“Kıpkızıl komünist” Suat Derviş toplumcu gerçekçi edebiyatın en büyük isimlerinden biri. THTM, yıllarca hem kadın hem de komünist kimliği sebebiyle sansüre uğrayan Derviş’i ve eserlerini tartışıyor.
Haber Merkezi
Türkiye Halk Temsilcileri Meclisi (THTM) Kadıköy Kültür-Sanat Komisyonu’nun düzenleyicisi olduğu Suat Derviş Okuma Atölyesi dört ayı geride bıraktı.
İstanbul Kadıköy'deki Nâzım Hikmet Kültür Merkezi'nde 14 Ekim 2024’te başlayan atölye sekizinci oturumu tamamlandı.
İki haftada bir yapılan atölyenin her oturumunda farklı bir Suat Derviş eseri ele alınıyor.
Sekizinci atölyenin konusu olan eser Fosforlu Cevriye’ydi. Dün gerçekleşen atölyeye, İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Şehir Tiyatroları ve Fosforlu Cevriye müzikalinin yönetmeni Yelda Baskın konuk oldu. Bu özel oturuma Kadın Dayanışma Komiteleri (KDK) üyeleri de katıldı.
Hem eserin müzikal uyarlaması hem de kültür-sanat alanında kadın olarak var olma mücadelesinin zorlukları konuşuldu.
Derviş’in yaşamından, siyasi tavrından çok etkilendiğini dile getiren Baskın, “Derviş, hayatımızın tam da içinde” değerlendirmesini yaptı. Cevriye’ye çalışırken aslında Suat Hanım’ı da çalıştığını dile getiren Baskın, Suat Derviş’in “Fosforlu Cevriye aslında benim” sözünü hatırlattı. Katılımcılar hem romanı hem de müzikali tartıştı.
“Fosforlu demek İstanbul demek” diyen Baskın, romanın anlattığı İstanbul sayesinde kentle yeniden bağ kurulduğuna da dikkat çekti.
Doğma büyüme İstanbullu bir sokak kızı olan Cevriye’nin yaşadığı hayatın tüm zorluklarına rağmen hayata bağlı, yüksek karakterli ve hatta “iffetli” oluşunun, Suat Derviş yazınının karakteristik özelliklerinden biri olduğunun altı çizildi.
Romandaki tüm kadın karakterler yine aynı şekilde basmakalıp tiplemelerin çok dışında ve güçlü resmedildiği konuşuldu. Bu yüzleşme aynı zamanda bugün de güncelliğini koruyor.
Dokuzuncu oturum 3 Şubat’ta Nâzım Hikmet Kültür Merkezi’nde 19.30’da başlayacak. Oturumda bu kez “Aksaray’dan Bir Perihan” eseri tartışılacak.
Neden Suat Derviş?
THTM Kadıköy Kültür-Sanat Komisyonu, Suat Derviş’in toplumdaki ve tarihteki yerini tartışmak ve anlatmak amacıyla ilk adımı atarak atölyeyi başlattı.
Atölyede Derviş’in edebiyatının yanı sıra gazete yazıları, makaleleri, röportajları ve öyküleri de ele alınıyor. Toplumcu gerçekçi edebiyatın en önemli isimlerinden biri olan Derviş’in komünist kimliği ve mücadeleci kişiliğinin eserlerine ve topluma etkisi tartışılıyor.
“Bu Roman Olan Şeylerin Romanıdır” eseriyle başlayan atölyede sonrasında şu kitaplar incelendi: İstanbul’un Bir Gecesi, Ankara Mahpusu, Şoför Mustafa, Kendine Tapan Kadın, Çılgın Gibi, Çöken İstanbul.
Atölyeye sık sık konuk isimler de katılıyor.
Suat Derviş külliyatını yayıma hazırlayan araştırmacı Serdar Soydan, Kadın Dayanışma Komiteleri Sorumlusu Senem Doruk İnam, Kadın Dayanışma Komiteleri üyesi ve Önce Çocuklar ve Kadınlar Derneği avukatlarından Hande Gündoğdu önceki oturumlara katılan konuk isimler arasında.
Suat Derviş Okuma Atölyesi Nisan ayında düzenlenecek bir Suat Derviş sergisi ve panelle son bulacak.