Beşte birimiz kitap okumuyor, sinemaya gitmiyor

Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın 'korsanla mücadele' çerçevesinde yaptırdığı araştırma, toplumun kitap, film ve müzik gibi temel kültür ürünleri ile ilişkisine dair çarpıcı veriler ortaya koyuyor.

Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesindeki Telif Hakları ve Sinema Genel Müdürlüğü'nün desteğiyle Gazi Üniversitesi (GÜ) İletişim Fakültesi tarafından gerçekleştirilen Korsan Üretimlere İlişkin Toplumsal Algı Araştırması'nın sonuçları, Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay'ın da katıldığı basın toplantısıyla açıklandı.

19 Mart-10 Nisan tarihlerinde 16 il merkezinde 15-49 yaş arası 2466 kişiyle yüzyüze görüşülerek gerçekleştirilen araştırma, Türkiye'de kültür ve sanat ürünlerinin tüketimi ile ilgili bilinen gerçekleri rakamların çıplaklığı ile ortaya koyuyor.

Üstelik araştırma kapsamında görüşülen, Türkiye geneline göre daha eğitimli bir kesim. Görüşülen kişiler ağırlıklı olarak üniversite ve lise öğrencisi. Son mezun oldukları okullar yüzde 43,3 oranında lise, yüzde 30,9 oranında üniversite, yüzde 16,4 oranında ortaokul, yüzde 5,4 oranında ilkokul, yüzde 2,6 oranında lisansüstü. Katılımcıların meslek guruplarının dağılımı ise şöyle: yüzde 33,6 öğrenci, yüzde 12,4 memur, yüzde 11,6 işçi, yüzde 8,4 serbest meslek, yüzde 8,4 esnaf, yüzde 7 ev hanımı, yüzde 6,3 işsiz, yüzde 3,5 emekli, yüzde 2,7 sanayici-tüccar, yüzde 6 diğer.

Araştırmadan çıkan bazı veriler şöyle:

- Katılımcıların yaklaşık beşte biri (yüzde 19,2'si) hiç sinemaya gitmemiş. Yüzde 26,3'ü yılda 1-2 kez, yüzde 23,1'i ise yılda 3-5 kez sinemaya gittiğini belirtiyor.

- En popüler film izleme ortamı yüzde 39,5 ile televizyon. Yüzde 28,5 DVD ya da VCD çalar ile, yüzde 19 sinemada, yüzde 17,2 ise bilgisayardan film izliyor.

- Araştırmaya katılanların beşte birinden fazlası (yüzde 21,9'u) kitap okumadığını belirtirken, kitap okuduğunu belirtenlerin de yüzde 17,7'lik kısmının nereden kitap aldıkları sorusuna verdiği yanıt ''kitap almıyorum'' şeklinde.

- Katılımcıların yüzde 28,5'i kitapçılardan, yüzde 15,2'si tezgâhtan ya da sokaktan, yüzde 30,3'ü ise bazen tezgâhtan bazen kitapçılardan kitap satın alıyor.

- Araştırmaya katılanların yüzde 68,2'si evlerinde veya iş yerlerinde internete girebilecekleri ve özel dosyalarını saklabilecekleri bir kişisel bilgisayara sahip olduğunu belirtirken, bu kişilerin yüzde 17,7'si film, yüzde 14,9'u da müzik indirmeyi internet kullanımlarının başlıca amacı olarak ifade etti.

- "Korsan yayın veya korsan üretim denildiğinde aklınıza ilk önce hangisi geliyor?" sorusuna denekler, yüzde 42,1 oranında "film", yüzde 31,7 oranında "müzik", yüzde 21,9 oranında "kitap" yanıtını verdi. Korsan ürünlerin yaygınlaşmasının sebebi olarak da araştırmaya katılanların yüzde 68,1'i "fiyatın daha uygun olmasını" gösterdi.