Ortaöğretimde yeniden yapılanma VII: Nasıl (3)

Sayın Rıfat Ok&ccedilabol'un d&uumln yayınlanması gereken yazısını teknik bir aksaklıktan dolayı bug&uumln yayınlıyoruz. Okurlarımızdan &oumlz&uumlr dileriz.

Bir &oumlnceki yazımda &oumlnerilen &ccedilok ama&ccedillı lisenin uygulamaya konması kolay değil tabii. Bu &oumlnerinin uygulanması i&ccedilin, &oumlnce benimsenmesi sonra da, eğitim politikalarından bakanlıktaki &uumlst yapılanmalara, liselere giriş sınavından y&uumlksek&oumlğretime ge&ccediliş s&uumlrecine kadar, alışılmış pek &ccedilok şeyin değiştirilmesi gerekiyor. &nbsp

&Ccedilok ama&ccedillı lise &oumlnerisi, bireyin &oumlzg&uumlrleşmesini ve toplumsal yararı g&oumlzeten bir &oumlneridir. Bu &oumlneri, &oumlzellikle 12 Eyl&uumll 1980 darbesinden sonra uygulanan s&oumlm&uumlrmeye ve s&oumlm&uumlr&uumllmeye a&ccedilık, gerici ve piyasacı eğitim politikalarıyla uyuşmuyor. Bu &oumlnerinin yaşama şansı bulması i&ccedilin yıllardır s&uumlrd&uumlr&uumllen politikaların baştan aşağı değişmesi gerekiyor.&nbsp &nbsp

Bu anlayış değişikliği de tek başına yetmiyor. Bakanlığın, sistemin işlevini s&uumlrekli olarak irdeleyecek, sorunları saptayacak, sorunları &ccedil&oumlz&uumlm se&ccedilenekleri &uumlretecek tasarlama, y&uumlr&uumltme ve denetleme s&uumlre&ccedillerinde geniş ve değişik kesimlerin bilimsel ve demokratik katılımını sağlayacak bir yapılanmaya gitmesi de gerekiyor. &nbsp

Bu yapılanmada, 82 yıl &oumlnce kurulmuş olan Talim ve Terbiye Kurulu (TTK)&rsquonun da değişmesi &oumlncelik taşıyor. 1970&rsquolerden sonraki uygulamalar da, bug&uumlnk&uuml uygulamalar da, bakanın eğilimi doğrultusunda g&oumlreve getirilen ve g&oumlrevden alınan 15 kişilik TTK&rsquonın, bir eğitim-bilim kurulu olarak &ccedilalışmadığını/&ccedilalışamadığını g&oumlsteriyor. Aynı kadro yapısını koruduğu halde, ge&ccedilmişte, bakan değişince TTK&rsquonın da karar değiştirmiş olduğu biliniyor. TTK, bakanın istediği kararları alan ya da bakanın aldığı kararı yasa/y&oumlnetmelik gereği sonradan imzalamak durumunda kalan bir kurula d&oumln&uumlşt&uumlr&uumllm&uumlş bulunuyor. TTK&rsquoda ve bakanlığın diğer &uumlst birimlerinde &ccedilatlak bir ses &ccedilıktığında o ses sahibi hemen bir başka g&oumlreve kaydırılıyor. Bakan &Ccedilelik tarafından g&oumlreve getirilen TTK başkanları ile kimi &uumlyelerinin sık sık değişmesi, bakan i&ccedilin &ldquo&ccedilatlak ses&rdquo haline gelince ger&ccedilekleşiyor. Bir &oumlnceki bakanlık m&uumlsteşarının &ldquog&oumlrevde keyfi davranmaktan&rdquo beş kez mahkum olması, &ccedilatlak ses sahiplerinin uzaklaştırıldıkları g&oumlrevlerine geri d&oumlnmesiyle ilgili mahkeme kararlarını uygulamamasından kaynaklanıyor. &nbsp

Siyaset&ccedililerin, &ldquoEğitim, eğitimcilere bırakılmayacak kadar &oumlnemlidir&rdquo deyişini benimsedikleri g&oumlr&uumll&uumlyor. Oysa, son kararı siyaset&ccedili verecek olsa da, doğru, uygun, işine gelen gibi değişik sıfatlarla nitelenebilecek bir kararın verilmesinde, &ccedil&oumlz&uumlm se&ccedileneklerinin i&ccedillerinde eğitim bilimcilerinin de bulunduğu &oumlzerk kurullarca geliştirilmiş olması hem doğru karar verme şansını artırıyor hem de siyaset&ccedilinin işini kolaylaştırıyor. Siyaset&ccediliyi, bakanlığı hem de TTK&rsquoyı yukarıda &oumlzetlenen &ccedilarpık durumdan kurtarmak ve alınan kararların bilimselliğini ve demokratikliğini sağlamak i&ccedilin, TTK&rsquonın bakanlık elemanları ile eğitim fak&uumllteleri ve eğitim sendikalarından se&ccedilimle gelecek &uumlyelerden oluşan ve bu &uumlyelerin kendi başkanlarını se&ccedilecekleri &oumlzerk bir yapıya kavuşması, yeni yapılanmanın bir başka &oumlnceliği oluyor. B&oumlylesi bir kurula, yeni yapılanmasına uygun bir ad verilmesi de bekleniyor. &nbsp

&Ccedilok ama&ccedillı lise, &oumlğrencinin &oumln&uumln&uuml, ufkunu ve d&uumlnyasını a&ccedilacak bir uygulama olduğu i&ccedilin ne &oumlğrenciyi se&ccedilmeye ne de &oumlğrenciyi elemeye dayanıyor. Bu nedenle, &ccedilok ama&ccedillı lise uygulamasında, ilk&oumlğretimden orta&oumlğretime ge&ccedilişte yapılacak olan Seviye Belirleme Sınavı gibi &uuml&ccedil sınava değil tek sınava bile gerek kalmıyor. Ancak, bu durum bakanlığın şimdiye kadar hi&ccedil &oumlnemsemediği bir konuyu, &oumlğretmen kadrosu, derslikler, işlikler, kitaplık ve spor salonu gibi fiziksel olanaklar ile eğitim-&oumlğretimin niteliği a&ccedilılarından orta&oumlğretim kurumlarının eşdeğer d&uumlzeye getirilmesi konusunu da, &oumlncelikli hale getiriyor. &nbsp

Orta&oumlğretimde var olan bug&uumlnk&uuml &ccedilok başlı yapıdan, zorunlu eğitim s&uumlresine g&oumlre yeniden belirlenmesi gereken &ccedilıraklık eğitimi dahil &ccedilok ama&ccedillı lise d&uumlzenine ge&ccedilişin ayrıntılı bir bi&ccedilimde tasarlanması da gerekiyor.&nbsp

&Ccedilok ama&ccedillı liseyi bitiren &oumlğrencinin &uumlniversiteye ya da meslek y&uumlksekokuluna ge&ccedilişini d&uumlzenlemek i&ccedilin Y&OumlK&rsquoe de iş d&uumlş&uumlyor. &ldquoY&OumlK bu! İstediği anda gerekli komisyonları kurar ve bu işi kolayca halleder&rdquo diyebilsek de milli eğitim bakanlığı i&ccedilin bu iş o kadar kolay g&oumlz&uumlkm&uumlyor. Bakanlık i&ccedilin bırakın &ccedilok ama&ccedillı liseyi, mesleki eğitimcilerin g&uumlc&uumln&uuml kırmak ya da mesleki eğitimcilere, &oumlrneğin &ldquoKız teknik &oumlğretimle erkek teknik &oumlğretim arasında bir fark kalmadı, gelin bu iki genel m&uumld&uumlrl&uumlğ&uuml birleştirelim&rdquo d&uumlş&uumlncesini kabul ettirmek bile kolay olmuyor. &nbsp

Ger&ccedilek&ccedili olalım! ABD&rsquoci, piyasacı ve gerici siyaset&ccedililerin &ccedilok ama&ccedillı lise d&uumlş&uumlncesinin yanından ge&ccedilmesi bile beklenmiyor. T&uumlm umutlar, bu siyaset anlayışını alt-&uumlst edecek, emekten yana ve emperyalizme karşı sol siyaset anlayışının g&uuml&ccedilleneceği yıllara kalıyor.&nbsp

[email protected]&nbsp