60. Yıl Ortaokulu velileri gerici eğitime karşı mücadelede kararlı

Sarıgazi 60. Yıl Ortaokulu velileri eğitimde gericileşme hamlelerine karşı mücadeleye devam ediyor. Veliler, imam hatipleştirilen okullara karşı özel okulların kurtuluş olamayacağını her okulda aynı müfredatın kullanıldığını hatırlatarak birlikte mücadele etmenin önemine vurgu yaptı.
Caner Şimşek
Cumartesi, 16 Eylül 2017 11:46

Eğitimdeki gericileşme hamleleri devam ederken okulları geçtiğimiz sene imam hatibe çevrilen Sarıgazi 60. Yıl Ortaokulu'nun velileri mücadelede kararlı.

Sarıgazi 60. Yıl Ortaokulu'ndan G.Y. , G.K. , S.A. isimli velilerle verdikleri mücadeleyi konuştuk. Aydınlanma Hareketi'yle birlikte yazar, gazeteci ve sanatçıların da mücadelelerine destek olduğu veliler yaptığımız görüşmede gerici eğitime karşı bilimsel, laik eğitimi savunmaya devam edeceklerini vurguladı. 

Sarıgazi 60. Yıl Okulu'na yönelik çok sinsice bir imam hatipleştirme süreci işletildi. Şimdi gelinen durum nedir? Öğrenciler ne gibi sorunlar yaşıyor?

G.Y. Geçtiğimiz iki sene içerisinde 2-3 sınıfta imam hatip dersleri verilmeye başlandı. Şimdi tahmin ediyorum ki 40’a yakın olmuştur. Zaten bu sebeple okulumuz ikiye bölündü. Artık aynı bina içinde iki okul var. Öğrenciler birbirine karışmasın diye koridorlar cam ile ayrılmış durumda. Normal ortaokul bölümünde okuyan çocuklar kalabalık bir ortamda ders görüyorlar. İmam hatip sınıflarının çoğalmasının bir sebebi de, ikameti tutmayanlar ve okul durumlarından dolayı taşınan öğrencilerin buraya getirilmesidir.

Örneğin benim çocuğum 5. sınıfı 30 kişi okudu; 6. sınıfta 40 kişi oldular. Bu sene de bu okula talep fazla, şimdi kaç kişi olur sınıfları bilemiyorum. Durum böyleyken imam hatip sınıfları genellikle 25 kişi ders görüyor. Bizim okulumuza dair göremediğimiz de bu olmuş. Bize imam hatip sınıfları ilk başta azdı ve geçici denildi; şimdi neredeyse okulun yarısı oldular. Fen bilgisi derslerinde kullanılması gereken laboratuvarı bile imam hatip sınıfına dönüştürdüler. Çocuklar uygulamaya ihtiyaç duyulan bu dersi artık yüzeysel olarak işleyip geçiyorlar.

S.A. Buna ek olarak TEOG sınavı yaklaşırken imam hatip sınıflarındaki öğrencilere okulun en iyi hocaları tarafından sınava özel dersler verildi iki ay boyunca. Normal ortaokulda okuyan çocuklara ise Kuran kursu verilmek istendi. Mesela karnelerin dağıtıldığı gün bütün sıralara bırakılmış kağıtlar dördüm. Açıp baktığımda yaz dönümü içinde belirli tarihlerde Kuran kursu verileceğine dair bir çağrı olduğunu gördüm. Bunu gidip müdüre sordum ama hiç oralı bile olmadı. Bbu din dersi hocası yapmıştır” deyip konuyu dikkate almadı. Bunun dışında imam hatiplere yönelik teşvikler de söz konusu mesela servis ücretleri artıyorken, imam hatip kaydı yaptıranlara devlet yardım sunuyor. Hatta bazı yerlerde yemek ve tablet bilgisayar imkanı verileceği söyleniyor. Yalnızca imam hatip öğrenimini hoş göstermeye çalışıyorlar.

G.Y. Onların istediği içten içe şu aslında: Karma eğitimi ortadan kaldırmak, bu ülkeye şeriatı getirmek. Bunun için canla başla çalışıyorlar. Bazı okullarda kantinleri ve sınıfları kız-erkek olarak ayrılmasına dair haberleri görüyoruz.

Okullara kayıt parası adı altında velilerden para isteniyor. Hatta bunun düzeyi okula göre de değişebiliyor. Bu konuda ne söylemek istersiniz?

G.K. Ben çocuğumu İngilizce ağırlıklı ders verilen sınıfa kaydettirdim. Bu sınıfların senelik bin liralık harcı oluyormuş. Sınıfların mevcudu da daha az hale geliyor. Ben okul kaydı sırasında müdür benden para istemeye çalıştı. Bir arkadaşım daha vardı o sırada yanımda. Müdürün para isteyeceğini hal tavırlarından anladım. Para konusunda lafa girmeye çalıyordu. Baktı olmadı kayıttan sonra İngilizce sınıflar için sınav yapılacağını söyledi. Çocuk sınavı geçince kayıt esnasında paralı olduğunu anladım. Yine de kayıt yaptırdım çünkü daha öncesinden özel kurslardan İngilizce derslerini araştırmıştım. Okuldaki senelik para özel kurslara göre çok daha uygun ama göreceğiz bakalım yabancı dil eğitimi nasıl olacak?

G.Y. Okul yönetimleri öyle bir duruma gelmiş ki, iyi öğretmenin olduğu sınıfa çocuğu kayıt yaptırmak için de para istiyorlar. Mesela şu öğretmenle ileride sorun yaşayacağını düşünüyorsan belirli bir paraya iyi bir öğretmenin sınıfına kayıt yaptırmalısın. Sonra çocuğun sorun yaşadığında benim kapıma dayanma diyorlar açık açık. Okul değil işletme olmuşlar. Onlar da iyi öğretmeni ellerinde tutmak istiyorlar. Hepimizin sırtından kazanıyorlar.

AKP iktidara geldiğinden bu yana en çok kurcaladığı alanlardan biri eğitim oldu. Liseye geçiş sınavları ile ilgili defalarca değişiklik yapıldı. 4+4+4 sistemi ile müfredatta ciddi değişikliler oldu. Ne düşünüyorsunuz?

G.Y. Sanırım 15 yıl oldu onlar iktidara geleli. Her geçen gün gericileştik. Var olan her şeyi elimizden almaya çalışıyorlar. Her geçen gün laikliğe saldırıyorlar.15 Temmuz bahanesi ile bir sürü öğretmen işinden uzaklaştırıldı. Ben çocuklarımın başarılı olmasını isterim ama onlar için çok endişeleniyorum. Mezun olsalar dahi koşullar onlar için çok zor olacak.

S.A. Şunu ifade etmek istiyorum; ben inançlı bir insanım. Fakat dinin siyasallaşmasına ve insanların bu konuda ayrıştırılmasına karşıyım. Yeni bir müfredatı yürürlüğe koymuş kitapların içi boş, öyle olunca öğretmenler ekstra kaynak kitap önerisinde bulunuyor dönem içerisinde. Açıkçası böyle bir müfredatı istemiyorum.

Okullar kapanmadan geçtiğimiz dönem 60. Yıl Ortaokulu velileri eylem yaptılar. İmam hatipleşmenin en yaygınlaştığı şu dönemde yaptığınız eylem hakkında ne düşünüyorsunuz?

G.Y. Tabii ki önemli bir adım, Burası Sarıgazi’nin kalesidir. Eylem yaptığımız sırada 500'den fazla dilekçeyi milli eğitime verdik. Ama bence 3 bin velisi olan bir okul için yetersiz. Bu konuda çevremdeki insanlarla konuşuyorum yeri geldikçe. Onlara, kısa vadeli olarak değil mesela yeni evli veya torununuz olan birisi dahi olsanız bu sizi ilgilendiriyor. Bugün bana dokunan yarın onların çocuklarına da dokunacak. Özel okula yollamak kurtuluş değil ki bu toplumsal bir dönüşümün sinyalleri.

G.K. Cebinde parası olanlar çocuğunu koruma düşüncesiyle özel okula gönderiyor. Ama bu bir para tuzağı ve para da onları kurtaramayacak. Çünkü bütün okullar aynı eğitim müfredatını kullanıyor. O yüzden bazı şeyler velilerin elinde, veliler tavrını nasıl koyarsa öğretmenlerden bunu göre davranıyor. Bunun için velilerin irtibatlı halde olması gerekiyor ki birlikte hareket edebilsinler.