Mozilla Firefox izleyicileri izleyecek

Dünyada en çok kullanılan internet tarayıcıları içinde ikinci sırada yer alan açık kaynak kodlu özgür yazılım Mozilla Firefox, tarayıcıya eklenen bir araç sayesinde kendi attığı adımları görüntüleyen internet sitelerini takip edecek.

Açık kaynak kodlu internet tarayıcısı Mozilla Fİrefox, son aylarda alevlenen gizlilik sözleşmeleri ve kullanıcıların kişisel bilgilerini depolama işlemlerine yönelik ilginç bir araç geliştirdi.

İnternetten ücretsiz indirilebilecek "the Collusion (Tezgah)" eklentisi Mozilla Firefox'a yüklendiği zaman, tarayıcıyı kullanan kişi kendisini takip eden üçüncü internet kullanıcılarının kimler olduğunu takip edebilecek.

Mozilla CEO'su Gary Kovacs'ın kişisel blogunda yaptığı açıklamada "Collusion bize perdeyi çekme imkanı verecek, kullanıcılara üçüncü grupların büyüyen rolü hakkında bilgi sağlayacak" diyor.

Mozilla, "Tezgah"ı kullanacaklardan, edindikleri bilgileri anonim hale getirerek kurulacak bir veritabanına aktarmalarını istiyor. Bu şekilde kullanıcıları kimlerin ve nasıl izlediği anlaşılacak.

Sistem nasıl işliyor?
Mozilla Firefox'un internet sitesinde, tezgahın nasıl işlediğine dair bir anlatım bulunuyor:

Görüntüdeki gri halka, sık kullanılan bir sinema sitesi olan Imdb.com. Gri halkanın etrafındaki üç kırmızı halka ise IMDB ile anlaşmalı reklam şirketlerini gösteriyor. Sistem şu şekilde işliyor: Gri halklardaki reklam verenlerden bir tanesi, örneğin doubleclick.net, kullanıcının bilgisayarında bir "çerez" (cookie) oluşturuyor. Bu çerez oluştuğu andan itibaren, şirket sizin IMDB'de attığınız her adımı takip edebiliyor.

Ancak konu yalnızca IMDB ile sınırlı değil:

Burada, reklam yumağının ya da tezgahının içerisine New York Times da dahil ediliyor. Tabii ki NYT ile IMDB'nin ortak reklam verenleri var. Bu ortak reklam şirketleri, aynı çerezleri kullanıcıların tarayıcısına soktuğu için, bu çerezlerle birlikte kullanıcıya ait bilgileri elde edebiliyorlar.

Birkaç internet sitesi daha tezgaha eklendiği zaman, ortaya şöyle bir reklam ağı çıkıyor:

Bu kullanıcı bilgileri kişisel beğeni profilini çıkartıp reklam veren şirketlere piyasa araştırmasında yardımcı oluyor. Ancak bu bilgilerin nasıl saklandığı, kimlerle paylaşıldığı, güvenilir olup olmadığı meçhul.

(soL - Dış Haberler)