"Ben araştırdım, mahalle baskısı yok"

Binnaz Toprak&#039ın Anadolu&#039da muhafazakar olmayanlara dönük &quotmahalle baskısı&quotnın olduğu yönündeki araştırmasına &quotalternatif araştırmalar&quot da ortaya konuyor. Hadi Uluengin Fatih ve Nişantaşı&#039nı karşılaştırdığı çalışmasında buralarda öyle bir &quotmahalle baskısı&quotnın var olmadığı sonucuna ulaşıyor. Toprak&#039ın araştırmasını…

soL (HABER MERKEZİ) Boğazi&ccedili &Uumlniversitesi'nden Binnaz Toprak'ın A&ccedilık Toplum Enstit&uumls&uuml i&ccedilin yaptığı &quotT&uumlrkiye'de Farklı Olmak: Din ve Muhafazakarlık Ekseninde &Oumltekileştirilenler&quot başlıklı araştırma &quotmahalle baskısı&quot kavramını yeniden g&uumlndeme getirip tartışılmasına neden olmuştu. Araştırmanın Anadolu'da mahalle baskısının azalmadığı, aksine AKP ve cemaatler eliyle desteklenerek arttığına dair bulguları &quothoşg&oumlr&uuml&quot masallarını anlatmayı seven &quotmuhafazakar&quot &ccedilevreler ve &oumlzellikle de Zaman Gazetesi tarafından tepkiyle karşılanmıştı.

Zaman Gazetesi &quotB&oumlyle araştırma mı olur&quot diyerek araştırmanın &quotbilimsel olmadığını&quot savunmaya girişmişti. Toprak'ın Anadolu'da muhafazakarların uyguladığı baskı ve sindirmeye dair bulguları ortaya koyan araştırmasını beğenmeyen Zaman Gazetesi, H&uumlrriyet yazarı Hadi Uluengin'in Fatih ve Nişantaşı'nda y&uumlr&uumltt&uumlğ&uuml &quotalan araştırması&quotnın &quotmahalle baskısı&quot diye bir şeyin mevcut olmadığına dair bulgularını ise &ccedilok beğenerek, Uluengin'in araştırma sonu&ccedillarını a&ccedilıkladığı k&oumlşe yazısını aynen yayınladı.

Fatih ve Nişantaşı &quotalan araştırmaları&quot
Uluengin'in &quotalan araştırması&quot Fatih'te &quottak takıştır ve s&uumlr s&uumlr&uumlşt&uumlr bir refakat&ccediliyi koluna dolayıp&quot &Ccedilarşamba gibi mahalleleri boydan boya gezmesi ve Nişantaşı'nda &quotbir fincan espresso veya bir kadeh şarap yudumlayarak, kaymak tabaka burjuvazi&quotyi seyretmesine dayanıyor. Uluengin bu uzun soluklu araştırmaları sonucunda Nişantaşı'ndaki &quotmahalle baskısı&quotnın da Fatih, &Uumlsk&uumldar, Bağcılar'dakinin aynısı olduğu ve aslında olmadığı, kimsenin kimseye baskı yapmadığı, aksine herkesin son derece hoşg&oumlr&uumll&uuml olduğu sonucuna varıyor.

Uluengin'in araştırma bulguları ise ş&oumlyle: &oumlrneğin Uluengin'in Fatih &Ccedilarşamba'da &quotkolunda dolaştırdığı&quot refakat&ccedilimin omzuna d&uumlşen sa&ccedillarına veya tırnaklarına boyadığı kırmızı ojelere kimse d&oumln&uumlp yan g&oumlzle bakmıyor. Hatta bir keresinde Uluengin bir ramazan g&uumln&uuml Hırka-i Şerif'ten Dar&uumlşşafaka'ya kadar dudağında cigarayla y&uumlr&uumlyor da &ndashki bunu &quotkasten&quot yani deney ama&ccedillı yapıyor- yine kimse d&oumln&uumlp bakmıyor.

Uluengin Nişantaşı'ndaki g&oumlzlemleri sonucunda da &quoten l&uumlks mağazalarda alışverişe &ccedilıkmadan &oumlnce d&oumlrt &ccedilarpı d&oumlrt otomobillerinin anahtarını kahyaya teslim eden ve&nbspt&uumlrbanlı,&nbsp&ccedilarşaflı giyinen hanımlara&quot d&oumln&uumlk de herhangi bir baskı olmadığını g&oumlzlemliyor.

Uluengin'in araştırmaları sonucu vardığı bir takım &quotteorik&quot sonu&ccedillar da mevcut. Mesela, T&uumlrkiye'deki &quotmahalle baskısı&quot aslında &quotk&oumly baskısı&quotndan kaynaklanıyor. Ve &quotne zaman ki o k&oumly sırf mekanda değil ruhiyatta da &ccedil&oumlkecektir, &uumllkemizin b&uumlt&uumln Fatih semtlerinde bira i&ccedililebilecek ve b&uumlt&uumln Teşvikiye semtlerinde hic&aacutep dolaşılabilecektir&quot temennisi de araştırmacının r&uumlyalarını s&uumlsl&uumlyor.