Kanal İstanbul hazırlıkları: Konut inşaatları başladı, yeni ihaleler verildi, Sazlıdere içme suyu kullanımına kapatıldı

İktidar, bir süredir gündeme getirmediği Kanal İstanbul projesi için hazırlıklarını hızlandırdı. Erdoğan'a yapılan detaylı sunumun ardından bölgede konut inşaatına başlandı. Proje üzerindeki Sazlıdere Barajı içme suyu kullanımına kapatıldı.

Haber Merkezi

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı görevinden uzaklaştırılan Ekrem İmamoğlu, geçtiğimiz gün Kanal İstanbul projesi öngörülerek konut inşaatına başlandığını açıkladı.

İmamoğlu cezaevinden paylaştığı mesajda "Yokluğumu fırsat bilip 'Kanal İstanbul' denen rant ve talan projesi uğruna Avrupa Yakası'nın en önemli su kaynaklarından biri olan Sazlıdere Barajı'nın etrafında 24 bin konutun inşaatını başlattılar" dedi.

Büyükşehir Belediyesi ve İSKİ'nin resmi uyarılarının dikkate alınmadığını ifade eden İmamoğlu, "Cumhurbaşkanlığı kararıyla Sazlıdere Barajı'nın içme suyu kullanım oranını yüzde 100'den yüzde 0'a indirmişler" ifadelerini kullandı.

Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı "Konut projesinin, Kanal İstanbul projesiyle hiçbir ilgisi bulunmamaktadır" dese de konut inşaatı Kanal İstanbul güzergahında yer alıyor. İnşaatla eş zamanlı olarak yine Kanal İstanbul üzerindeki Sazlıdere Barajı'nın içme suyu kullanımına kapatılması da bu ilişkiyi doğrular nitelikte.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, bölgede yapılması planlanan konut projeleri için imar planı değişikliğine ve çevre düzeni planı değişikliklerine itiraz etmiş, 2024'te itirazları mahkeme tarafından haklı bulunmuş ve plana iptal kararı verilmişti.

Müteahhitlere 55 milyar lira ödenecek

Sözcü'nün haberine göre, Sazlıdere havzasına yapılacak 24 bin konutluk projeye ilişkin ihaleler tamamlandı. TOKİ tarafından 17 Mart-18 Nisan tarihleri arasında düzenlenen 28 ayrı ihalenin maliyeti toplamda 54 milyar 881 milyon liraya ulaştı. İhalelerin bir kısmını AKP’li isimlerin yönettiği şirketler aldı.

AKP Kocaeli Kurucu İl Yöneticisi Macit Haldız’ın sahibi olduğu Haldız İnşaat, 4 milyar 793 milyon liralık ihale aldı. AKP’li eski meclis üyesi Hamdi Kahraman’a ait Kahraman İnşaat da 4 milyar 470 milyon liralık iki ihale kazandı. AKP'den Muş milletvekili aday adayı olan Mehmet İkbal Ballı’nın şirketi ise toplam 4 milyar 776 milyon liralık ihaleyle projede yer aldı.

Erdoğan'a detaylar anlatıldı

Nefes Gazetesi'nin haberine göre, 27 Şubat'ta ayında Erdoğan'a Kanal İstanbul hakkında bir sunum yapıldı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Yalçın Eyigün tarafından gerçekleştirilen sunumda Kanal İstanbul projesinin yapım maliyeti, çevre planlaması, kimin nasıl inşayı gerçekleştireceği konuşuldu.

Buna göre, yapım süresi 5 yıl olarak hesaplanan Kanal İstanbul projesinin yapım maliyetinin 15 milyar dolar (570 milyar lira) olması bekleniyor. Kanal İstanbul projesi Kamu-Özel İş Birliği ile yapılacak ve tamamen özel sektör finansmanı ile gerçekleştirilecek. İnşa edilecek kanal, 360 metre genişliğinde 21 metre derinliğinde olacak. Kanal üzerine yapılacak 6 adet köprünün toplam maliyetinin 1,4 milyar dolar (53,2 milyar lira) olması bekleniyor. Kanal İstanbul'un güzergahının bir tarafında 100 bin karşısında ise 65 bin kişilik iki yeni yerleşim yeri kurulacak. Ayrıca, iki lojistik üs, bir teknoloji üssü ile fuar alanı yer alacak. Kanal İstanbul için çıkan hafriyat ile Karadeniz sahilinde yeni bir dolgu alanı yaratılırken, ayrıca yeni bir liman inşa edilecek. Bakanlık bölgeye İstanbul Vadisi adını verecek.

Erdoğan'ın 'hayalim' dediği proje

Kanal İstanbul projesi 27 Nisan 2011'de o dönem başbakan olan AKP'li Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan tarafından duyuruldu.

Erdoğan projeyi "Panama Kanalı, Süveyş Kanalı ve Yunanistan'daki Corinth Kanalı ile kıyas dahi kabul etmeyecek yüzyılın en büyük projelerinden biri" olarak nitelendirdi. Kanal İstanbul projesi için "en büyük hayalim" diyen Erdoğan, proje ile İstanbul Boğazı'ndaki trafiğin azalacağını ve Boğaz'daki riskin en aza indirileceğini savundu.

Basına "çılgın proje" ismiyle yansıyan proje, Karadeniz ile Marmara Denizi arasında yapay bir su yolunun açılmasını öngörüyor.

Projenin hayata geçirilmesi halinde, kanalla birlikte İstanbul Boğazı tanker trafiğine tümüyle kapanacak. İstanbul'da iki yeni yarımada, yeni bir de ada oluşacak. Kanal İstanbul'un çevresinde kurulacak yeni yerleşim alanı, 453 milyon metrekareyi kapsayacak.

Uzmanlar, bu projenin İstanbul'un doğal yapısında geri döndürülemez bir hasara yol açacağını söylüyor. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği projeye "İstanbul'un en önemli su kaynaklarından Sazlıdere'yi yok edeceği" gerekçesiyle karşı çıkıyor.

Murat Kurum 'gündemimizde yok' demişti: Bakanlıktan Kanal İstanbul için 'devam ediyor' açıklaması
1