Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu da 'çiftliğe' döndü

Sayıştay Raporu'nda “Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna Bağlı Döner Sermaye İşletmelerinin 2013 yılı mali rapor ve tablolarının doğru ve güvenilir bilgi içermediği kanaatine varılmıştır” tespiti yapıldı.

Nurettin Öztatar

Sayıştay, denetim raporunda Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu'nun da çiftliğe döndüğüne dair veriler sunuldu. Raporda özellikle döner sermaye işletmelerine ilişkin işlemlerinin hemen her alanında yanlışlık, mevzuata aykırılık ve belirsizlikler tespit edildiği vurgulanıyor. Raporda sağlık tesislerindeki yöneticiler ile bankalar arasında "belirsiz" ilişkiler kurularak döner sermaye kaynaklarındaki giderler ve gelirlerin denetim dışına çıkarıldığı belirtiliyor. Yöneticilerin bankada tutulan kamuya ait ödenekler için faiz almadığı, temin edilen diğer menfaatlerin ise bütçeye gelir kaydedilmediği belirtiliyor.

Sayıştay’ın tespit ettiği usulsüzlüklerden bazıları şöyle:

-Sağlık tesislerinin içinde ve çevresindeki kantin gibi ticari alanların kiralarının tam tahsil edilmediği, kiracıların belirlenen alanların dışına çıkarak kamu alanlarını işgal ediyor,, elektrik, su vb. borçlarını ödemiyor.

-Trafik kazalarından kaynaklı sağlık hizmeti bedellerini sonuç olarak sigorta şirketlerinden tahsil edilmesi gerekirken mevzuat değişiklikleri nedeniyle SGK ile Sağlık Bakanlığı'nın karşı karşıya getirilmesi nedeniyle kamu kaynaklarına 76 milyon 281 bin 643,61 TL zarar verildi.

-2013 yılı tüm bütçe gider kalemleri arasında 303 milyon 48 bin 908,91 TL ek ödeme Kamu Hastane Birliği’yle sözleşme yapmış yönetici ek ödemeleri olduğu ortaya çıktı.

-Hizmet üretim giderlerinin, 4 milyar 828 milyon 804 bin 986,19 TL’lik kısmını Laboratuvar Hizmet Alımı, Yemek Hizmet Alımı, Tıbbi Atık Hizmet Alımı, Görüntüleme Hizmet Alımı gibi giderler oluşturdu.

-2013 ve önceki yıllar için Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu bünyesinde sağlık hizmeti verilip de hizmet karşılığı tutarlardan muhasebeleştirilmeyenlere ilişkin sağlık tesislerinden derlenen veriler neticesinde 102 milyon 066 bin 185 TL mali tablolarda yer almıyor.

-Yapılan hatalı uygulama 3 milyon 143 bin122,86 TL SHÇEK payı tutarı eksik hesaplandı.

-Kahramanmaraş, Aydın, Adıyaman, İstanbul, Mardin illerinde tayini çıkan, ücretsiz izne ayrılan, askere giden ya da istifa eden personelin ilişkisinin HBYS üzerinden kesilmeyerek bir iki ay daha hastanede çalışmış gibi göstermek suretiyle kendilerine ek ödeme tahakkuku yapılıp ödeme aşamasında banka listesi değiştirilerek bu tutarların mutemetlerin şahsi hesabına aktarıldığı, tahakkuk eden sabit ve sabit dışı performans tutarlarının banka listesinde mutemet tarafından değişiklik yapılarak her bir personelin alacağı meblağdan hissedilmeyecek kadar küçük bedeller kesilerek mutemetlerin şahsi hesabına aktarıldığı şüphesiyle TKHK’ya bilgi verildiği belirlendi.

-Sağlık tesislerinin ekseriyetinde satın alma, tahakkuk, faturalandırma ve yaklaşık maliyet hazırlama birimi gibi kamu hizmetleri açısından kritik sayılabilecek birimlerde firma elamanlarının istihdam edildiği ortaya çıktı.

-Yaklaşık maliyetin üzerindeki teklifler değerlendirilirken ihale komisyonlarınca Tebliğdeki şartların göz önünde bulundurulmadığı, bu kapsamdaki komisyon kararlarının gerekçelendirilmediği ve kamu yararı gerekliliğinin net olarak ortaya konulmadığı tespit edildi.

-Temizlik, güvenlik ve yemek hizmeti gibi hizmet alım ihalelerinin doğrudan temin yöntemleriyle yapıldı.