Güvenliğe "Fransız" Havayolları

Atlas Okyanusu üzerinde bir uçağının kaybolmasıyla gündeme gelen Fransız Havayolları, güvensizlikte Türk Hava Yolları ile yarışıyor.
Salı, 02 Haziran 2009 10:30

soL (DIŞ HABERLER) Brezilya'dan Fransa'ya giden Fransız Havayolları'na ait A330-200 tipi Airbus uçağı dün Türkiye saati ile 04:30'da radardan kayboldu. Atlantik Okyanusu'na düştüğüne kesin gözüyle bakılan uçakta 12'si kabin görevlisi olmak üzere 228 kişi bulunuyordu. Uçağın güçlü bir fırtınanın ortasından geçtiği ve yıldırım çarpması sonucu düştüğü söylense de, Fransız Havayolları'nın güvenlik konusunda Avrupa'nın en kötüsü olma yolunda ilerlediği biliniyor.

Yıldırım uçak düşürür mü?
Dün gerçekleşen kazada Rio de Janeiro'dan Paris'e giden AF-447 uçuş numaralı uçağın kaybolması üzerine servise verilen ilk açıklamalarda uçağın güçlü bir fırtınanın ortasına girdiği ve yıldırım çarpması sonrası sistemlerinin zarar gördüğü iddia edilmişti.

NTV'de yayınlanan Canlı Gazete programına katılan Türkiye Havayolları Pilotları Derneği Onursal Başkanı Necmi Ekici uçağın kaybolmasını değerlendirdiği programda, "Yıldırım çarptığı zaman akım kanat ucundan ve kuyruktan çıkar gider, yıldırım uçağı parçalamaz" tesbitlerinde bulunmuş, bir uçağın tasarımı sırasında ilk olarak bu tür donanımlara öncelik verildiği görüşünü aktarmıştı. Ekici konuşmasında aynı zamanda, "bağlantının aniden kesilmesi çok görülmüş bir şey değil." diyerek başka ihtimallerin düşünülmesi gerektiğini dile getirmişti.

Uçan tabutlar
Fransız Havayolları'na ait uçakların 1988-2000 yılları arasında istisnasız her iki senede bir kaza yaptığı görülüyor. Bunlardan 25 Haziran 2000'de gerçekleşen sonuncusu, Fransa'nın prestij uçağı Concorde'la yaşandığı için büyük ses getirmişti. Kaza, Concorde'un pistte bulunan ve başka bir uçağa ait olduğu tahmin edilen bir metal parçaya çarpması sonucu başlamış, yeteri kadar ivmelenemeyen uçak bir kasaba otelinin üzerine düşmüş ve 9'u mürettebat 109 kişi hayatını kaybetmişti. Bu tarihler arasında 20 Nisan 1998'de gerçekleşen kazada 53 yolcunun tamamı, 20 Ocak 1992'de gerçekleşen kazada ise 6 mürettebatın 5'i, 87 yolcunun ise 82'si hayatını kaybetmişti.

2000 ve 2005 yılları arasında büyük bir kazaya sebep olmayan havayolları 2 Ağustos 2005'te Paris'ten Toronto'ya giden Airbus A340-300 uçağı Toronto'da fırtına dolayısıyla piste başarısız bir iniş gerçekleştirmiş, uçak parçalanmıştı. Kaza şans eseri ölen olmadığı için kritik olarak sınıflandırılmamıştı. Son olarak 2007'de gerçekleşen kazada ise kalkıştan hemen sonra acil inişe geçen uçak pistte yarım kilometre sürüklenmiş, bir kamyona çarparak durmuş, yolculardan ölen olmazken kamyon şoförü hayatını kaybetmişti.

Fransız Havayolları'nın yaptığı kazaların çoğunun son örnekte yaşandığı gibi kalkıştan hemen sonra olması, iki örnekte ise Fransız uçakların havayolu korsanları tarafından ele geçirilmesi, Fransız Havayolları'nın operasyonel güvenliği terk ettiğini gösteriyor.