TÜBİTAK Bugzilla'yı Pardus'un geliştirdiğini sanıyor

TÜBİTAK, sitesinden yaptığı bir duyuruyla ilk sürümü 2005 yılında yayınlanan ulusal işletim sistemi Pardus'un yeni Kurumsal Sürümünü bugün kullanıma açtığını duyurdu. Yeni bir özellik olarak duyurulan çağrı merkezini arayıp işlerin nasıl yürüdüğünü öğrenmek istedik.
Salı, 26 Mart 2013 16:28

2011 senesinde TÜBİTAK'ta başlayan yeniden düzenleme süreci kapsamında Pardus projesini yürüten deneyimli ekibin görevinden alınmasından sonra yaklaşık bir buçuk senedir projenin akıbeti belirsizdi. Bugün yapılan sunumun bu belirsizliği ortadan kaldıracağı düşünülmese de, bu süre zarfında yayınlanan ilk dağıtım olma özelliği taşıyor.

Projenin yeni yönetimi hakkındaki kuşkuların başında uzun yıllar boyunca proje kapsamında geliştirilen yazılımların topluluğun rızası olmaksızın bir kenara atılması ve Debian adlı başka bir işletim sisteminin basitçe değiştirilmesi yoluyla elde edilen sistemin yeni Pardus olarak sunulması geliyor.

Yeni Çağrı Merkezi
Pardus'un bu sürümle birlikte hizmete giren bir çağrı merkezi de var. Kamu kurumlarına hizmet vereceği söylenen çağrı merkezini arayıp sistemin nasıl işlediğini öğrenmek istedik. Dün akşam saatlerinde yapılan görüşmeden edinilen bazı izlenimleri aşağıda bulabilirsiniz.

"Çağrı merkezini aradığınızda Libre Ofis ve Pardus’un Kurumsal sürümü hakkında yardım almak için iki farklı seçenekle karşılaşıyorsunuz. Bunlardan birini seçerek devam ediyorsunuz.

Görüştüğüm çağrı merkezi çalışanından öğrendiğime göre 25 Mart günü saat 12:00 itibariyle kurumsal kullanıcılara hizmet vermeye başlamışlar.

Şu anda sadece kurumsal sürüm indirilebilse de ileride ev kullanıcılarına yönelik bir sürüm de çıkacağı söylendi.

Daha fazla bilgiyi forum bölümünden almak için yönlendirildiğim forumda soruları kimlerin yanıtladığını sorduğumda ise TÜBİTAK mühendisleri ve gönüllüler cevabını aldım. Ancak Pardus'un yeni hali için gönüllüler var mı bilmiyorum. Varsa bile oldukça azalmış olmalı.

Kuruluma yardımcı belgeler nerede?
Sitede henüz hiçbir belgenin olmadığını belirttiğimde, "Kurumlara zaten kurulu olduğu için" şu an için yeterli bilgi vermenin gerek olmadığı söylendi.

Peki ev kullanıcıları?
Hem kurumsal kullanıcılara hem de diğer kullanıcılara çağrı merkezi aracılığıyla hizmet verileceği söylendi. Ancak ev kullanıcılarına sadece "Yapabildikleri kadarıyla" destek vereceklerini söylediler. Kaç kişi olduklarını sorduğumda yeterli sayıda olduklarını söylediler. Sağlık Bakanlığı da eklendiğinde sayı artacakmış.

Ev kullanıcılarına çağrı merkezi aracılığıyla hizmet veren başka bir Linux dağıtımı duymadığımı söylediğimde, duyurularda sadece Kurumsal sürüme destek vereceklerini söylemelerinin nedeninin ev kullanıcılarından doğacak büyük bir talebi karşılayamamaktan çekinmeleri olduğu söylendi.

Debian'ın haberi var mı?
Debian tabanlı bir yapıya geçildiğinden Debian projesinin haberi olup olmadığını sorduğumda, savunmaya geçildiği izlenimi verecek bir şekilde Debian'ın özgür bir yazılım olduğunu isteyenin istediği gibi değiştirebileceği söylendi.

Çin ile Ubuntu arasındaki anlaşma
Bunun üzerine Çin ile Ubuntu arasında imzalanan anlaşmadan bahsettim. Buna benzer bir şekilde Debian ile bir anlaşma olup olmadığını sordum. Bunun üzerine "eğer böyle olsaydı kaynak kodu kapatılırdı" gibi yanlış bir varsayıma dayanan kaçamak bir cevap verildi. Çin'le Ubuntu arasındaki anlaşmanın bu şekilde olamayacağını, bunun kendi düşünceleri olduğunu söyledikten sonra aldığım yanıt daha da ilginçti.

Bugzilla Ankara'da bir semt adı mıdır?
Aslında konuşma sırasında fark etmemişim. Çağrı merkezi çalışanı Debian'ın Pardus'un daha önceki sürümlerinden (tam olarak "2008-2009 yılındaki sürümlerinden" olarak telaffuz edildi) bazı uygulamaları kendi dağıtımına kattığını söyledi. Verdiği örnek ise, ne yazık ki, Bugzilla'ydı. Ancak bilindiği üzere Bugzilla, Firefox adlı web tarayıcısını da geliştiren Mozilla Vakfı tarafından uzun yıllardır geliştirilen bir hata takip programıdır.

Sizce bu da başka bir hata diye düşünüp bir kenara koymak mı, yoksa sistematik bir yanlış olduğunu düşünmek mi gerekiyor?"

*Bir BilimsoL gönüllüsü tarafından hazırlandı.

facebook.com/BilimsoL
twitter.com/BilimsoL