SALT’ın 'Tek ve Çok' sergisi Ankara'da devam ediyor

1955’ten 1995’e Türkiye’de üretim ortamını 1980’lerde dolaşımda olan nesneler aracılığıyla inceleyen Tek ve Çok sergisi, SALT Galata’daki ilk sunumun ardından genişletilen içeriğiyle Çankaya Belediyesi Çağdaş Sanatlar Merkezi’nde sunuluyor. 2 Mart'ta açılan sergi 4 Nisan'a kadar izlenebilir.

SALT, 1980’ler Türkiye’sine dair uzun soluklu araştırmalarının bir çıktısı niteliğindeki Tek ve Çok sergisini, İstanbul’dan sonra başkentte incelemeye açtı. 2016 sonbaharında SALT Galata’da düzenlenen sergi, Çankaya Belediyesi’nin iş birliğiyle Çağdaş Sanatlar Merkezi’nde (ÇSM), genişletilen bir içerikle sunuluyor.

Eşyanın üretimi ve dolaşımına yönelik, araştırma temelli bir sergi olan Tek ve Çok, Türkiye’de 1955-95 dönemini, adım adım gerçekleştirilen sanayileşme ve uzantısındaki tasfiyenin meydana getirdiği nesneler aracılığıyla ele almakta. Endüstri ürünlerinin ilk kez geniş bir alıcı kitlesiyle buluştuğu 80’lerde dolaşımda olan nesnelerden derlenen seçki, dönemin üretim ortamını bağımsız hikâyelerle incelemekte. 

Otomotiv, beyaz eşya, mobilya, oyuncak, kırtasiye, giyim, tekstil, gıda, züccaciye ve temizlik endüstrilerinden nesne ve hikâyeleri bir araya getiren sergi, döneme ilişkin bilginin yenilenmesi ve çeşitlenmesini amaçlıyor. 

Tek ve Çok süresince, serginin araştırdığı konuların kamuya açık katılımla tartışılabileceği birer konuşma ve atölye ile gösterimler ve sergi turlarından oluşan bir dizi program gerçekleştirilmekte. Sergi mekânında yer alan ve ev içi ürün çizimlerini içeren masa ile izleyicilere kendi özgün kopyalarını üretme imkânı sunuluyor. 

SERGİ TURU

Sergi içeriğinin geliştirilmesi ve sunuma hazırlanması çalışmalarını yürüten Meriç Öner’in (SALT Araştırma ve Programlar Yöneticisi) rehberliğinde, 25 Mart Cumartesi günü 16.30'da herkesin katılımına açık bir sergi turu yapılacak. 

BELGESEL VE FİLM GÖSTERİMLERİ

Tek ve Çok sergisine bir Türk sineması programı eşlik ediyor. Sergide sunulan MOTÖR: Kopya Kültürü ve Popüler Türk Sineması belgeseli 4 Nisan'a kadar sergi boyunca video salonunda tekrarlı olarak gösterilecek. Belgesel, serginin ana teması olan özgün kopyalar kavramını Türk sineması özelinde inceliyor. 

Yönetmen, yapımcı, oyuncu ve film teknisyenleriyle söyleşiler yapan Kaya’nın yedi yılda tamamladığı MOTÖR: Kopya Kültürü ve Popüler Türk Sineması, yeniden yapımlar ve kopya kültürü ile bunların yaratıcılıkla ilişkisini çeşitli açılardan tartışmaya açıyor.

Motör'ün yönetmeni Cem Kaya’nın seçkisiyle hazırlanan gösterim programında, 1 Nisan Cumartesi günü Ertem Göreç'in yönettiği Karanlıkta Uyananlar (1964) filmi Yaşar Kemal Konferans Salonu'nda izlenebilir.