorunları yaşarken, AKP hükümetleri döneminde kötü yönetim ve liyakatsiz görevlendirmeler nedeniyle mali yapısı bozulan TCDD de kötü yönetimin bedelini her yıl zarar ile ödemek zorunda bırakılıyor. 

Raylı taşımacılıkta tekel olan TCDD, AKP döneminde her yıl katlanarak artan zararlara imza atıyor. TCDD’nin 2022’de 6,3 milyar lira olan net dönem zararı, 2023’te 11,4 milyar lira, 2024 yılının sonunda ise 37 milyar liraya dayandı. 

Karasu: Olan yine vatandaşa oluyor

TCDD'nin uzun yıllardır zarar ettiğini belirten CHP Genel Başkan Yardımcısı Karasu, "Bu zararın sebebi kötü yönetim, liyakatsiz kadrolar ve ballı ihalelerle zengin edilen yandaş müteahhitler" dedi.

Karasu konuşmasını şöyle sürdürdü:

"Ankara YHT Garı’nı yapanlara dolar bazında 8 yıl boyunca 46 milyon yolcu garantisi ödemesi taahhüt edildi. Ancak vatandaşlar, hızlı tren için günler öncesinden bilet talep etmelerine rağmen bilet bulamıyor. Yeterli sayıda sefer olmadığı gerekçesiyle vatandaşlar yolculuk yapamıyor. Ama bir taraftan da vatandaşların cebinden, bu garı kullansa da kullanılmasa da firmaya milyonlarca dolar ödemeye devam ediyor. Yani olan yine vatandaşa oluyor” 

Ulaştırma Bakanı Uraloğlu'na sorular

Yaşanan durumu TBMM gündemine de taşıyan Karasu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'na çeşitli sorular yöneltti.

Sorular şöyle:

  • Her bir yıl ve hat da ayrı ayrı gösterilmek üzere YHT trenlerin yolcu garantisi sayısı, gerçekleşen yolcu sayısı, toplam sefer sayısı ve hak ediş tutarı nedir?
  • Yolcu sayısı yoğunluğu ile garantilerin her yıl artış olacağı bilinmesine ve öngörülmesine karşın, YHT sefer ve tren seti sayısının yeterince artırılmamış olmasının gerekçeleri nelerdir?
  • Talep edilen ve gerçekleşen yolcu sayısı ile tren set ve sefer sayısı arasındaki oran nasıldır?
Çanakkale Köprüsü için 281 milyon avroyu aşkın garanti bedeli ödendi
ck