İmam hatip karanlığındaki okulların velileri ve öğretmenleri konuşuyor (1)

İmam hatiplerin, imam hatipleştirilen okulların ya da imam hatipleştirme operasyonunun kıskacındaki kurumların velileri ve öğretmenleri soL'a anlattı... Yazı dizimizin ilk bölümü bugün... Bugün imam hatip dayatmasına maruz kalan Beşiktaş Levent'teki İsmail Tarman Ortaokulu'nun velileriyle yaptığımız görüşmeye yer veriyoruz. Veliler, "Adım adım ilerliyorlar ama okulumuzu…

Haber Merkezi

İmam hatiplerin, imam hatipleştirilen okulların ya da imam hatipleştirme operasyonunun kıskacındaki kurumların velileri ve öğretmenleri soL'a anlattı... Yazı dizimizin ilk bölümü bugün... Bugün imam hatip dayatmasına maruz kalan Beşiktaş Levent'teki İsmail Tarman Ortaokulu'nun velileriyle yaptığımız görüşmeye yer veriyoruz. Veliler, "Adım adım ilerliyorlar ama okulumuzu vermeyeceğiz" diyorlar.  

İstanbul’un laik birikimi güçlü olan ilçelerinden Beşiktaş Levent’te bulunan İsmail Tarman Ortaokulu, bir dayatmayla imam hatip ortaokuluna dönüştürülmek istenirken, veliler, eğitimciler, öğrenciler güçlü bir mücadeleyle okulun dönüşüm sürecini durdurmaya çalışıyorlar.

BOYUN EĞMEYEN VELİLERLE KONUŞTUK

Dayatmaya boyun eğmeyen dört veliyle, Günay İmir, Bengü Bozkurt Doğan, Melek Akyürek ve Sevgi Yağcıtopçu ile görüştük, yaşanan süreci onlardan dinledik. Biz sorularımızı yönelttik, onlar birbirini tamamlayan yanıtlar verdi.

Veliler kararlı. Ne yapılmak istendiğinin farkındalar ve kararlılıkla okullarını vermeyeceklerini vurguluyorlar.

Bu söyleşiyi siz soL okurlarıyla paylaşıyoruz.

"ADIM ADIM İLERLİYORLAR AMA OKULUMUZU VERMEYECEĞİZ"

Çocuğunuzun okulunun dönüşüm sürecinden nasıl haberdar oldunuz? Gizli saklı bir süreç mi ilerletildi yoksa açıkça ilan edildi mi?

Merhaba. Nasıl öğrendiğimizi açıklayamayız. Ama ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne gittiğimizde bu durum reddedilmedi. “Okulumuzu dönüştürecekmişsiniz, doğru mu?” diye sorduk. “Bakanlıktan isteniyor” diye cevap verdiler. İlçemizde imam hatip orta okulu (İHO) yokmuş ve açılması gerekiyormuş diye açıkladı Müdür. “Neden olması gerekiyor, böyle bir talep mi var?” deyince bir sessizlik oldu. Sonra İHO olması yönünde vatandaşlardan bazı talepler olduğunu söyledi. “Biz talep başvurusunu görmek istiyoruz deyince” gösteremeyiz dedi. Ama bizim ismimiz, imzalarımız açık. Okulun yaklaşık 900 velisi okulun İHO’ya dönüştürülmemesi için imza attı. Bu kadar insan dönüşüme karşı çıkıyor. Öyle bir talep olduğuna inanmıyoruz.

Kendilerine, “Neden İsmail Tarman Ortaokulu? Okulumuz bu mahalledeki tek ortaokul. Okulumuz başarılı. Dereceye giren öğrenciler var. Çok iyi giden bir okulun dönüştürülmesinin mantığı ne?” diye de sorduk. Hiçbir şey diyemediler. Bakanlığın istediğini söylüyorlar, bunun dışında cevapları yok. “Bize rağmen nasıl dayatır Bakanlık” diye soruyoruz. Böyle işte deniyor.

Bir de okulun öğrencilerinin civar mahallelerden geldiğini, aslında, mahallenin ihtiyacına denk düşenden büyük bir okul olduğunu söylediler. Biz de “İHO’ya dönüştürülürse nereden gelecek” diye sorduk. Yine taşıma öğrenci olacak. Civar mahallelerde imam hatip zaten var. Seyrantepe’de, Gültepe’de zaten var. Ve o okullarda sınıf mevcutları az. Okullar dolmuyor. İsteyen oraya gitsin, biz de buraya getiriyoruz. Laik eğitim isteyenler tıkış tepiş okullarda okurken, çocuğuna dini eğitim aldırmak isteyenler için normal okullar dönüştürülüyor. “O zaman, ne yapmak istiyorsunuz?” dedik. Hep top yuvarlıyorlar.

Okulunuzun dönüşüm sürecinde veliler ve öğretmenler nasıl bir tavır aldı? Bir tepki ortaya çıktı mı? Okul idarecileri dönüşüm sürecini destekledi mi? Velileri ikna etme, imam hatip propagandası yapma gibi bir çaba içersinde oldular mı?

Biz dönüşümü duyunca imza toplamaya başladık. 4 günde 5 bin imza topladık. Bunu Beşiktaş İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne götürdük. Birçok konuda açıklama yapmaya çalıştık. Etrafta fazla okul olmadığı için bu öğrencilerin oraya kaymasın halinde çok kalabalık okullar olacağını ifade ettik. Eğitim niteliksiz olacak. Çok isteniyorsa okul açılsın, bakanlık açsın. “İnsanlara dayatmak yerine tercih hakkı vermelisiniz” dedik. Ama mantıklı cevap veremediler. “Okulun imkanları güzel, o sebeple seçildi” gibi tuhaf bir şey de söylediler bir ara. Ama biz İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğüne’de gideceğiz, oraya da sorularımızı ve dilekçelerimizi ileteceğiz. Hala imza toplamaya devam ediyoruz. Buradaki iş yerlerinde çalışanlar bile imza veriyorlar. Veliler imza kağıtlarını alıp mahallerinde imza topluyor.

İmam hatip propagandası yapma gibi bir durum yok. Daha çok sessiz bir şekilde oldu bittiyle mesele hallolsun istiyorlar.

Öğretmenlerimizden destek verenler var. Ama baskıları, sürgünleri bildiğimiz için öğretmenlerimizi kaybetmemek istiyoruz. Açıktan bir şey yapmıyorlar.

Buraya öğrenci gönderen Şair Mehmet Emin Yurdakul ilkokulunu da ziyarete gideceğiz. Onlar da okul dönüşürse açıkta kalacaklar. Onlara kimse sordu mu? Hiç zannetmiyoruz.

İmam hatip okulunu neden tercih etmiyorsunuz?

Düşünce yapısı olarak laikliği sahipleniyorum ve böyle bir eğitim istiyorum. Bilimsel eğitim istiyorum. Okulumuza, öğretmenlerimize bu haliyle güveniyorum. Bu nitelikte bir eğitim benim tercihim. Dini eğitim ailede verilir. Devlet bilimsel eğitim verir.

İmam hatiplerin başarılı bir eğitim verdiğini görmüyoruz. Lise sınavlarında ve üniversite sınavlarında başarısız bu okullar. Çünkü gerekli dersleri yeterli düzeyde vermiyorlar. Eğer Bakanlık bir şeyle uğraşacaksa, imam hatiplerin başarısını yükseltmekle uğraşsın.

Bir de bu okullar meslek okulu ise neden orta okul kısmı var. Başka meslek okullarının orta kısımları var mı? Yoksa neden imam hatipler ortaokullara kadar indi? Neden bu ayrımcılık yapılıyor?

Burada muhafazakar veliler de bu mevcut okulu tercih ediyor. Onlar da dönüşüme karşı metnimizi imzaladı. “İstesek zaten bahsettiğimiz mahalledeki okullara gönderirdik” dediler.

Çocuğunuz nasıl deneyimledi bu süreci? Ne gibi sıkıntılar yaşadı? Siz bu süreçten nasıl etkilendiniz? Ne tür mağduriyetler yaşadınız?

Çocuklar tedirgin oldular, üzüldüler. Okullarının dönüştürülmesini büyük çoğunluk istemiyor. Ağlayarak geliyorlar, “okulumuz elimizden alınıyor, arkadaşlarımızdan ayrılmak istemiyoruz, okulumuzda mutluyuz“ vb şeyler söylüyorlar. Okul imam hatip olursa bu çocukların çok büyük kısmı burada kalmayacak. Bunun farkındalar ve okullarına sahip çıkıyorlar, biz imzalayalım diyenler var. Israrla annesinden imza isteyip imza masasına getiren öğrenci oldu.

Velilerden birinin çocuğu bu dönüşümü istemediği için okulun içinde “okuluma dokunma” diye bağırıyor ve din hocası bu öğrencilere “teröristsiniz, siz buraya yakışmıyorsunuz” diye bağırıyor. Bununla ilgili yazılı şikayette bulunduk. Öğretmenlerin bazıları çocuklara baskı uyguluyor. Sınıfta “okul imam hatip olsun mu?” diye oylama yaptıran aynı öğretmen.

İmam hatipleri neden yaygınlaştırıyorlar sizce? Bundan sonrası için ne düşünüyorsunuz? Mücadelenizi nasıl sürdüreceksiniz?

Neden açıyorlar? Bundan 25 sene önce bir konuşmada Erbakan “neden imam hatip” sorusuna “bize kadro lazım” diye cevap vermişti. Olay bu kadar basit.

Mesela bu okullar meslek okulu ve kız öğrenci alıyorlar. Neden? Bu politik bir tercih. Ne aile, ne eğitimciler, ne devlet buna karar veremez. Çocukların hakkı var. Özgür bıraktığınızda bunu kendileri de söylüyor. Biz hakkını arayan çocuklar yetiştirmek istiyoruz.

Eşit eğitim hakkı alamıyorlar. İmam hatibe giden çocuklar iyi okullar kazanamazlarsa nasıl iş bulacaklar? Bu çocukların geleceğini karartıyorlar. Çocuklar ucuz iş gücüne kaydırılacak. Bir dönemler Koç Ailesi savunuyordu, “meslek lisesi memleket meselesi” diye. İşte dindar zihniyetle yetiştirerek hakkını aramayacak insanlar yetişecek.

Biz devam edeceğiz. İmam hatip okullarını yaygınlaştırmak istiyorlar. Adım adım ilerliyorlar. Bunun da farkındayız. Okulumuzu vermeyeceğiz. Başka yerlerde mücadele edenler olursa desteğe gideceğiz. Desteğe gelmelerini isteyeceğiz.

Yarın: İstanbul'da imam hatip kıskacındaki okulların veli ve öğretmenleriyle görüşmeler...