TCDD kaza raporunu tamamlandı: Makasçıya eğitim verilmemiş

TCDD Teftiş Kurulu, 9 kişinin hayatını kaybettiği, Ankara'daki hızlı tren faciasıyla ilgili raporunu tamamladı. Olayla ilgili devam eden soruşturma kapsamında tutuklu bulunan tren teşkil memuru Osman Yıldırım'a yeterli eğitimin verilmediği ve Yıldırım'ın kusurlu olduğu belirtildi.

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Teftiş Kurulu, 13 Aralık 2018'de 9 kişinin hayatını kaybettiği, 93 kişinin yaralandığı Ankara'daki hızlı tren faciasıyla ilgili raporunu tamamladı.

Raporda, kazanın birinci nedeninin tren teşkil memuru Osman Yıldırım'ın, Hat 2 yolunu Hat 1'e bağlayan "M74" numaralı makası tanzim etmeyi unutması belirtilerek, Yıldırım'ın yeterli eğitim almadığına vurgu yapıldı. Raporda ayrıca YHT'nin bazı üst düzey çalışanları ile hayatını kaybeden YHT makinistleri Adem Yaşar ve Hulusi Böler'in de kusurlu olduğu ifade edildi.

MAKİNİSTLER DE KUSURLU BULUNDU

TCDD tarafından başlatılan idari soruşturma kapsamında hazırlanıp soruşturmayı yürüten Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilen raporda, kazanın, tren teşkil memuru (makasçı) Osman Yıldırım'ın, Ankara-Konya seferini yapmak üzere YHT Gar 11 yolunda hazır bulunan trenin sevkini Hat 1 yolundan yapması gerekirken Hat 2 yolunu Hat 1'e bağlayan "M74" numaralı makası tanzim etmeyi unutması ve bunun sonucu trenin Hat 2 yolundan gitmesi nedeniyle meydana geldiği belirtildi.

Yüksek hızlı tren trafiğini düzenleme yetkisi verilen YHT 8. Bölge Müdürlüğünün yayımladığı trafik işletme emirlerinde, trenlerin Ankara Garı-Esenkent yönünde Hat 1'i, Esenkent-Ankara Garı yönünde ise Hat 2'yi kullanacaklarının bildirildiği vurgulanan raporda, yüksek hızlı trenlerin yolun kapanması dışında Hat 1'den seyretmesi gerektiğini bilen, kazada hayatını kaybeden makinistler Adem Yaşar ve Hulusi Böler'in, bu durumu sorgulamayıp yanlış hattan giden treni durdurmamalarının da kazanın ikinci nedeni olduğu bildirildi.

MAKASÇIYA YETERLİ EĞİTİM VERİLMEMİŞ

Tren teşkil memuru (makasçı) Osman Yıldırım'ın geçici görevle Ankara YHT Garı'nda 20 Ekim 2018'de işbaşı yaptığı belirtilen raporda, şu tespitlere yer verildi:

"YHT Ankara Gar Müdürlüğünce, Osman Yıldırım'a, TCDD İşyerleri İşbaşı ve İntibak Eğitimleri Yönergesi ve Trafik ve İstasyon Yönetimi Servis Müdürlüğü Personelinin Görev Yetki ve Sorumluluklarına Dair 553 numaralı genel emir kapsamında tam olarak eğitim verilmediği, eğitime ilişkin tutulması gereken kayıt ve belgelerin de tutulmadığı, aynı zamanda Yıldırım'a TCDD Modernizasyon Dairesi Başkanlığının 6 Ağustos 2018 tarihli emrinde belirtildiği şekilde M74 numaralı butonlu makas tertibatının kullanılmasına yönelik eğitim verilmesi ve bu durumun belgelendirilmesi gerekirken böyle bir belgenin de tutulmadığı..."

TCDD'nin tren faciasından altı gün sonra makasçı Osman Yıldırım hakkında "makasçıya eğitim verdik" diye tutanak hazırladığı ortaya çıkmıştı.

'MESLEKTEN MEN EDİLMELİ'

Tren teşkil memuru Osman Yıldırım'ın, asli kusurlu olarak disiplin yönünden meslekten men edilmesi gerektiği belirtilen raporda, Trafik ve İstasyon Yönetimi Servis Müdürlüğü Personelinin Görev Yetki ve Sorumluluklarına dair talimatlara uymayan hareket memuru Sinan Yavuz'a kınama; trene sevk emrini GSM-R telefonundan iletmesi gerekirken dahili telefondan konuşan YHT 8. Bölge Müdürlüğü Trafik Yönetim Merkezi'nde görevli trafik kontrolörü Emin Ercan Erbey'e uyarma cezaları verilmesi öngörüldü.

3 KİŞİ TUTUKLU BULUNUYOR

Bu arada, Ankara-Konya seferini yapan YHT ile raylarda kontrol için bulunan kılavuz trenin, 13 Aralık 2018'de çarpışması sonucu meydana gelen kazayla ilgili Ankara Cumhuriyet Başsavcılığınca başlatılan soruşturma sürüyor.

Soruşturma kapsamında makasçı Osman Yıldırım, hareket memuru Sinan Yavuz ve kontrolör Emin Ercan Erbey tutuklu bulunuyor.