Tokat Havalimanı: 41 yıllık tuhaf bir sağcılık hikayesi...

1976’da başlayan bir hikaye bu... Dönemin Tokat Milletvekili Ali Şevki Erek ve Ulaştırma Bakanı Nahit Menteşe ile başlayan Tokat'a havalimanı çalışmaları, 12 Eylül darbesi sonrası askıya alındı. Darbeden 8 yıl sonra yılan hikayesine dönen bir çalışmanın ardından havalimanı inşaatı tamamlandı. Ancak açılış için 7 yıl daha bekledi. 1995 yılında açılan ancak 2001 krizi sonrası kapatılan…

Ercan Bekçi

1976’da dönemin Tokat Milletvekili Ali Şevki Erek’in çalışmalarıyla başlayan ancak bu çalışmaların rafa kaldırılmasının ardından akamete uğrayan Tokat Havalimanı'nın 41 yıllık öyküsü oldukça ilgi çekici.

1976’da ilk adımı atan Erek’in 1995 yılında Ulaştırma Bakanlığı’na getirilmesiyle açılan Tokat Havalimanı, halen atıl durumda. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan’ın 2017 için “havaalanı yılı olacak” açıklamasının ardından yeniden gündeme gelen Tokat Havalimanı’nın 41 yıllık öyküsü, sağ- muhafazakar iktidarların sadece oy almak için giriştikleri çabaların kısa bir özeti durumunda.

MİLLİYETÇİ CEPHE'DEN AKP'YE...

Yıl 1976. Dönemin 1. Milliyetçi Cephesi’nin Tokat Milletvekili Ali Şevki Erek, Gençlik ve Spor Bakanlığı’na getirilmesinin ardından Tokat’a havaalanı yapılması için dönemin Ulaştırma Bakanı Nahit Menteşe’ye talepte bulunuyor. Menteşe kendisine gelen talebe yanıt vererek bölgeye havalimanı yapılması için bir rapor hazırlatıyor. Raporda, “Ankara-Samsun-Çorum-Amasya-Tokat hattında” haftada karşılıklı 10 seferi gerektiren 14000 kişilik havayolu yolcusunun bulunduğu ve “kısa menzilli iç hatlar ve besleyici havayolu şebekesi” projesinin başlatılması durumunda Tokat’ın projeden faydalanacağı belirtiliyor.

1977’de başlayan hükümet değişiklikleri ve 80 darbesinin ardından rafa kalkan proje, aradan geçen 7 yılın ardından dönemin Tokat Valisi Recep Yazıcıoğlu’nun girişimleri ile yeniden gündeme geliyor.

1988-90 arası uygunluğu belirtilen bir arazide tamamlanan 1700 metrelik pist, 1992’de sadece 1 işçinin koruduğu ve ineklerin otladığı bir yer haline geliyor.

1993’te Tokat Havalimanı projesini ilk ortaya atan Ali Şevki Erek’in Ulaştırma Bakanlığı'na getirilmesiyle tekrardan gündeme gelen Tokat Havalimanı, eksikliklerin giderilmesinin ardından 25 Ağustos 1995’te resmen açılır. Havalimanına inen ilk uçak, THY’nin “TOKAT” isimli RJ 100 tipi 100 kişilik uçağı olur.

Yıl 2001. Projenin gündeme gelmesinin üzerinden geçen 25 sene sonra dönemin koalisyon hükümeti havalimanını masraflı bulur ve “tasarruf tedbirleri gerekçesiyle” kapatır.

AKP’NİN 'BÜYÜK' PROJELERİ: YOLLAR, KÖPRÜLER VE HAVAALANLARI

Tokat Havalimanı projesinin ortaya atılmasından tam 30 yıl sonra dönemin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Tokat Havaalanı’nı büyük bir törenle yeniden açar. Bölgeye iniş yapan Atlas Jet, 2008 yılında Tokat Havaalanı’na uçuşlarını durdurur. 2010’a kadar çalışmayan havaalanı 2 sene sonra BoraJet’in uçuşlara başlamasıyla yeniden kullanıma açılır.

2017’nin Nisan ayında BoraJet’in uçuşlara ara verdiğini açıklamasının ardından Tokat Havalimanı yeninden kullanıma kapandı.

'YENİ HAVAALANI YAPILIYOR

Şimdi Tokat'a yeni bir havaalanı yapılması için çalışmalara başlanırken, Tokat'ın AKP'li vekilleri yeni havaalanının masalarında olduğunu belirtiyor. Eski havaalanı atıl hale getirilirken, AKP'nin "mega projeleri" arasında yer alan yeni havaalanının yapılacağı arazinin istimlak aşamasında olduğu öğrenildi.

'TOKAT CEZALANDIRILIYOR'

Konuya ilişkin soL'a açıklamada bulunan CHP Tokat Milletvekili Kadim Durmaz, "Tokat'ın cezalandırıldığını" ifade etti.

Durmaz, havalimanı projesinin 2017 yatırım programında yer alacağına dair birçok söz verildiğini belirtirken, havalimanının kurulacağı arazide kamulaştırmaya rıza göstermeyen arazi sahipleri ile ilgili mahkeme sürecinin daha yeni başlatıldığını belirtti. 

'UYGUN PİST YOK'

Mevcut havalimanına uygun ebatlardaki uçağa sahip tek firma olan Borajet, maddi sıkıntılar gerekçesiyle tüm uçuşlarını durdurunca, 41 yıllık hikayenin bir dönemi daha kapanmış oldu.

Mevcut pistin durumuna ilişkin bilgi aldığımız Tokat DHMİ yetkilisi, havalimanı pistinin küçük olması dolayı uçakların inemediğini ifade etti. Havalimanının normal şekilde çalıştığını ifade eden yetkili, havaalanına rakım yüksekliği nedeniyle uçakların inemediği iddiasını da yalanladı. Sadece Borajet'in uçaklarının 1700 metrelik pist alanına uygun olduğunu ancak firmanın uçuşları durdurmasından sonra uçak iniş ya da kalkışlarının yapılmadığını bildiren yetkili, eski havalimanı pistinin genişletilemediğinin de altını çizdi.

Yeni yapılacak havalimanının şehir merkezine daha yakın bir yerde olacağı ve askeri olarak da kullanılacağı iddia edildi.