Osmangazi Köprüsü'nde hayal kırıklığı: Hedeflenen rakama ulaşılamadı!

Osmangazi Köprüsü, bayram trafiğinde bile "toplam garanti geçiş sayısına" ulaşamadı. Projenin 4 etabı için verilen 115 bin araçlık geçiş garantisine ulaşılması çok kolay olmayacak. Rakamların belirtilen araç sayısının altında kalması durumunda, aradaki fark "Hazine" yani vatandaş tarafından ödenecek.

Günlük 40 bin araçlık geçiş garantisi verilen Osmangazi Köprüsü'nü 87 bin 23 araç kullandı. Ancak, bayramdan sonra köprüden geçişin ücretli olması durumunda ortaya nasıl bir tablo çıkacağına ilişkin soru işaretleri var.

Sözcü'den Sayime Başçı'nın haberine göre, geçiş garantisi verilen köprü ve otoyollardan yeterli araç geçmemesi durumunda köprünün parasını vatandaş ödemek zorunda kalacak. 10 milyar TL'lik İstanbul-İzmir Otoyol projesinin en önemli parçası olan Osmangazi Köprüsü, 5 günlük bayram döneminde bile ‘toplam garanti geçiş sayısına' ulaşamadı. Bayram döneminde ücretsiz olduğu açıklanan köprüden, Kocaeli Valisi Hasan Basri Güzeloğlu'nun açıklamasına göre 5 gün içinde 435 bin 115 araç geçiş yaptı. Bu dönemde günde ortalama 87 bin 23 aracın kullandığı köprü, bu hesapla her gün bayram olsa dahi devlet tarafından projenin 4 etabı için verilen 115 bin araçlık geçiş garantisinin altında kalacak.

GEÇMEYEN ARACIN PARASI

Otoyol AŞ'nin verilerine göre, Gebze, Orhangazi, İzmir Otoyolu Projesi'nin 4 etapta bitirilmesi hedefleniyor. Otoyol ve köprüyü yapan ve 22 yıl boyunca projeyi işletecek olan şirketlere, bu köprü ve yollardan geçecek araç sayısı ile ilgili Hazine tarafından garanti verilmiş durumda. Bayramda ücretsiz kullanıma açılan Gebze- Orhangazi bölümü için günlük 40 bin, otoyolun toplam 4 etabı içinse günlük 115 bin araç geçişi Hazine tarafından garantilendi. Rakamların belirtilen araç sayısının altında kalması durumunda aradaki fark ‘Hazine', yani ‘vatandaş' tarafından ödenecek. Bayram döneminde ücretsiz olması nedeni ile köprüye büyük ilgi gösteren vatandaşlar, sadece köprü için garanti edilen araç sayısını ikiye katlamış olsa da projenin tamamı için verilen 115 bin araç geçişinin sağlanıp sağlanamayacağı büyük soru işaretleri taşıyor.

OTOYOLLAR İÇİN AYRI ÜCRET

Soru işaretlerinin temelinde yatan nokta ise geçiş ücretleri. 2009'da ihalesi yapıldığında KDV hariç 35 dolar olarak belirlenen köprü ücreti, bugünkü kur üzerinden 101 TL olarak açıklanmıştı. Ancak KDV ile birlikte yaklaşık 120 TL'ye denk gelen geçiş ücreti yüksek bulununca, rakam 88 TL 75 kuruşa indirildi. Köprüden 5 günlük dönemde geçen araçlar, ücret ödemiş olsaydı 38 milyon 616 bin TL'lik bir kazanç sağlanacaktı. Bu da günlük 7 milyon 723 bin 291 TL'lik bir hasılata denk geliyor. Ancak bu ücret sadece köprü geçişini kapsıyor. Hazine tarafından verilen garantide ise tüm etaplar için günlük 115 bin araçtan yıllık 41 milyon 975 bin aracın geçişi planlanıyor. İstanbul'dan İzmir'e gitmek için bu seçeneği kullanacak olan vatandaşlar, 88.75 TL'lik köprü geçiş ücretine ek olarak otoyollar için de ayrı ücret ödeyecek.

4 ETAPLIK PROJE 2020'DE BİTECEK

Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay konsorsiyumu ile 2035 yılına kadar işletilecek olan otoyol en büyük Yap-İşlet-Devret projeleri arasında yer alıyor. 2020 yılında bitirilmesi planlanan proje, 4 etaptan oluşuyor. Projede, 1. Kesim olan Gebze-Orhangazi için günlük 40 bin, 2. Kesim olan Orhangazi-Bursa yolu için günlük 35 bin, 3. Kesim olan Bursa-Balıkesir/Edremit ayrımı için günlük 17 bin, Balıkesir-Edremit ayrımı/İzmir bölümü içinse günlük 23 bin araç geçişi hazine tarafından garantilendi. Proje, Karayolları Genel Müdürlüğü'ne (KGM) sunulan teklif bazında 377 km otoyol ve 44 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 421 km uzunluğunda. Proje tamamlandığında İstanbul-İzmir arası yolun 3.5 saate inmesi bekleniyor.