Katar'ın çocuğu beIN Sports: Sermayenin yeni atılımı

2012 yılında kurulan televizyon kanalı beIN Sports, Türkiye medya piyasasına Digitürk'ü satın alarak giriş yaptı. Katar Spor Yatırımları'nın (Al Jazeera Media Network) sahip olduğu televizyon kanalı, spor medyasının bir 'tekelleşme çağına' eriştiğini gösteren en önemli kanıtlardan.

İsmail Sarp Aykurt

Arapça'dan Türkçe ve İspanyolca'ya kadar 5 farklı dilde yayın yapabilen spor kanalı beIN Sports, Türkiye spor piyasasına girişini Digitürk üzerinden gerçekleştirdi. 

2000 yılında Türkiye'nin önde gelen zenginlerinden Mehmet Emin Karamehmet tarafından kuruluşu tamamlanan ve 2001 senesinden beri Futbol Süper Lig maçlarının naklen yayın haklarını elinde tutan Lig TV, artık beIN Sports adıyla devam edecek.

beIN SPORTS: NASSER AL-KHELAİFİ'NİN ŞIMARIK ÇOCUĞU

beIN Sports, Dünya çapındaki yaygınlığı ile spor piyasasının önemli aktörlerinden birisi durumunda. Özellikle şirket CEO'su Katar vatandaşı Al-Khelaifi'nin Fransa'nın önemli futbol takımı PSG'nin de sahibi olduğu, tenis branşında önemli kademelerde görev aldığı hatırlanırsa, spora olan sermaye müdahalesinin ne boyutlara vardığı berraklaşacaktır.

Özellikle, beIN Sports'un Türkiye piyasasına girişinin doğuracağı yeni koşullar da durumu betimlemek için yeterli veriler sunuyor. Orta Doğu, Kuzey Afrika, Kuzey Amerika, Avrupa ve Asya Pasifik bölgelerinde 36 kanal ile etkinliğini sürdüren şirket, spor branşlarını kendisine bağlamış gözüküyor.

Bu anlamda spor sermayesinin yeni planları olduğu da kulislerde konuşuluyor. Spor kanallarındaki yeni 'transfer' haberleri ve son zamanlarda beliren işten çıkarılacaklar listelerinin servisi gündemi meşgul ediyor.

Son olarak Lig TV kurucularından Şansal Büyüka'nın 'Kal derlerse sadece br yıl daha durumum' çıkışı büyük dönüşümlerin de göstergesi. Yakın zamandaki NTV Spor küçülmesi de spor medyasının maruz kaldığı derin baskının bir yansımasını içeriyordu.

YENİ 'YAPILACAK-ATILACAK LİSTESİ' HAZIR

Özellikle yeni bir kadronun tanımlanması muhtemel olan kanalın, ilk işinin Premier Lig yayın haklarını alıp, D-Smart ile birlikte yayımlaması olacağı söylentiler arasında. 

Şifresiz bir spor kanalın açılabilme ihtimalinin de konuşulduğu ve yeni yayım haklarının satın alınması gibi gündemler de bir iddia olarak konuşulmaya devam ediyor. Bu da gösteriyor ki, spor medyası içerisinde bir 'tekleşme-tekelleşme' söz konusu. Bu durumun, diğer televizyon ve araçları silikleştirme ya da bitirme ihtimali de mevcut. 

Spor medyasının ve sponsorluk ilişkilerinin yoğunlaştığı ve biçimsiz bir hal aldığı sektörde, artık spor haberi yapmanın dahi zorlaştığı ve 'tek sesli' hale geldiği aşikar.

Bu durum, sermayeden ve çeperinden arındırılmadığı müddetçe spora, 'spor' demek daha da zorlaşıyor olacak.