Futbol sponsorların oyuncağı oldu

Bank Asya’nın 1. Lig sponsorluğundan çekilmesinin ardından 1. Lig’in isim hakkını elinde bulunduran TRT bu hakkı daha pahalıya satarak sinekten yağ çıkarmaya çalışırken, Spor Toto’nun sponsorluk desteğini çektiği 9 kulüp finansal açıdan zora girecek gibi görünüyor.
Salı, 14 Ağustos 2012 10:47

Liglerin başlamasına çok kısa bir süre kala, 625 milyon dolarlık bir ekonomi oluşturan ve artık başlı başına bir endüstri haline gelen futbol dünyasında sponsorluk telaşı ortaya çıktı. Süper Lig’den sonra en çok izlenen ikinci lig konumundaki TFF 1. Lig’e 2008-2012 yılları arasında sponsorluk yapan ve Fethullah Gülen cemaatinin kontrolünde olduğu öne sürülen katılım bankası Bank Asya’nın sponsorluk anlaşması sona erdi ve son iki yıldır ligin yayın hakkını elinde bulunduran TRT yeni bir sponsor bulmak için kolları sıvadı. Bank Asya geçtiğimiz nisan ayında “yayıncı kuruluşun sorumluluklarını yerine getirmediği” gerekçesiyle 1. Lig'in sponsorluğundan çekildiğini açıklamıştı.

Vatan gazetesinin haberine göre TRT yönetimi yeni sponsor için şu ana kadar içlerinde bankalar, telekomünikasyon ve enerji şirketlerinin de yer aldığı birçok şirket ve holdingin kapısını çalmış bulunuyor. Telaffuz edilen isimler arasında Türk Telekom, Halkbank, Vakıflar Bankası ve Azeri Socar gibi şirketler yer alıyor.

Bank Asya palazlanıyor, TRT sinekten yağ çıkarıyor
Haberde Bank Asya’ya yakın kaynaklardan aktarılan bilgilere göre Bank Asya sponsorluk bedeli olarak TRT’ye 10 milyon TL ödüyordu. TRT’nin şimdi bu rakamın neredeyse iki katını, 10 milyon dolar (yaklaşık 18 milyon TL), istediği öne sürülüyor. TRT’nin talep ettiği sponsorluk bedelinin bu kadar artmasında, Bank Asya’nın sponsorluk sayesinde elde ettiği “başarı” gösteriliyor. Bank Asya’nın reklam, sponsor ve yabancı oyuncu transferi sayesinde piyasa değerindeki artışla birlikte 1. Lig’in “sponsorluk piyasası” da yükselirken, benzer bir “prestij” yakalamayı hedefleyen sponsor adayı tekellerin daha yüksek sponsorluk ücretleri ödeyebileceği beklentisinin TRT’yi daha yüksek fiyat vermek konusunda cesaretlendirdiği görülüyor.

TRT Reklam Dairesi Başkanı Altan Bahadır, 1. Lig’in sponsorluğunu almanın avantajlarını şu şekilde ifade ediyor: “1. Lig sadece TRT kanallarında yayınlanan bir organizasyon değil. Anadolu'nun 18 takımının yer aldığı Türkiye'nin tüm renklerini barındıran ve toplam 311 maçın oynanacağı bu şöleni binlerce kişi stadyumdan, milyonlarca sporsever ise ekranlardan takip ediyor. Haftanın en az 4 günü görsel ve yazılı medya sponsor firmanın adını anarak maçları tartışıyor. Bunun tv'lerdeki saniye ücretleri ve gazetelerdeki sütun-cm hesabına göre biz fiyat talep ediyoruz.”

Spor Toto’dan Anadolu kulüplerine sponsorluk kazığı
Bu arada 2010-2011 sezonunda Süper Lig’in isim hakkını 5 yıllığına satın alan Spor Toto, yeni sezon için anlaşma sağlanamaması nedeniyle sponsorluğunu yaptığı Anadolu kulüplerinin forma sponsorluğundan çekildiğini açıkladı. 2012-2013 sezonunun başlamasına çok kısa bir süre kala sponsorluk şoku yaşayan kulüpler başka firmalarla daha düşük ücretler karşılığında anlaşma yapmak zorunda kalırken, 9 kulüp sponsorsuz kalmış durumda. Geçtiğimiz yıl sponsorluk anlaşmalarından 1 milyon dolar civarında gelir elde eden takımlar 2 yıl önceki yedikleri Turkcell kazığının ardından Spor Toto’nun da çekilmesiyle birlikte önemli ölçüde bel bağladıkları sponsorluk gelirlerinden mahrum kalmış oldular.

Ligler sponsor çöplüğüne döndü
Sponsorluk sisteminin başta futbol olmak üzere tüm spor alanını ele geçirmesiyle birlikte kulüplerin başarıları sponsorluk geliri bulup bulamamalarına gitgide daha fazla bağımlı hale gelmiş durumda. Örneğin henüz bir sponsorluk anlaşması yapamayan Kayserispor lige sponsorsuz hazırlanırken Sanica Boru ve Kolin firmalarıyla isim ve forma sponsorluğu anlaşmaları yapan Elazığspor 5,2 milyon doları kasasına koymuş durumda.

(soL – Spor)