Asrın projesi 'sosis' oldu!

AKP, "asrın projesi" olarak nitelediği, İstanbul Boğazı'nın altından geçen tüp tünelle çok övündü. Tünel bitti, trafiğin akmaya başlaması gerekiyordu. Ancak tünele gelecek tren hatları henüz bitmediği için tünel "sosis" gibi denizin dibinde kaldı.
Pazartesi, 14 Mart 2011 13:16

Sözcü gazetesinden Necati Doğru, "asrın projesi"nde yaşanan skandalı köşesine taşıdı:

Asrın Projesi sosis oldu halktan gizleniyor!

Aslında sır da değil. Fransız şirketler (Alstom- Marubeni) biliyordur. Fransız şirketlerin alt yüklenici seçtiği Türk şirketi Doğuş’un sahibi medya patronu Ferit Şahenk de biliyordur. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım biliyordur. Binali Yıldırım’ın yerine şimdi “seçim bakanı tayin edilmiş müsteşar Mehmet Habib Soluk” da biliyordur.

Bakanlık üst kadrosu biliyordur.

Hepsini bir yana bırak!

Başbakan mutlaka biliyordur.

Bir tek Türk halkı bilmiyor.

Niçin Fransız firma işi bıraktı?

Niçin Türk Doğuş işi terk etti?

Fransız Firmalar ile Doğuş, işi bırakmadan önce ne kadar avans çektiler? Bu avanslara karşılık ne kadar iş yaptılar? Bir depoya doldurdukları demiryolu tren rayları ile yenilenecek tren istasyonlarının sinyalizasyon kablolarının karşılığı olarak ne kadar para aldılar? Bu raylar ve kablolar ne olacak, ihale yenilenip, başka şirketler işi üstlenince bu raylar ve kablolar işe yarayacak mı?

Fransız firma dava açtı.

Uluslararası tahkime gitti.

Türkiye’den ne tazminat istiyor.

Anlaşmazlık niçin çıktı?

Xxx

Anlaşmazlık ihale sözleşmesindeki bir maddeden çıktı diyorlar. Sözleşmedeki o madde nedir? Bu madde sözleşmeye nasıl girdi? Türk halkını kim uyuttu, yanılttı, kandırdı?

Gecikme kaç yılı bulacak?

Gecikmenin faturası nedir?

1 milyar dolar mıdır?

Bu faturayı dünyanın en pahalı benzinini kullanan, dünyanın en pahalı rakısını içen, dünyanın en pahalı elektriğini, suyunu satın alarak yüksek vergi ödeyen Türk halkı yüklenecek. Başbakanın “doğum günü pasta kesip mum üfleyerek açılışını yaptığı ve artık çanak-çömlek yüzünden projelerin geç kalmasını istemiyorum” dediği İstanbul Boğazı girişindeki o çelik sosis (Boğaz Tüp Tüneli) kaç yıl daha denizin dibinde işlevisiz olarak bekleyecektir?

Xxx

“Marmaray” adı verilen ve “Asrın Projesi” diye övünülen bu projenin denizden geçişini sağlayacak “Boğaz Tüp Tünel”i (Japon firmalar üstlenmişti) bitirildi.

Tüp Tunel, sosis gibi kaldı.

Denizin dibinde duruyor.

Belki 6 yıl öyle duracak.

Çünkü Gebze’den başlayıp Üsküdar’a kadar gelecek tren hatlarının yenilenmesi ve hat sayısının da aynı anda bitirilmesi gerekiyordu. Hızlı tren Gebze’den Üsküdar’a gelince buradan o şimdi denizin dibinde “sosis gibi kalan” tüpe girecek ve Avrupa yakasında Yenikapı’ya çıkacak ve Halkalı’ya ulaşacaktı. Yenikapı-Halkalı arası demiryolu ve istasyonları da “hızlı tren geçebilsin” diye yenilenecekti. İşte “Asrın Projesi” o zaman gerçekleşecekti.

Xxx

Gerçekleşemedi.

Çünkü raylar yapılamadı.

2004 yılında ihale anlaşması Fransız Alstom-Marubeni ile Türk Doğuş (kısaca AMD deniliyor) şirketleriyle imzalanmıştı. 1 milyar dolara rayları yenileyecek ve istasyonları yapacak 2010 yılında bitirip, teslim edeceklerdi. 2011 yılında da Gebze’den kalkan hızlı tren 16 dakikada boğazı geçip Avrupa yakasına insanları ulaştıracaktı. Avansları aldılar. Süre uzatımı istediler, onu da aldılar. Maliyet 1 milyar dolardan 1.5 milyar dolara çıktı dediler, kabul edildi. Fakat tek bir ray dahi döşemeden “Bakanlık bizi zarara uğrattı” diyerek sözleşmeyi fesh ettiler.

Şimdi ihale sıfırdan yenilenecek.

Fatura çok yükseldi.

Bakan biliyor.

Başbakan da biliyor.

Şirketlerin patronları biliyor.

Halktan gizleniyor."