Dinozorların kuşlara evriminde yeni halka

Çin'in batısında ortaya çıkartılan bir dinozor fosili, kuşların kanatlarının oluşumuyla ilgili önemli bilgiler sunuyor.

soL (Dış Haberler) Paleontolojistler arasında uzun süredir bir tartışma konusu olan beş parmaklı dinozor ön ayaklarının üç parmaklı kuş kanatlarına nasıl evrildiği sorusu, Limusaurus inextricabilis ismi verilen 160 milyonluk bir fosille yeni ipuçlarına kavuştu. Bilindiği üzere bugünkü kuşların atası, üç parmaklı ayaklara sahip bir dinozor grubu, teropodlar olarak kabul ediliyor.

Bulunan fosil üzerinden George Washington Üniversitesi'nden James Clark ve Pekin'de bulunan Omurgalı Paleontolojisi ve Paleoantropoloji Enstitüsü'nden Xing Xu'nun Nature dergisinde yer verdikleri araştırma sonuçları, bulunan fosilin birinci parmağının çok az belli olduğunu, beşinci parmağın ise tamamen ortadan kalktığını gösteriyor. Bu durum, beş parmaktan üç parmağa evrimleşme süreci hakkında ciddi bir kanıt olarak kabul ediliyor.

Konu üzerinde yapılan tartışmalar bir süre önce gelişim üzerine çalışan biologlarının, kuş embriyosunun oluşum sürecinde kanatlarda ilk başta beş parmağın göründüğünü, sonraki aşamalarda iki parmağın düşerek ortadaki üç parmağın kaldığını göstermeleriyle yeni bir yön kazanmıştı. Çin'de bulunan fosilin, parmakların kaybolmasını gösteren ilk tarihsel örnek olduğu belirtiliyor.