Yıldırım'dan demiryolu açıklaması: Özelleştirme yokmuş, serbestleştirme varmış!

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Yıldırım yeni yağma planlarıyla ilgili açıklamasında, demiryolları işletmeciliğinin sermayeye açılacağını söyledi ve "Bunu özelleştirme gibi takdim ediyorlar ama özelleştirme falan yok" dedi. Yıldırım İstanbul'da 3. havaalanı için 5 bin konutun yıkılacağını da söyledi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım hükümetin yeni yağma planlarını açıklarken, demiryolları işletmeciliğine sermayeye açılacağını anlatırken, "Bazıları bunu özelleştirme gibi takdim ediyorlar ama burada özelleştirme falan yok" dedi ve "serbestleştirmediğimiz tek alan demiryolları kaldı" sözlerini kullandı. Öte yandan İstanbul'da üçüncü havaalanı inşaatına değinen Yıldırım, çok olağan bir şeymiş gibi "bunun için 5 bin konut yıkmamız lazım" dedi.

"Özelleştirmiyoruz, patronlara sunuyoruz"
Gebze-Orhangazi-İzmir otoyolu projesi kapsamında yapılacak İzmit Körfezi Asma Köprüsü'nün üç boyutlu modelinin 'Rüzgar Tüneli' testi için gittiği İtalya'nın Milano kentinde konuşan Yıldırım, kanunlara göre devletin demiryolları üzerinde tekel hakkı bulunmasından şikayet etti ve patronların işletmeci olarak demiryollarına dahil olamamasının bir sorun olduğunu söyledi. Halka ucuz ve etkin bir ulaşım hizmeti sunan demiryollarının, sermayenin girişiyle pahalı hale geleceği bilinmesine karşın, Yıldırım bu konudaki planlarını şu şekilde özetledi:

"(İşletmecilerin girişine) İmkan veren bir düzeltme yapacağız. Böylece demiryollarında da da karada, havada, denizde olduğu gibi herkesin hizmet alacağı, hizmet vereceği bir alt yapı haline gelecek. Bazıları bunu özelleştirme gibi takdim ediyorlar ama burada özelleştirme falan yok. Tamamen sektörün, altyapının herkesin genel hizmetine verilmesi. Ülkenin buna ihtiyacı var. Altyapı bize, biz altyapıya bakıyoruz. Ne işletiyoruz ne de işletme isteyene izin veriyoruz."

"Bir tek demiryolları kaldı"
Önümüzdeki dönemde demiryollarına ağırlık vereceklerini söyleyen Yıldırım, halka ucuz ve kaliteli toplu taşıma olanağı sağlayan ve kamucu özellikleriyle öne çıkan demiryolu taşımacağılığını piyasaya açarak lüks ve pahalı bir hale getireceklerinin sinyalini verdi. Hükümetin yeni yağma planlarını açıkladığı konuşmasında 'serbestleştirmediğimiz tek alan demiryolları kaldı" diyen Yıldırım, bu alanda yeni bir özelleştirme dalgasının yaklaştığının işaretini verdi. Yıldırım şu ifadeleri kullandı:

"Serbestleştirmediğimiz tek alan demiryolları kaldı. Onu da serbestleştireceğiz. Yapmak istediğimiz özelleştirme değil. Bir de Türk Tren diye bir şirket kuruyorlar. O da işletmecilik yapıyor. Tren işletmeciliği yapacağım diyorsun şuradan şuraya, kilometre başına 5 lira kardeşim. Trenini al gel çalış. Demiryolları da ruhsatlarını verecek. Böyle bir yapı. Dünya kadar demiryollarının 120 milyar liralık kadar altyapısı var ama etkin kullanılmıyor. Bu ülkenin kaynağı, yazık değil mi?"

5 bin konut yıkmak Yıldırım için sıradan bir uygulama!
Yıldırım değindiği diğer projeler ise, toplumun ihtiyaçlarından çok yeni rant alanlarının gözetildiğini gösteriyor. İstanbul'da üçüncü havaalanı inşaatının şart olduğunu söyleyen Yıldırım, bunun için 5 bin konutun yıkılacağını olağan bir uygulamaymış gibi söyledi. Yıldırım'ın sözleri, hükümetin bu projeleri yine insanları evinden sürmeye dayanan halk düşmanı bir yöntemle hayata geçeceğini gösterdi. Yıldırım bu konuda şunları söyledi:

"Gecikmelerin sorun olduğu ortada yok sayamayız. Atatürk Havalimanı kapasitesinin 2 katı çalışıyor. Böyle bir havalimanı dünyanın hiçbir yerinde yok. Orada operasyonu sürdürebilmek için arkadaşlarımız olağanüstü çalışıyor. 2003’te 8 milyon olan yolcu sayısı 2011’de 38 milyona çıktı. Havalimanı aynı, ama artış inanılmaz. Günde 1.100 uçuş yapılıyor. Havalimanını büyütmek mümkün değil. İlave pist yapmak çok maliyetli. 5 bin konut yıkmanız lazım. Kot farkı çok fazla. 5 milyar dolar ve çok zaman harcamak lazım. Fizibıl değil."

İstanbul için 59 milyarlık yağma projesi, yine borçla finansman
Yıldırım konuşmasında ayrıca hükümetin İstanbul için önerdiği toplam 59 milyar tutarındaki projelere değindi. Yıldırım projeleri “Avrasya geçişi, Marmaray, Ankara-İstanbul Hızlı Treni, 3. köprü, 3. havalimanı, İzmir-İstanbul otoyolu ve Kanal İstanbul geliyor" şeklinde açıklarken, bunların büyük çoğunun dış borçlanmayla bir bölümünün ise "yap-işlet-devret" modeliyle hayata geçirileceğini söyledi. Öte yandan meslek odaları tarafından yayınlanan raporlar ve yapılan açıklamalar, bu projelerin İstanbul'da yeni alanların ikamete açılmasına neden olacağı ve bu yüzden mevcut sorunları çözmek yerine daha da ağırlaştıracağı yönünde raporlar ve açıklamalar kamuoyuna yansımıştı.

(soL - Haber Merkezi)