Maçka Parkı'nda neler oluyor?

Maçka Parkı'nın tünel çalışmaları nedeniyle kapatılması tepkiye neden oldu. İBB, "Ağaçları kesmeyeceğiz, taşıyacağız" derken Şehir Plancıları Odası böyle bir projenin yıkım getireceğini savundu. Bölge sakinleri ise parkı korumak için mücadele etmekte kararlı.

İstanbul Beşiktaş'ın yeşil alanı Maçka Parkı bu kez tehlike altında. Tünel çalışmaları için parkın bir kısmı kapatılırken bölge sakinlerinin tepkisi üzerine belediyeden "Ağaçları kesmeyeceğiz, taşıyacağız" yanıtı verildi. Bölge sakinleri ise uygulamaya karşı Maçka Parkı'nda bir araya gelerek eylem yaptı. Peki, Maçka'da tam olarak ne oluyor?

Habertürk'ün haberine göre, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Dolmabahçe-Levazım-Baltalimanı-Ayazağa tünelleri ve kavşak çalışmalarına başladı. Bu noktada yeraltına giren yol, Bayıldım Caddesi’nin hizasınca ilerleyerek Balmumcu’ya uzanacak.

2 tüp olarak 7, 8 metrelik boyutta inşa edilecek tünelden Ortaköy Vadisi’ne çıkış verilecek. İBB’de duyurulan ve 6 Şubat’ta askıdan inecek imar planına göre buraya yapılan tünellerin Taksim Meydanı’nda yeraltındaki tünellerle birleştirilmesi öngörülüyor. 

'97 AĞAÇ ETKİLENECEK'

Öte yandan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş 2015 yılı Faaliyet Raporu sunumunda bu hattaki tünelleri sıralayarak Ayazağa-Çayırbaşı ve Sarıyer-Zekeriyaköy tünellerini de yapmaya başlayacaklarını açıklamıştı.

Beşiktaş’tan Sarıyer’e kadar aralıklı olarak yerüstünden de ilerleyen ve etüt çalışmaları devam eden tünel hattının Maden bölgesinde yeniden yeraltına girerek Zekeriyaköy’ün altından geçmesi ve Üçüncü Köprü’yle birleşerek yerüstüne çıkacağı iddia ediliyor.

Maçka Parkı'nın tehlike altına girmesi üzerine gelen tepkilere İBB yanıt verdi. Yanıtta, “Maçka Parkı’nın toplam alanı 102 bin metrekare, çalışma yapılan alan 3 bin 500 metrekare. Çalışmadan 97 ağaç etkilenecek. Ağaçlar kesilmeyecek, nakledilecek. Tünel çalışması tamamlandıktan sonra nakledilen ağaç sayısı kadar ağaç dikimi yapılacak" denildi.

'BU PROJE SAKINCALI'

TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu üyesi Ayşe Yıkıcı, “Projenin Dolmabahçe çıkışı Maçka Parkı; Levazım çıkışı Ortaköy Vadisi olarak görülmektedir. Oradan Harp Akademileri’ne çıkan bölgeye uzanıyor. Ama karayolu yatırımlarının ulaşıma çözüm olmayacağı bir türlü anlaşılamıyor” açıklaması yaptı.

“Bu kadar uzun bir hattın yapılması sakıncalı” diyen Ayşe Yıkıcı nedenini şöyle açıklıyor:

“Bu kent yedi tepeli, eğimleriyle ünlü. Bir yerden bir yere batıp-çıkarken yüzeye daha yakınlaşacaklar ve bu durum uygulama ve maliyette sıkıntı getirir. Güzergâhın planlandığı aksın batış-çıkış noktaları örneğini verdiğimiz gibi hep orman alanları, askeri alanlar, park alanları. Tünelin çıktığı yerlere de bakınca örneğin Maslak kısmı, Fatih Ormanı Tabiat Park projesine çıkıyor. Arkasından Ortaköy Vadi projesi geliyor. Yani tünel bitimleri hep yeni bir proje alanı. Yapılaşmanın olmadığı ya da çok az olduğu alanlar.Yani kuzey aksına doğru kayan tüneller kamusal alanlardaki yapılaşmalara da zemin hazırlıyor. Kuzey ormanları yeni bir karayolu yatırımıyla kıyıma uğramamalı. Bu proje yapılaşmaya zemin hazırlar. Tüm bunları kaybedebiliriz.”