Karikatüre de sansür

Zaman Gazetesi, yayınladığı Avea reklamında bulunan karikatürdeki maymun resmini sildi. Karikatürist Emre Ulaş ve Avea yetkilileri olayı kınadı. Daha önce de Milli Gazete de Arçelik reklamındaki anneleri “giydirmişti.”

soL (HABER MERKEZİ) Avea şirketinin reklam anlaşması yaptığı bütün gazetelerde orijinal haliyle yayınlanan Emre Ulaş imzalı karikatürün yer aldığı reklam, Zaman Gazetesi'ndeki versiyonunda sansüre uğradı. Evrim tablosunu andıran karikatürdeki maymunu silen Zaman yetkilileri, "biz biraz dedik gececi ekip abartmış" yanıtını verdi. Karikatürist Emre Ulaş ve Avea yetkilileri durumu eleştirerek karikatüristlere, meslek etiğine ve bilime karşı saygısızlık olarak nitelediler. Zaman'ın sansürü yaşanan ilk olay değil. Daha önce de İslami basının gazete ve dergilerindeki bazı reklamlarda etek boyları uzatılmış, gece elbiseli ve mayolu fotoğraflar sansürlenmişti.

Zaman'ın fütursuz girişimi
Avea yetkilileri, "Zaman Gazetesi'ne gönderdiğimiz karikatürün orijinali böyle değildi" şeklinde açıklama yaparken, karikatürün sahibi Emre Ulaş da olayı 80 yıllık cumhuriyete ve bilime saygısızlık olarak niteledi. Zaman Gazetesi'nden yapılan açıklama oldukça ilginçti.

Zaman Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Yardımcısı Mehmet Kamış, "karikatür gündüz gelmesine rağmen gözümden kaçmış, görmemiştim. Gece yazı işlerinden aradılar, söz konusu karikatüre okuyucuların yarın büyük tepki gösterebileceği konusunda beni ikaz ettiler. Ben de karikatürün biraz belirsizleştirilebileceğini söyledim. Ancak gecedeki arkadaşlar abartmışlar. Yapılan şey güzel olmamış" açıklamasında bulundu.

Milli Gazete de anneleri giydirmişti
Bir önceki olayda da Milli Gazete, Anneler Günü'nde Arçelik şirketinin reklamında bulunan annelerin kıyafetlerini sansürleyerek "giydirmişti." Olayda, firmanın reklam maskotu Çelik'in "Benim milyonlarca annem var!" kampanyası çerçevesinde 10 anneyle birlikte fotoğrafı çekilip gazetelere gönderildi. Milli Gazete, anneleri çok açık bulup rötuşla kapattı.

Geçen Mayıs ayında yaşanan olayda, şirketin reklamında kullandığı fotoğraf yine Türkiye'de yayın yapan birçok gazetede orijinal haliyle yayınlandı. Ancak İslami basından Milli Gazete'de bu fotoğrafa dikkatlice bakıldığında rötuş yapıldığı ortaya çıktı. Fotoğrafta ayakta duran bütün annelerin elbiselerinin kol boyu uzatıldı. Ayrıca göğüs dekoltesi ve kol boylarına da müdahalede bulunuldu ve kapatıldı. Fotoğraf üzerinde yapılan bu eklemeler, reklam ajansı tarafından da şaşkınla karşılanmıştı. İslami basın reklam fotoğraflarında rötuş yapılması konusundaki taleplerinde ya da izinsiz yaptığı bu türden değişikliklerde "okuyucunun tepkisini çekeriz" gerekçesine sık sık sarılıyor.