'Damsız' almayan otel ve tur şirketine para cezası ve manevi tazminat

Cinsiyet ayrımcılığı nedeniyle TİHEK'in idari para cezası verdiği otel ile tur şirketine mahkemeden karar çıktı. Şirketler, ayrımcılığa maruz kalan yurttaşa manevi tazminat ödeyecek.

Haber Merkezi

2022 yılı Eylül ayında Antalya Kemer'deki "Orange Country +16 Yetişkin" isimli otele internet üzerinden rezervasyon yapmak isteyen Serhat Özkan, "tek erkek" seçeneğini tıklayınca, site "Tur yetkililerimizle görüşün" uyarısı verdi. 

"Tek kadın" seçeneğini denediğinde rezervasyon yapılabildiğini fark eden Özkan, arayıp konuyla ilgili bilgi aldığında "tek erkek" veya "iki erkek" konaklamaların lüks odalarda mümkün olduğunu öğrendi. "Roh" adıyla anılan lüks odanın fiyatı ise standart odanın iki katıydı.

Otelin sadece "bir erkek-bir kadın" ve "birden fazla kadın" kabul etmesi üzerine Özkan, yaptığı görüşmenin ses kaydını ve internetten yapılamayan rezervasyonun ekran görüntüsünü alarak, bağımsız idari bir kurum olan Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu'na (TİHEK) başvurdu. 

TİHEK her iki şirkete de ceza vermişti

Kurum, oybirliğiyle, başvuranın "cinsiyet ayrımcılığı" iddiasını haklı buldu. 2023 yılı Nisan ayında çıkan karar sonucu otele ve tur şirketine 89 bin 571'er lira idari para cezası kesildi. Ceza üst sınırdan verildi. Otel "başvuranın fiyatı beğenmediği için kendilerini ayrımcılıkla suçladığını" iddia etti. 

TİHEK "tek bir kadının veya bir çiftin standart oda kiralayabilirken, tek erkeğin cinsiyeti nedeniyle lüks oda kiralamaya zorlanmasının objektif ve makul bir nedeni olmadığını" belirterek, "otelin ve tur şirketinin erkeklere ayrımcılık yaptığına" hükmetti. Tur şirketinin, "kendilerinin ayrımcılıktan sorumlu olmadığı, sadece otelin talimatını uyguladıkları, bay konaklamalara izin verilmemesinin kendilerinin kararı olmadığı” savunması da kabul görmedi.

Hukuka aykırı ayrımcı talimatı uyguladığı için Jolly Tur'a da ceza kesildi.

Tüketici mahkemesinden tazminat kararı

Kesilen idari cezaların ardından Serkan Özkan konuya ilgili bir de manevi tazminat davası açtı.

Avukat Resul Akin aracılığıyla başvurduğu İstanbul Anadolu 2. Tüketici Mahkemesi, oteli ve Jolly Tur'u 50 bin TL manevi tazminata mahkum etti. 

Özkan, "damsız tatil yasağı"nı eleştirdi ve bunun üç-beş otelin kendi konsepti veya ticari tercihi itibariyle uyguladığı bir şey olmadığını vurguladı.

Para cezası ve manevi tazminat, konu ve miktar itibariyle emsal olabilecek nitelikte.