soL’un yenilenmesi: Hangi noktadayız, planlarımız neler?

Yiğit Günay

Blog: Serbest Kürsü

soL Portal’ın teknik altyapısı ve tasarımını, yaklaşık beş ay süren bir çalışmanın ardından, 10 Kasım 2014’te baştan aşağı yeniledik. soL’un Mutfağı blogumuzda, yenilenmenin hem öncesine hem sonrasına dair kimi noktaları daha önceki yazılarımızda sizlerle paylaşmıştık.

Yeni haliyle soL, neredeyse dört ayı geride bıraktı. Geriye dönüp baktığımızda, “iyi ki soL’u yenilemişiz” diyoruz. Öncelikle, siyasi bir nedenle: Son dört ay, ülkemizde çok önemli gelişmelere sahne oldu ve soL’un daha etkili bir yayıncılık yapması bu nedenle değerliydi. İkincisi, aldığımız teknik sonuç bakımından: soL, gündemin yoğun olduğu günlerde yarım milyonun üzerinde ziyaretçi alan, ortalama bir günde 150 bin civarında okura sahip, güçlü ve etkili bir portal haline geldi. Türkiye’deki tüm internet siteleri arasında aşağı yukarı 450’nci sıradan 150’nci sıraya kadar ilerledik. Bu tablo, gurur ve mutluluk verici.

Ne iyi ki soL’u yenilemişiz...

İNTERAKTİF HABERLER

Yenilenmenin ardından en fazla dikkat çeken bölümlerimizden biri, internet teknolojisinin en güncel olanaklarından faydalandığımız interaktif haberlerimiz oldu. Bu tarz haberciliğin, soL’un etkisiyle Türkiye’de artış göstereceğini öngörüyorduk.

İlk işaretleri almaya başlamış durumdayız. El Cezire Türkçe, İngilizce sitelerinde üretilen bazı interaktif haberleri Türkçe’de kullanmaya başladı. Zaman gazetesi, özellikle hükümetle kavgaya giriştiği Cemaat operasyonu döneminde interaktif haberler hazırladı. Evrensel de çeşitli interaktif haber örnekleri yayımladı. Evrensel’deki dostlarımızı, sol yayıncılığı güçlendirecek bu girişimlerinden ötürü tebrik ediyoruz.

İnteraktif habercilikte şimdiye kadar ortaya koyduğumuz örneklerin dışında, hareketli görüntüleri içeren, belgeselciliğe yakın, daha kapsamlı bir interaktif haber türünü üretmeye başlama hazırlıklarımız halen sürüyor. Umarız yakın zamanda bunun örneklerini de ortaya koyacağız. Benzer şekilde, her hafta soL Dergi’de örneklerini yayımladığımız infografik çalışmalarını, internetin ruhuna uygun bir şekilde soL Portal’a da taşımak niyetindeyiz. Buna yönelik teknik hazırlığımız da sürüyor.

TEKNİK DOKUNUŞLAR

Teknik ekibimiz, sitenin birçok irili ufaklı sorununu çözmeyi ve kimi ek özellikler getirmeyi sürdürüyor. Bu hafta interaktif haberlerimiz için bir ana sayfayı yayına soktuk. Haberlerimizin içinde, ilgili haberlere gönderme yapacak kutularımızı mobil dahil tüm cihazlara uyum sağlayacak şekilde yayına soktuk. Haberlerimizde aşağı gidildikçe bir sonraki haberin gelmesi özelliğinde kimi teknik sıkıntılar baş göstermişti, bunlar çözüldü.

soL’un yeni halinde en fazla önemsediğimiz noktalardan biri, sitemizin tüm aygıtlarda, aygıtın ekran büyüklüğüne göre kendini en iyi şekilde gösterme özelliği (responsive tasarım). Bilgisayarların aksine mobil cihazlarda teknolojinin değişim hızının çok daha yüksek olması, marka ve tarayıcı çeşitliliğinin çok daha fazla olması nedeniyle kimi zaman kimi mobil cihazlarda soL, optimum şekilde görünemeyebiliyor. Okurlarımızdan bu ve benzer teknik hata ve aksaklıkları[email protected] adresi üzerinden bize bildirmeyi sürdürmelerini rica ediyoruz.

VİDEO VE FOTOĞRAF SAYFALARIMIZ

Teknik yenilenme ekibimizin iş listesinde sıradaki büyük başlık, soLTV, Fotogaleri ve soLKadraj sayfalarının hem teknik altyapılarının hem de tasarımlarının yenilenmesi. Özellikle soLTV’de videoların kimi tarayıcılarda gösterilmesinde sıkıntılar yaşandığını, mobil cihazlardaysa bu üç sayfamızın da istenen şekilde çalışmadığını biliyoruz. Ayrıca video ayağında, arkaplanda kimi teknik eksiklerimiz de var. Teknik ekibimiz bunlar üzerinde çalışıyor.

Ancak bu sayfalarımızın tasarımlarını da, sitemizin kalanındaki navigasyon mantığına uygun olarak yenilemek istiyoruz. Video ve fotoğraf galerisi sayfalarında soL’un geçmek istediği navigasyon sistemini şimdiye kadar yurtdışındaki sitelerde de uygulayan bir örnek çıkmadı. Dolayısıyla, daha önce denenmemiş bir alanda tasarım yapacağımız için acele etmiyor, çeşitli yaklaşımları sabırlı bir şekilde deneyip en uygun olanı keşfetmeye çalışıyoruz. Bu nedenle, soL okurlarından bu sayfalarımızın yenilenmesi konusunda ekibimize zaman tanımalarını rica ediyoruz. (Tasarımcı dostlarımızın yaratıcı fikir ve önerilerine açığız. Ekibimize [email protected] adresi üzerinden ulaşabilirsiniz.)

Kimi fotoğrafçı dostlarımız da dönem dönem fotoğraf çalışmalarını soLKadraj’la paylaşmak üzere bizimle iletişime geçiyor. soLKadraj sayfasının teknik olanaklarının kısıtlılığı ve soLKadraj’ın yayın kurulunu oluşturan fotoğraf ekibimizin yerinde istek ve itirazları nedeniyle, soLKadraj’da yeni bir atılım yapmayı teknik yenilenmenin sonrasına erteleme kararı aldık. Bu atılımı yaptıktan sonra, şimdiye kadar soL’a ulaşmış olan fotoğrafçı dostlarımızla tekrar bağlantı kuracağız.

REKLAMLAR

soL Portal, halen büyük oranda Google reklamlarına yer veriyor. Her zamanki gibi, Google, tüketiciyi kandırmaya yönelik ve soL’un uygunsuz gördüğü kimi reklamları zaman zaman soL okuruna gösterebiliyor. Ayrıca, seçim dönemine girilmesiyle birlikte, kimi milletvekili aday adaylarının reklamları da sık görülmeye başlandı. soL, hırsız ve katillerle bağlantılı siyasetçilerin reklamlarına yer vermemekte kararlı. Bu gibi örneklerde soL ekibi, uygunsuz gördüğü reklamları engelleme yetkisine sahip. Lütfen tüketiciyi kandırmaya yönelik veyahut uygunsuz olabileceğini düşündüğünüz reklamları, reklamın görüntüsü ve yönlendiği bağlantı adresi bilgisiyle birlikte [email protected] adresine bildiriniz.

Öte yandan, soL Portal’ın dijital reklam gelirleri üzerinden, basılı yayıncılık faaliyetimizden bağımsız olarak mali gücünü artırmak, en önemli stratejik hedeflerimizden biri. Bu konuda soL ekibiyle çeşitli fikir ve önerilerini paylaşmak isteyen, dijital reklamcılık ve pazarlama alanında uzman okurlarımızın, yine [email protected] adresi üzerinden bize ulaşmalarını isteriz.

Tüm okurlarımıza teşekkürler.

Daha iyi bir soL, daha iyi bir Türkiye, daha iyi bir dünya için...

Mücadeleye devam.