19. yüzyılda “Şebekeye uğrattılar yolumuz / Acep neye varır bizim halimiz / Yedi kral yiyip gider malımız / Seninirse şeker şerbet bal olsun” demiş Dadaloğlu, dönemin zorbalarına… Ruhi Su bu şiiri yılarca seslendirdi, dinleyiciyle buluşturdu.
O günden bugüne azalmadı arttı sömürücüler, zalimler, zorbalar. Daha örgütlü, daha sistemli, daha cilalı, daha sistematik, daha kapsamlılar artık…
Sabuncubeli Tüneli'nin hikayesi de işte böyle bir "şebeke" hikayesi: Borcun halkın cebinden ödendiği; kârın ve rantın ise yandaşların kasasına akıtıldığı bir hikaye!
SABUNCUBELİ TÜNELİ NEDİR?
İzmir-Manisa arasını 15 dakikaya indireceği söylenen Sabuncubeli Tüneli inşaatında sona gelindi. Tünel'de 8 Eylül Cuma (yarın) gecesi Başbakan Binali Yıldırım’ın katılımıyla "ışık gördü" töreni gerçekleşecek. “İzmir-Manisa arasını 15 dakikaya indirecek proje” olarak tanıtılan ve AKP’nin 2011 seçim vaatleri arasında “çılgın proje” olarak yer alan tünelin hava fotoğrafları birkaç gündür haberlerde ve sosyal medyada paylaşılmaya başlandı. Ancak yılan hikayesine dönen bu projenin ilginç bir başka hikayesi daha var. Borçların Hazine'ye yani halka kaldığı, rantın ise AKP'ye yakın Kalyon İnşaat firmasına yönlendirildiği uzun bir hikaye...
AKP’nin 2011 seçimleri öncesinde İzmir’e vaat ettiği 35 projeden biri olan Sabuncubeli Tüneli, inşaatı üstlenen Koçoğlu firması batınca yarım kalmıştı. İflas eden firmanın 35 milyon liraya yakın dış finansman kredisi borcunun Karayolları Genel Müdürlüğü’ne kaldığı, borcun Hazine’den ödeneceği öğrenildi. Tünel inşaatını ise Tayyip Erdoğan’a ve AKP’ye yakınlığıyla bilinen Kalyon İnşaat tamamladı.
NE OLMUŞTU?
Tünelin borç ve rant dolu hikayesine bakalım:
9 Eylül 2011’de temeli atılan ve Koçoğlu firmasının üstlendiği Sabuncubeli Tüneli, firmanın iflası nedeniyle 4 Kasım 2014’te yarım kaldı. Çukurova Havaalanı inşaatını da yap-işlet-devret modeliyle üstlenen ve mali sıkıntıya düşünce “iflas erteleme” isteyen Koçoğlu İnşaat, Sabuncubeli Tüneli’nden de çekildi. Türkiye İnşaat Sanayicileri İşveren Sendikası Başkanlığı’nı da yürüten Şükrü Koçoğlu’na ait Koçoğlu İnşaat, 17 hava ambulansı ile Sağlık Bakanlığı’nın bu alandaki en büyük tedarikçisi olmuştu. Grup şirketleri Koçoğlu Havacılık ve Skyline Ulaşım AŞ, ABD Başkanı Barack Obama’nın Türkiye’ye yaptığı ziyarette helikopterine hangarlama hizmeti de vermişti. TÜSİAD üyesi olan grubun kurucusu Şükrü Koçoğlu birçok kez "Vergi Onur Ödülü" ile ödüllendirilmişti.
AKP'YE YAKIN KALYON DEVAM ETTİ!
Koçoğlu’nun yarım bıraktığı Sabuncubeli Tüneli inşaatı, AKP’ye ve Tayyip Erdoğan’a yakınlığıyla tanınan Kalyon İnşaat tarafından sürdürüldü. Yarım kalan tünelin tamamlanması için yaklaşık 150 milyon lira daha harcandı. İzmir-Manisa arasını 15 dakikaya indirecek proje kapsamında 4 bin 80 ve 4 bin 74 metrelik iki tünelin açılması ve toplamda 6,5 kilometre bağlantı yolu yapılması öngörülen yatırım 2015'te yeniden başladı. Projenin 2017’nin ilk üç ayı içinde tamamlanması öngörüldü ancak proje vaat edilen bu tarihe yetiştirilemedi.
ZARARIN FATURASI HALKIN CEBİNDEN...
Öte yandan yeniden ihaleye çıkılan projeyle ilgili oluşan zarar da kamuya yani halkın cebine kaldı. Anlaşmalar gereği, Koçoğlu Şirketler Grubu'nun kullandığı dış finansman kredisi borcunu Karayolları Genel Müdürlüğü üstlenmek zorunda kalırken, 35 milyon lira civarındaki ödeme Hazine kasasından, yani halkın ödediği vergilerden karşılanıyor!
PARAYI KALYON KAZANDI!
İflas eden Koçoğlu firmasının zararı kamu kaynaklarından ödenirken, parayı ise yarım kalan Sabuncubeli Tüneli inşaatını sürdüren Kalyon İnşaat kazandı.
Kalyon İnşaat, AKP hükümetleri döneminde yapılan pek çok projenin ihalesini de alan firma... Erdoğan'a yakınlığıyla bilinen ve Beykoz Ormanı'na da üniversite yapacak olan Kalyon İnşaat, İzmir-Manisa arasında yarım kalan Sabuncubeli Tüneli’ni tamamladı. Grup ayrıca, KKTC içme suyu projesinden İstanbul Finanskent projesine kadar geniş bir alanda kazandığı ihalelerle dikkat çekiyor. Kalyon Grup, Ekim ayında gerçekleşen İstanbul Mecidiyeköy- Mahmutbey Metro ihalesini de 849 milyon TL’lik teklifi ile kazanan konsorsiyum içinde yer aldı. Son olarak Sabah ve ATV’yi alarak bir kez daha dikkatleri üzerine çeken Kalyon Grup, AKP döneminde yükselişe geçen şirketler sıralamasında üst sıralarda yer alıyor. Kalyon İnşaat, 3. havaalanı inşaatını üstlenen firmalardan biri olarak da tanınıyor.
KİMDİR BU KALYONCU?
Kalyon İnşaat'ın patronu Orhan Cemal Kalyoncu ile Tayyip Erdoğan'ın dostluğu eskilere dayanıyor. Türkiye'nin sağcı ve gerici isimlerinin bir araya geldiği çatı oluşumu sayılan Birlik Vakfı'nda da Tayyip Erdoğan'la birlikte kurucu kadrodan olan Cemal Kalyoncu, kapatılan Fazilet Partisi'ndeki "gelenekçi-yenilikçi" kavgasında Tayyip Erdoğan'ın yanında yer almıştı. Tayyip Erdoğan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı iken, Kalyoncu da aldığı ihalelerle büyümeye başladı.
Kalyoncu'nun adı 25 Aralık büyük yolsuzluk ve rüşvet operasyonunda gözaltına alınacak 41 kişinin içerisinde geçtiği iddia edilen Kalyoncu'nun mal varlığına, operasyonu yürüten savcılar tarafından tedbir konulmuştu!. Ancak operasyon emrini veren Savcı Muammer Akkaş'ın talimatları polis tarafından uygulanmamış ve Kalyoncu'yla birlikte diğer isimler de gözaltına alınamamıştı. İşadamlarının mallarına konulan tedbir de 14 Ocak‘ta kaldırıldı.
O dönemde internete düşen ses kayıtlarındaki iddialar şöyleydi: Başbakan Erdoğan, eski Ulaştırma ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'dan Sabah ve atv'nin satın alınması için bir grup işadamını yönlendirmesini istiyordu. Yıldırım, işadamlarıyla toplantı yaparak ‘havuza' kimin ne kadar para vereceğini tebliğ ediyordu.