Antik Mısırlı mumyalarda figüratif dövmeler keşfedildi

British Museum’daki iki mumyada bilinen en eski figüratif dövmeler bulunduğu açıklandı.

bilimsoL

Avrupa’nın farklı yerlerinden bir grup araştırmacı, British Museum’da bulunan iki mumya üzerinde resimli dövmeler olduğunu keşfetti. Araştırmacıların dövme olduğunu keşfettiği mumyalar üzerindeki koyu lekeler, bilinen en eski figüratif dövme olarak kayda geçti.

Journal of Archeological Science dergisinde yayımlanan çalışmada araştırmacılar, mumya derileri üzerindeki koyu lekelerin analizini yaptılar. Lekelerin üzerine kızıl ötesi ışın yansıtan araştırmacılar, bu lekelerin özel figürler olduğu sonucuna vardılar. Şu anda British Museum’da sergilenen bu iki mumya, yüz yıl önce antik Mısır şehri Gebelein’den getirilmiş.

Kızıl ötesi ışınlarla görülebilenlere göre, erkeğin üst kolunda bir Berberi koyunu ve boynuzlu bir yabani boğa figürü bulunuyor. Kadının ise sağ kolunda S biçiminde desenler ile omzunda ayinlerde kullanılan asayı andıran bir motif bulunmuş. Yakından incelendiğinde figürlerin çevresinin derinin altında olduğu ve büyük ihtimalle bakır ya da kemik iğne ile ateşin isinden yararlanılarak yapılmış olduğu düşünülüyor.

Bilinen en eski dövme buz adam Ötzi’de keşfedilmişti. Fakat Ötzi’nin dövmeleri geometrik şekillerden oluşuyordu. Antik Mısırlı bu mumyalardaki dövmeler ise gerçek nesneleri ya da varlıkları temsil eden figürlerden oluşuyor. Bu nedenler bu mumyalardaki dövmeler, şimdiye kadar bilinen en eski figüratif dövmelerin tarihini bin yıl kadar geriye götürerek 5000 yıla çıkardı.

Ayrıca, bu dövmelerin keşfi ile o dönemde yalnızca kadınların dövme yaptırdığı kabulü de yıkılmış oldu. Boynuzlu ve güçlü hayvanların güç ve cesareti temsil temsil ettiğini, kadındaki asa benzeri figürün ise kadının ayinlerde kullandığı asasını temsil ettiği düşünülüyor. Arkeolog araştırmacılara göre, antik kültürde dövmelerin statüyü veya kişiye ait diğer nitelikleri gösteriyor.

Kaynak haber: https://phys.org/news/2018-03-egyptian-mummies-oldest-figurative-tattoos...